Pirk köpes/sökes Hebbe57 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pirk köpes/sökes Hebbe57

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pirk köpes/sökes Hebbe57

Hej alla fiskebröder..

Jag har förälskat mig i en pirk som inte tillverkas längre o således inte finns kvar i lager hos de handlarna jag brukar vända mig till.

Därför undrar jag om det finns nån därute som har en eller flera Hebbe57-pirkar som inte används.
    De tillverkades av Esox i Linköping fram tom 2003, sedan tog en Fiskebutik i Brunflo över tillverkningen.

Pirken är 57mm lång o väger 13,5g.
    Bifogar även en bild på den: http://home7.swipnet.se/~w-74960/pirk.jpg

Om ni har nån pirk enligt beskrivningen ovan som är till salu så PM.a mig, skulle bli jätteglad om jag fick utöka min pirklåda med nån reservare =)
    Mankans fiskeblogg Fins här
    MankanPirken och Diamanten Finns här

Testa ring Olssons Fiske, har haft och har ett väldigt grymt pirksortiment eftersom en av killarna älskar just tävlingspimpel.

050413518, fråga efter Bernt om du vill ha ett utförligt svar, idag verkade han dock ha ledigt.
    sigpic

Kommentera

Prova annars och ringa till Strandbergs fiske 0910 - 71 00 82 har för mig att jag köpt den storleken där i vintras.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Har Brunflo Sport Fiske & Fritid lagt ner tillverkningen av ESOX pirkar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Testa ring Olssons Fiske, har haft och har ett väldigt grymt pirksortiment eftersom en av killarna älskar just tävlingspimpel.

050413518, fråga efter Bernt om du vill ha ett utförligt svar, idag verkade han dock ha ledigt.
          Tack för tipset med har redan mailat de o fick svar idag:

"Hej
          Jag är ledsen att behöva säga det men den har vi inte några kvar av.
          Du får fortsätta att leta.

MvH Olssons fiske."

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
            Prova annars och ringa till Strandbergs fiske 0910 - 71 00 82 har för mig att jag köpt den storleken där i vintras.
            Nej tyvärr har inte de heller nån kvar.
            Eftersom jag handlar alla mina pimpelgrejjer av Folke på Strandbergs så mailade jag de nu i veckan o bad han kolla i alla skrymslen.

"Hej
            Jag har kollat mina "gömmor" min tyvärr, ingen Hebbe57:
            MVH // Folke"

Men jag snackde med de redan förra säsongen och de var de slut, så du hade nog tur.

Jag tror jag fick tag på de 2 sista i sverige hos en handlare i Märsta som har lite kvällsöppet ett par kvällar i veckan.
            Hitta via google o ringde upp han direkt o köpte hans "lager"

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
              Har Brunflo Sport Fiske & Fritid lagt ner tillverkningen av ESOX pirkar?
              Nej de tillverkar fortfarande Hebbe40 veteran40/50
              Men nåt av verktygen, antingen pressverktyget eller stansverktyget till att pressa fram plåtarna till Hebbe57 har gått sönder.
              Har mailat en den del med Erik den gamla ägaren av Esox, han tillverkade dessa pirkar i 13år o pressa fram totalt 4000st per år ungefär.. alla olika modeller såklart.

Men Kjell på Brunflo hade inga planer att laga o återuppta tillverkningen av Hebbe57 förra vintern i alla fall.

Har mailat honom och ställt frågan på nytt om det kommer några nya Hebbe57 eller om han är sugen att sälja pressmallarna så jag kan laga verktygen o ta över tillverningen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan Visa inlägg
                Nej de tillverkar fortfarande Hebbe40 veteran40/50
                Men nåt av verktygen, antingen pressverktyget eller stansverktyget till att pressa fram plåtarna till Hebbe57 har gått sönder.
                Har mailat en den del med Erik den gamla ägaren av Esox, han tillverkade dessa pirkar i 13år o pressa fram totalt 4000st per år ungefär.. alla olika modeller såklart.

Men Kjell på Brunflo hade inga planer att laga o återuppta tillverkningen av Hebbe57 förra vintern i alla fall.

Har mailat honom och ställt frågan på nytt om det kommer några nya Hebbe57 eller om han är sugen att sälja pressmallarna så jag kan laga verktygen o ta över tillverningen.
                Ja den får bara inte gå ur produktion! Börjar vara kris för mig också.. Bara en kvar och den har funkat riktigt bra på stor abborre

Kommentera

Jag tycker den liknar en bergman orginal väldigt mycket. Jag har inte testat hebbe57 så jag vet ju inte hur vida dom liknar varandra i vattnet. Men bergman blänken har lurat mest vinterborrar för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Badfish Visa inlägg
                    Jag tycker den liknar en bergman orginal väldigt mycket. Jag har inte testat hebbe57 så jag vet ju inte hur vida dom liknar varandra i vattnet. Men bergman blänken har lurat mest vinterborrar för mig.
                    Svar: Negativ =) Eller ja alla pirkar liknar väl varandra i stort.

Men det viktiga är ju de små skillnaderna på bredd djup o tyngdpunkt.
                    Jag tycker Bergman har utspridd tyngd o är lite platt o bred vilket får den att fladdra ganska mycket mer än en pirk med mer koncentrerad vikt i botten.
                    Det är min syn på det =)

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                    Ja den får bara inte gå ur produktion! Börjar vara kris för mig också.. Bara en kvar och den har funkat riktigt bra på stor abborre
                    Ja den är en riktig Killer.. den funkar bra på hjälmaren där det är lite djupare som regel.. på 3-10m djup är den underbar.

Men jag kan tipsa om strandbergsfiske.com Pipa på 54mm 13gram.
                    Jag har synat den i sömmarna här hemma o den är så lik Hebbe57 man kan komma.. liiite bredare o kortare och ytterst lite tjockare nertill så den har lite annan tyngdpunkt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    3 svar
                    277 visningar
                    0 gillar