Hur håller man fingrar och tår varma? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur håller man fingrar och tår varma?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur håller man fingrar och tår varma?

Att pimpla är riktigt kul, men kylan är inte min vän.
    Ni som sitter och fiskar i flera timmar på isen, hur gör ni för att inte frysa om fingrar&tår?

Har testat att ha innerhandske&tjock ytterhandske, men inte ens det hjälper. Har även testat flera lager strumpor med tjocka vinterstövlar, men ändå blir det skitkallt.

Vad ska man köpa?

Yllevantar. De är fortfarande varma trots att de är blöta. Du kan också ha värmepåsar som är varma ett antal timmar för att slippa frysa. Sedan kommer du acklimatiseras. Man vänjer sig ganska snabbt om man är ute ofta.

Kommentera

Med stövlar så tänk 2-3 storlekar större än sommar. Jag kör med muckboots stl 48. Har 45 på sommarn. Innerst har jag en tunn strumpa som ska hålla foten torr. Typ bambu eller whoolpower liner. Utanför alpacka ullstrumpa. Köper på marknad. Så nästa sommar blir det panik om inte marknaderna kommer tillbaka. Utanför kör jag med polarstrumpa som bör för mig vara lite ingådd. Sen en pälsfiber strumpa. Är inte polarstrumpan ingådd så blir det för trångt och då fryser jag oavsett. Det blir för trångt. Du ska kunna vicka på tårna.

Är du dock väldigt kallblodig så är det bara dessa som kan hjälpa.

Har inte hört nån som är missnöjd. Har dock inte testat dom själv.

Handskar är svårare. Där får ett jävlar anamma styra. Sitter mest med Eiger half finger. Vill känna minsta abborrpet. Har dock ca 5 par med mig då dom blir blöt snabbt.
      Finns nåt som heter torgvante med en ficka för en värmepåse. Dessa åker på vid 15-35 minus.

Finns en med full långa fingrar men då kan man lika gärna köpa den elektriska tumhandsken.

Dock hävdar jag att frukosten är minst 50% av värmen. Ärtstuvning ger arbete åt magen länge och bra med energi. En par kokta ägg i innerfickan så kan man fylla på vid lunch.
      Skippa kalla mackor eller nåt annat kallt. Värmetermos med soppa är mycket bättre.

Kommentera

Jag införskaffade eldrivna värmesulor från thermic förra vintern, bortdomnade tår och kalla fötter är ett minne blott.
        Finns tre olika värmelägen att välja på och jag har aldrig behövt använda mer än första läget. Andra läget har jag bar kört på någon enstaka gång men efter en stund får man slå av då det blir för varmt, tredjeläget har jag bara testat och det blir alldeles för varmt.
        Batteriet räcker minst en hel dag på första läget och några timmar på högsta effekt.
        ​​​​​

Kommentera

Har provat lite olika stövlar där man har påstått att dom klarar kyla ned till 30-40 minus & ändå frusit trotts raggsockor.
          Sen provade jag powerboots då väldigt många rekommenderade dom & det är det bästa köpet jag har gjort, haft dom i minst 5 år nu & skulle dom gå sönder skulle jag köpa samma igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av tapzaa Visa inlägg
            Att pimpla är riktigt kul, men kylan är inte min vän.
            Ni som sitter och fiskar i flera timmar på isen, hur gör ni för att inte frysa om fingrar&tår?

Har testat att ha innerhandske&tjock ytterhandske, men inte ens det hjälper. Har även testat flera lager strumpor med tjocka vinterstövlar, men ändå blir det skitkallt.

Vad ska man köpa?
            Det finns en snarlik tråd på ett annat forum där du kanske får bra svar.

Kommentera

Strunta i å äta grisen i en vecka innan! å köp Power alternativt hmm vad fasen hette de stövlarna hmmm jå Polyver de är feta !
              mvh
              Paul Roger Nilsson-Norrbotten

Kommentera

Strumpbyxor är alltid skönt och ser fint ut på isen. Får man Känna sig lite extra sexig med .Skämt åsido är fungerar det väldigt bra att ha under sina kläder. När man patrullerat många timmar under kalla nätter så är strumpbyxorna ett måste.

Kommentera

Något som är väldigt viktigt att hålla varma är underarmarna och ffa handlederna. Jag kör själv med stickade handledsvärmare (med tumhål) och vid lägre temperaturer är det ibland så effektivt att jag inte behöver handskar ens trots att jag är lätt frusen.

Men det är viktigt att hålla det stabilt över hela kroppen, det inre lagret ska reglera temperaturen, transportera fukt och här är nog merinoull oslagbart. Du kan vara dyblöt av svett utan att det känns kallt. Mellanlagret ska vara varmt och rymligt, det ska hålla värmen inne (därav man köper större stövlar t.ex) och sedan ett yttre som skyddar mot vind och väta men som kan släppa ut fukt (som gore-tex). Ha så få glipor som möjligt mellan t ex strumpor - underbyxor och tröja - handskar osv.

Kör själv med polyver-stövlarna och det har hänt att jag frysit om fötterna med med ett par tunna merinostrumpor och ett par lite löst sittande alpinsockor ovanpå så blir det bättre. Har du då extra utrymme i stöveln blir det bättre, samt att du kan även lägga i sådana där filtsulor. Har aldrig provat några värmekläder men hade jag köpt något hade det varit för händerna definitivt, måste man ner med dom i ishål och liknande så blir det snabbt olidligt kallt och tar tid att värma upp igen.
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                  8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

IGLOO stövlarna ser inte mycket ut för världen men håller värmen bra och är också väldigt, väldigt lätta för att vara ett par stövlar. De är lite små i storlekarna så man behöver gå upp en storlek för bra passform.

De har lite olika modeller, varav en är typad ner till -60 grader. Kör ett par själv och är väldigt nöjd.

Ett mobilt vindskydd av något slag är nog inte helt fel.

https://www.olssonsfiske.se/klader-s...IaAieeEALw_wcB

https://fiskehornan.com/klader/skor/...loo-thermo-60/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    766 visningar
                    0 gillar