huggkrok vs Lip gripper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

huggkrok vs Lip gripper

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• huggkrok vs Lip gripper

Vad anser ni bästa redskapet att använda, får tänka först främst nu på vinterfisket från isen är det huggkroken eller lip gripper. Om jag nu skall köpa en huggkrok så kommer jag att modifiera den slipa den vassa delen så den blir rund och inte skadar. Så utgå från det är ni snälla. Vore najs o höra era tankar och om ni själva testat bådadera kanske.

Huggkrok är inge bra om du nu inte skall ta upp fisken. Lip-grip är inte heller så bra (men ändå snäppet bättre än huggkrok) om du skall återutsätta fisken. Om man kan gälgreppet så är det förmodligen det mest skonsamma men om man inte vågar sig på det så kanske man skall använda en Lip-grip som är fjädrande och roterande och inte lyfta upp fisken ur hålet. Dvs kroka av medan fisken är kvar i vattnet.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Handskar som klarar av att skydda händer från gäddans gälar

Kommentera

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ing-glove.html
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Okey hittade sånna på ebay för typ hundringen billigare än här hemma i landet
          Eller borde ju gå att köpa sånna här knivhandskar som polisen använder i sitt jobb för att undvika sticka sig på kanyler och knivar dom handskarna är ju gjorde i kevlar.

Get the best deals for Lindy Fish Handling Glove at eBay.com. We have a great online selection at the lowest prices with Fast & Free shipping on many items!
          Senast ändrad av fear; 2016-11-19, 01:25.

Kommentera

En huggkrok som e rätt hanterad gör inte mer skada än krokarna som redan sitter i fisken.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              En huggkrok som e rätt hanterad gör inte mer skada än krokarna som redan sitter i fisken.
              Men få kan hantera den rätt..

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
                Vad anser ni bästa redskapet att använda, får tänka först främst nu på vinterfisket från isen är det huggkroken eller lip gripper. Om jag nu skall köpa en huggkrok så kommer jag att modifiera den slipa den vassa delen så den blir rund och inte skadar. Så utgå från det är ni snälla. Vore najs o höra era tankar och om ni själva testat bådadera kanske.
                Huggkrok, Lipgrip, Håv eller Hand...

Före år 1980 använde vi håv och huggkrok inom Team Saida när vi bordade riktigt stora Gäddor. De håvade, nyfångade Gäddorna kunde vi inte avgöra om de varit fångade tidigare. Däremot kunde vi på vita förhårdnader på undersidan av käken se att många av våra Gäddor varit bordade tidigare med huggkrok och sedan återutsläppta....

Efter år 1980 använder vi håv och händer när vi bordar Gäddor. Nackdelarna med håven är att Gäddorna ibland kan få vara alltför länge ovanför vattenytan innan de returneras. Det gäller speciellt då krokar tränger in i håvgarnet innan Gäddan krokats loss och returnerats i vattnet ...

Smågäddor under 5 kilos vikt bordas enklast med ett stadigt grepp över nacken. Gäddor över 5 kilos vikt håvas eller lyfts ombord med ett stadigt grepp under gällocket. Gällocksgreppet är en för Gäddan betydligt humanare metod än huggkrok, håv och Lipgrip...

Det finns Gäddfiskare som hävdar att Lipgrip orsakar nackskador på stora, tunga Gäddor...

Man lär så länge man lever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

Jag tänkte mer på att använda huggkroken med rundad spetts eller ja ingen spetts alls som kan gå genom utan att få den under gällocket för jag har landat några mindre på detta sättet och va jag vet så har det blivit som att lyfta den i par fingrar under gällocket.

Kommentera

Håv med gummerat nät?
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    755 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31