Ursprungligen postat av Grävlingen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
huggkrok vs Lip gripper
Collapse
X
-
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
-
En roterbar lipgrip med gummerade käftar som du säkrar gäddan med i hålet, sen kan du öva på att ta gälgreppet tills du känner dig bekväm, eller så krokar du helt enkelt av gäddan i detta läget alternativt drar upp den på avkrokningsmattan. Det är dock oftast väldigt lätt vid ismete att ta ett gälgrepp, bara styra med tafsen så huvudet kommer upp ur hålet.
Är det dock en jättefisk där man måste sticka ner hela armen och ta greppet under ytan blir det ju lite lurigare.
Huggkrok är inge bra om gäddan börjar sprattla och vränga då hela käken kan gå av då det blir väldigt stumt.
Kommentera
-
Risken att skada gäddan om den börjar sprattla å härja måste ju vara stor om man kör in en tunn stålkrok under gällocket känns det som, med gälgreppet känner du exakt och börjar gäddan härja vilt har man endå bra kontroll med fyra fingrar å en tumme om man inte är rädd för gäddan å velar. Visst man river sig lite ibland å det börjar blöda på fingrarna och på vintern är det kallt men det är sånt man får leva med som sportfiskare tycker jag. Någon som testat såna där plast lipgrips med ganska breda typ gummibeklädda käftar som är populära utomlands och finns på eBay för nån hundring? Mvh och sketfiske
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bergman Visa inläggDock svårt att få ner en håv i ett ismetehål
Man får skaffa en rejäl borr helt enkelt.
Kommentera
-
Måste den vara tunn ? Går det inte att belägga ytan med gummi, krympslang etc ? Nu är inte jag någon ismetare, men som jag förstår det så använder man kroken till att dra fisken upp ur hålet och då räcker det väl att man får upp den tillräckligt för att få fisken att glida ut på isen(eller rättare sagt avkrokningsmattan). Eller lyfter man upp fisken i luften ?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
|
3 svar
277 visningar
0 gillar