Ursprungligen postat av Alan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Förbättringar inför pimpelfisket
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg
Det här är mina favoriter
Kommentera
-
Nu är det hundra år sedan jag tävlingsfiskade i pimpelfiske, men...
* 0.20 känns som onödigt tjock lina, jag brukade köra med 0.14 eller 0.16 nylon. Detta för att inte bromsa pirkens rörelser.
* 16 krok, eller t.o.m. 18 om det är riktigt små abborre som dessutom är tröga
* Jag körde sällan mörka färger, däremot mycket kontrast och gärna lys. Min standardfärg som jag alltid började med var röd-orange-lys.
* Mycket viktigt att sitta i en position som gör att spöt hamnar i samma utgångsläge efter varje ryck. Jag vilade alltid handen på mitt utsträckta ben. Detta för att pirken skall återvända till samma position (djup) efter varje ryck. Stor risk att dom tappar intresset annars och stimmet sprids.
* Det gäller att vara snabb! Ju snabbare pirken kommer ner igen efter napp, desto bättre. Det går inte att sitta och fippla när man krokar av.
* Borra, borra, borra...Ingen fisk efter 1-2 minuter? Borra nytt hål. Det blir många hål på en 4-timmars tävling om det är trögt...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inläggNu är det hundra år sedan jag tävlingsfiskade i pimpelfiske, men...
* 0.20 känns som onödigt tjock lina, jag brukade köra med 0.14 eller 0.16 nylon. Detta för att inte bromsa pirkens rörelser.
* Jag körde sällan mörka färger, däremot mycket kontrast och gärna lys. Min standardfärg som jag alltid började med var röd-orange-lys.
* Mycket viktigt att sitta i en position som gör att spöt hamnar i samma utgångsläge efter varje ryck. Jag vilade alltid handen på mitt utsträckta ben. Detta för att pirken skall återvända till samma position (djup) efter varje ryck. Stor risk att dom tappar intresset annars och stimmet sprids.
* Det gäller att vara snabb! Ju snabbare pirken kommer ner igen efter napp, desto bättre. Det går inte att sitta och fippla när man krokar av.
* Borra, borra, borra...Ingen fisk efter 1-2 minuter? Borra nytt hål. Det blir många hål på en 4-timmars tävling om det är trögt...
sedan för övrigt är bergman en bra pirk men byt gärna ut den mot ett par riktiga tävlingspirkar, ibland går de för humana priser på tradera....å andra sidan kom en av mina bättre framgångar i min tävlingskarriär just med en bergman...
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
kloka ord från lejestrand.....ett gott råd till, skit i de runtikring och koncentrera dig på ditt eget fiske...blicken skall vara på linan där den bryter vattenytan och ingen annanstans...och frågan är om nåt annat är lika viktigt som att tro på sig själv och de grejer man har i handen och i vattnet...för övrigt fiskade jag ofta något lite högre upp än de 5-10cm det talas om här när jag tävlingsfiskade...också det för hundra år
sedan för övrigt är bergman en bra pirk men byt gärna ut den mot ett par riktiga tävlingspirkar, ibland går de för humana priser på tradera....å andra sidan kom en av mina bättre framgångar i min tävlingskarriär just med en bergman...
Ang. modell på pirk så har jag aldrig använt Bergman till något annat än komplement till balanspimplarna till större abborre. Som tävlingspirk fladdrar den ut för mycket och då är vi igen där med att sprida stimmet. Du ska leta efter en modell som går mer eller mindre rätt ner när du släpper den fritt. Jag gjorde alla mina tävlingspirkar själv...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inläggNu är det hundra år sedan jag tävlingsfiskade i pimpelfiske, men...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
Yes, jag skriver under på allt detta också. Jag brukade se till att jag hade spöets toppögla precis i vattenytan när pirken tog botten så att säga. När jag då lyfte upp och satt i position skulle jag säga att jag hade pirken 15-20 cm ovanför botten.
Ang. modell på pirk så har jag aldrig använt Bergman till något annat än komplement till balanspimplarna till större abborre. Som tävlingspirk fladdrar den ut för mycket och då är vi igen där med att sprida stimmet. Du ska leta efter en modell som går mer eller mindre rätt ner när du släpper den fritt. Jag gjorde alla mina tävlingspirkar själv...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg
Har du bild på dina tävlingspirkar? Det svårt att säga att den ena eller andra funkar bättre o dåligare när iprincip alla fungerar för mig, dock bergmanspirken hamnar lite högre upp. Har testat sådan räfflad pirk, de fungerar också riktigt bra.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Never let your memories be greater then your dreams...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Rödingfiske
av Sadda
Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
|
14 svar