Isfiske på amerikanskt vis. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isfiske på amerikanskt vis.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    De av er (t.ex. Knudor) som kör abborrpimpel på jänkarvis...
    Vilken typ av lina föredrar ni?
    Vilka tjocklekar?

Är det vettig utrustning till all abborre eller anser ni att det bara är en hit för jakten på storborren när man nöter (med ekolod).

För att undvika lintvinning samt att balansaren snurrar har jag en "in-line rulle" men räcker det?
    Kör nu vanliga snaps eller lekande och beteslås i miniformat.

Vill hellre ha input från er än att googla. Så får vi ju in lite mer matnyttigt i denna tråd.
    Mnja. Eftersom jag kör pulkatältet (Shappell FX 100) har jag ju alltid plusgrader där jag fiskar, varvid tunn 0,08 flätlina används till balansarfisket (inga problem med frysta linor alltså). Har kört små beteslås genom åren men till denna säsong har jag köpt minsta storleken på BFT´s Fastach (eller vafan den nu heter, som vertikalprickarna kör med). Borde bli lättare att byta balansare med frusna fingrar med en sån än ett pyttelitet beteslås. Har dock inte hunnit testa dom än då det föll en halvmeter snö då jag flyttade hit (Ockelbo) för ett par veckor sen. Återkommer.

Till noodlerod/myschka/inline har jag 3 eller 4 lbs fluorocarbon. Knyter myschkan direkt på linan. Har hållit hittills för öring upp till 2 kg.
    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
    -Ta med skräpet hem.
    -Var ödmjuk.
    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Jag kör med 0.35 fluorocarbontafs och ett litet dubbellekande för att minska lintvinn(jag har haspelrulle)

Kommentera

Stefan, vad har du för huvudlina?
        0,35 mm FC känns ju spontant lite tjock, speciellt på vintern när fisken är lite kinkig. På sommaren kör jag max 0,27 mm.
        Men jag kanske är ute på velociped?

Dubbelekande låter som en bra idé. Jag har små trippellekanden som jag använder vid flötmete, det borde funka kanon.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-01-20, 09:19.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag kör 0.25 nylon som huvudlina. Kristian Keskitalo kör med 0.50 fluorocarbon som huvudlina för att bromsa balansarens rörelser...

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            Finns det nån butik i detta land som säljer vettiga spön för fiske med rulle? De få jag har hittat är antingen för korta eller för styva. Jag vill ha ett spö på 70-80 cm, för fiske efter stor abborre.
            Det här spöt har jag köpt till regnbågs fisket.. Riktigt smäckert och fint litet spö.. Kommer även testa det på abborre när jag söker dem lite djupare..

Kommentera

apropå Polen som någon nämnde tidigare. Någon som vet om en bra fiskeaffär i Warsava? gärna centralt..
              >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Isfiske på amerikanskt vis med kinesisk hårdvara...

Click image for larger version

Name:	raftreel.jpg
Views:	1
Size:	81,0 KB
ID:	1780101
                Click image for larger version

Name:	raft.jpg
Views:	1
Size:	327,8 KB
ID:	1780121

Tyvärr så var abborrarna inte riktigt i stöten på Ringsjön i lördags. Det blev dock en liten matbit på 340 gram som behagade att syna isen från ovan och sedan även stekpannan.

Denna gång fiskade jag inte med ekolod då jag fiskade med en kompis som pimplade traditionellt (ganska många förflyttningar och aktivt sökande efter fisken).

Utrustningen jag använde var en kinesisk "raft reel" helt i metall. Denna rulle motsvarar vissa av de rullar jänkarna använder vid pimpelfisket. Vid köp av en av dessa rullar upprepar jag mitt mantra: köp en i metall och inte plast eller se till att i alla fall spolen är av aluminium (det kan vara skönare att fiska i minusgrader med en rullkropp i grafit). Om du har möjlighet så byt ut bromslamellen (ja, det finns bara EN!) mot en i kolfiber eller filt. De raftreels jag skruvat isär hade alla en gummiaktig lamell och ryckig broms som levde sitt eget liv...

Spolen fyllde jag med 0,28 mm FC som huvudlina och en tafs på 1 meter 0,38 mm FC. Betet skulle egentligen också varit kinesiskt men jag lyckades inte modifiera ett lämpligt sådant till pimpelfisket så där fick jag svika med en balansare från Rapala.

Spöet på 80 cm överraskade stort - bättre känsla går inte att köpa för 60 kr.

Edit: Jag beställde flera spön från annan säljare och fick något snarlikt som var under all kritik...

Materialet spöet är gjort av är någon kombination av epoxi och glasfiber. Tillräckligt styvt för att sätta in mothugg men med en spaghettiaktion vid drillning av fisken. Spöet ska också vara omöjligt att bryta av och går att böja i en 8:a... men det vågade jag bara göra en gång.
                Jag har två spön och finishen på ett var kanske inte den bästa (lite för mycket lim vid rullfästet) och spöringarna var inte helt i en rak linje men ändå godtagbart. Det är ofta lite av att köpa grisen i säcken när man chansar på köp direkt från Kina.
                Det bör nämnas att de fyra spöringarna är väl tilltagna så isbildningen blir ett mindre problem.

Nu har jag inte hårdtestat utrustningen men kan konstatera att aktionen i spöet och möjligheten att använda slirbroms motverkar tappad fisk ganska väl. Med vanligt pimpelspö halar man ju upp fisken med handhållen lina och risken för tappad fisk är överhängande då inget tar upp fiskens knyckar.

Jag längtar redan till nästa pass där jag sitter och håller ett spö med penngreppet. Men det ser ut som att jag får vänta p.g.a. mildvädret som kommit till Skåne.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-02-22, 00:15.

Kommentera

Varför sitta och frysa när man i ett tält kan mysa [emoji41] I förgrunden ett Royal Viking SensiRod, rekommenderas!

Kommentera

Per L, vad är det för tält?

Kommentera

Ett Thunder Bay Rapid Shack 3. Motsvarar ungefär ett tält från Wiggler vad gäller pris och kvalitet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      3 svar
                      285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar