Byte till större skär på isborr? Går det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte till större skär på isborr? Går det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byte till större skär på isborr? Går det?

Jag har just köpt en begagnad isborr. Se länk. http://www.tradera.com/auction/aucti...d=77327376#pic

Eftersom jag inte vet om det skär som sitter på dvs 125 mm är bra så vill jag undersöka möjligheterna att byta till ett nytt skär som är på 140 mm. Är detta möjligt eller måste jag byta till ett nytt skär med samma diameter? Dvs 125 mm?

Mvh David

Nu är bilden borta från din länk till tradera, men jag har en borr med något större skär än själva borren. Har ärligt ingen koll på diameter, skulle tro 150 med 175skär eller så. Funkar fint tilla ngling ialla fall. det viktiga är väl att det är samma fabrikat, eller? Äh, det är väl bara testa, annars får du sälja det större skäret på tradera.se !!!
    [FONT="Tahoma"]En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst[/FONT]

Kommentera

Är det borren med raka skär och blå i färgen. Då går det inte att byta till nåt annat. Gäller likväl alla borrar med fast borrkrona.
      Däremot går det i sällsynta fall att byta hela borrkronan om det är en löstagbar sådan till en större.
      Men då måste borrkronans fäste passa i isborren.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

fel, det finns "blå borrar" där man kan använda flera storlekar på skär. har en mora spiral i 175 som såldes monterad med 200-skär. dock var det bara besvärligt att borra med skär som är större än spiralen, borren fladdrar omkring i hålet och det är svårt att få bort iskanten längst ner när hålet väl är färdigborrat. jag tröttnade på det och kapade ner skären till 175 med vinkeslipen... större skär än borrspiralen är inte att rekommendera alltså.

det finns för övrigt även rantanenborrar i pimpelstorlek där man kan montera en 150-krona men det blir samma problem som beskrivet ovan.
        http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
        3 svar
        277 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Niklar