2-delad flytoverall / thermobyxa & jacka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2-delad flytoverall / thermobyxa & jacka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    Som Anteman påpekar är det nog mer eller mindre likvärdigt med hel eller tvådelad. Vattnet forsar in och man kyls av väldigt snabbt. Dock lätt att hitta kroppen eftersom dräkten ofta är färgglad, vilket naturligtvis underlättar för anhöriga.
    Sedan tror jag det ligger mycket i det Sälstryparn skriver om att dubba sig upp. Jag har aldrig provat men föreställer mig att det är lättare med flytställ eftersom benen flyter upp, vilket rimligtvis gör det lättare att hasa upp på isen. Det finns ju många, fiskare, skridskoåkare etc som krasst räknar med ett par ofrivilliga dopp per år och tränar för att klara det. Då är det ju vettigt att ha rätt utrustning, planering och träning. Vilket Sälstryparn verkar ha.

Att vada ett par hundra meter i nollgradigt vatten tycker jag låter obekvämt
    Har remmar runt stövelskaften så det är helt tätt där .
    Blixtlåset verkar klara sig hyfsat bra den lilla stund man är i vattnet , det rusar inte in men håller definitivt inte torrt heller .
    Jag har alltid dubbarna runt halsen och eftersom jag inte behöver handskar annat än då jag kör skoter så greppas dubbarna direkt .
    Det har alltid gått bra de gånger isen brustit , sjunker inte mer än till bröstet och då är armarna fria att hugga fast dubbarna i isen .
    Utan dubbar och sinnesnärvaro hade det nog gått sämre .

Att plumsa ett par hundra meter blir svinkallt även om overallbenen håller tätt , man ser inte ut som en porrstjärna då man kommer hem och har "minipitt med pansarpung"
    Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
      Har remmar runt stövelskaften så det är helt tätt där .
      Blixtlåset verkar klara sig hyfsat bra den lilla stund man är i vattnet , det rusar inte in men håller definitivt inte torrt heller .
      Jag har alltid dubbarna runt halsen och eftersom jag inte behöver handskar annat än då jag kör skoter så greppas dubbarna direkt .
      Det har alltid gått bra de gånger isen brustit , sjunker inte mer än till bröstet och då är armarna fria att hugga fast dubbarna i isen .
      Utan dubbar och sinnesnärvaro hade det nog gått sämre .

Att plumsa ett par hundra meter blir svinkallt även om overallbenen håller tätt , man ser inte ut som en porrstjärna då man kommer hem och har "minipitt med pansarpung"
      Här har vi en vintervadare av det ovanligare slaget!

Ett tips till alla vintervadare är vadarbyxor i andasmaterial, torrt, smidigt och inte alltför dyrt!
      Senast ändrad av anteman; 2017-01-20, 15:22.

Kommentera

På 70- och 80-talet var det ont om andasmaterial.
        Då åkte man spark ut på isen på morgonen och vadade tillbaka i bara kalsongerna med kläder , spark och fiskegrejor högt upplyfta .
        Det var nästan en tävling mellan pimpelrävarna att ta sig ut så sent på säsongen som möjligt .....
        Idag har det kommit bättre utrustning men många av gubbarna har gått ur tiden .
        Själv har jag oftast mina goretex jaktbyxor innanför flytoverallen samt långkalsonger innerst .
        Varmt och skönt men nästan för mycket kläder om det är runt nollan ute .
        Senast ändrad av Sälstryparn; 2017-01-21, 18:02.
        Spiggpimplare

