haspelspö till pimpel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

haspelspö till pimpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• haspelspö till pimpel

Under SM i sundsvall var det en del som fiska med små haspelrullar och spön kring 40-50 cm.

Nån som vet nåt bra ställa på nätet att beställa de.. antar man bara ger ett par hungrlappar för ett komplett spö.. och ja menar inte ismetespöna.
    Mankans fiskeblogg Fins här
    MankanPirken och Diamanten Finns här

Ursprungligen postat av Mankan Visa inlägg
    Under SM i sundsvall var det en del som fiska med små haspelrullar och spön kring 40-50 cm.

Nån som vet nåt bra ställa på nätet att beställa de.. antar man bara ger ett par hungrlappar för ett komplett spö.. och ja menar inte ismetespöna.
    Har testat har flera i garaget snackar du abborrpimpel så säger jag direkt finns ett skäl till de vanliga pimpelspöna de är helt överlägsna i känsel och liknande, spöna du pratar om kan nog vara intressanta för djupt pimpel fiske på större arter men abborre nej tack inte en chans min åsikt
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Dom är bäst att använda till pimpelfiske när det inte är isfiske. Använder mina småhasplar på egenbyggda spön. Bryggfiske eller båtpimpel är dom outstanding.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Haspelspö till pimpel

Tjena Mankan
        Det använde man mycket på 80-talet vid djupare pimpelfiske på Mälaren. Det går fort upp och fort ner dessutom är det ett riktigt smygfiske så det passar bra vid tävling. Perfekt vid 8-10 m och bra med fisk. Spöet får man nog göra själv. På SM körde en del med 0.10 mm flätlina på liten haspelrulle. Man känner alla napp.
        Hur går det med pirktillverkningen?
        Hälsning ( även till Elanen ) Kajpirken

Kommentera

Stämmer att dom användes mycket på tävling förr. Mors Kajha, kul att du dyker upp i bland.
          Problemet var att det blev knöligt när det blev is på linan.
          Och även på spöringarna och det blev jobbigt med is på spolen. Blev jobbigt att häkta av linan.
          Men som båtpimpel och bryggpimpel är dom idealiska.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jo jag såg en del som satt med haspel på SM på B-fjärden när ja lalla runt som turist o kollade.
            Jo det är ju just på djupt vatten man kan smygfiska lite bättre med de spöna.

Tänkte inte använda spöt på tävling utan mer till fritidsfiske på Hjälmarn Mälarn och kanske på B-fjärden i mars eller så.

Tänkte mest om nån hade tips på vart man köper billiga små rullar.
            Spöt kan man ju mecka ihop själv av en bit balsa eller kork och en klinga o toppöggla. Men finns det klart till billig penning är det oxå intressant.

Mjo pirktillverkningen går sådär.. står lite stilla nu, men jag har nyss fått tag i mer plåt så jag hoppas komma igång lite mer snart.
            Måste göra ett lager av min tafspirk diamanten.

Kommentera

Regal Sportfiske http://www.regalmarin.se/ har ett Ron Thompson spö för 99 pengar som jag har använt ett par år. Detta är 47 cm och är både lätt och är känsligt nog för abborrar och har ryggrad nog att ta rödingar. Har själv tagit en röding på 1,5 kilo utan problem med detta spö.

Köpte ett Storm spö med en liten haspelrulle hos min lokala nasare i vintras för 300 pengar. Det är klart styvare och längre än Ron Thompson spöt men är kanon till rödingpimpeln.

Har också testat Normarks Mästarspö Haspel men eftersom detta spö är drygt 70 cm kan det vara för långt vid isfisket men det är nog perfekt vid pimpel från båt.

//Tanto
              [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Kommentera

Skit i haspel och kör liten multirulle istället, mkt hårdare!!

både haspel o multi --> http://www.miekofishing.se/isfiske/pimpelset

Kommentera

Hur är det med renodlad v-jiggutrustning till pimpling?

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    226 visningar
                    0 gillar