Kommentera

Hej! Själv har jag ännu inte bestämt mig för om jag ska satsa på ett flytställ eller inte, efter år av beslutsångest. Jag fiskar oftast ensam på isen så visst skulle jag givetvis känna mig och vara säkrare med flytställ, men...
          De sjöar jag fiskar på brukar ha 30-100 cm is under vintern. Det är egentligen bara första och sista veckorna av säsongen som det finns någon överhängande risk för ofrivilliga dopp och vad jag sett så är inte flytoverallerna särskilt följsamma att ha på sig? Till detta kommer att jag svettas mycket och vill ha något som andas bra oavsett temperatur.
          Jag har nämligen tittat lite på den 2-delade Sundridge Igloo (ej flyt) som verkar vara perfekt för isfiske, i kombination med mitt Devold Expedition Merinounderställ (Rekommenderas förresten å det varmaste. Bokstavligen)
          Är nästan inne på att bara komplettera detta med min Baltic Argus Pro automatiskt uppblåsbara sele under de första resp. sista veckorna eller vid besök på okända isar.
          Eller är jag fel ute?

Kommentera

Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
            Hej! Själv har jag ännu inte bestämt mig för om jag ska satsa på ett flytställ eller inte, efter år av beslutsångest. Jag fiskar oftast ensam på isen så visst skulle jag givetvis känna mig och vara säkrare med flytställ, men...
            De sjöar jag fiskar på brukar ha 30-100 cm is under vintern. Det är egentligen bara första och sista veckorna av säsongen som det finns någon överhängande risk för ofrivilliga dopp och vad jag sett så är inte flytoverallerna särskilt följsamma att ha på sig? Till detta kommer att jag svettas mycket och vill ha något som andas bra oavsett temperatur.
            Jag har nämligen tittat lite på den 2-delade Sundridge Igloo (ej flyt) som verkar vara perfekt för isfiske, i kombination med mitt Devold Expedition Merinounderställ (Rekommenderas förresten å det varmaste. Bokstavligen)
            Är nästan inne på att bara komplettera detta med min Baltic Argus Pro automatiskt uppblåsbara sele under de första resp. sista veckorna eller vid besök på okända isar.
            Eller är jag fel ute?
            Kör inte en uppblåsbar flytväst ute på isen! Det blir mycket svårt att ta sig upp igen med västen upplåst framför bröstet. Om man vill ha kompletterande flyt så rekomenderas en vanlig seglarväst
            Senast ändrad av Tyre; 2017-10-18, 20:49. Anledning: Tjocka fingrar

Kommentera

Ursprungligen postat av Tyre Visa inlägg
              Kör inte en uppblåsbar flytväst ute på isen! Det blir mycket svårt att ta sig upp igen med västen upplåst framför bröstet. Om man vill ha kompletterande flyt så rekomenderas en vanlig seglarväst
              Jag håller helt med dig , det kan till och med vara svårt att dra sig upp över en båtreling med flytvästen uppblåst .
              Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Tyre Visa inlägg
                Oj, det tänkte jag inte på. Bra info!
                Så seglarväst funkar bättre alltså.
                Finns det annars något flytställ som har samma egenskaper som vanliga kläder, d v s lätt, mjuk och andas?

Kommentera

Torrdräkt med flytande underställ under. Kostar skjortan, no pun intended.

Kommentera

Jag köpte en tvådelad Imax Atlantic förra året. Bra pris ovh fyller den funktion jag behöver. Har endast använt Fladens budgetmodell av Flytoverall tidigare så har inte så mycket att jämföra med. Dock gillar jag tvådelat då jag oftast svettas mycket. Dessutom är det mysigt att stora omkring i bara byxorna med händerna innanför hängslena och känna sig lite gubbig!

Kommentera

Ursprungligen postat av JLindström Visa inlägg
                      Jag köpte en tvådelad Imax Atlantic förra året. Bra pris ovh fyller den funktion jag behöver. Har endast använt Fladens budgetmodell av Flytoverall tidigare så har inte så mycket att jämföra med. Dock gillar jag tvådelat då jag oftast svettas mycket. Dessutom är det mysigt att stora omkring i bara byxorna med händerna innanför hängslena och känna sig lite gubbig!
                      Glöm inte att komplettera med gubbmössa :

eller

Ett måste för den modeintresserade medelålders pimpelfiskaren
                      Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...
                      X