Motor till en idé gällande "auto jigger"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor till en idé gällande "auto jigger"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motor till en idé gällande "auto jigger"?

    Jag har länge klurat på hur man kan få ett dött bete att röra på sig när man ismetar. Nu har jag en idé som jag gärna skulle vilja testa men behöver någon form av batteridriven långsamtgående motor.

    Funderade först på en discokulemotor men är osäker på hur en sådan klarar sig ute i kylan/vädret och även hur lång batteritid en sådan har. Det skulle såklart gå att bygga in motorn i någon form av låda men det blir ett extra steg i processen vilket jag gärna skulle undvika om det är möjligt.

    Finns det andra varianter som skulle kunna funka?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Jag tror det absolut enklaste och mest ekonomiska (eftersom jag antar att du gärna vill ha några stycken) vore att växla ner en standard 3V-elmotor.
    Om du köper en sån här t.ex.
    Beskrivningen säger "Två uppsättningar kugghjul ger antingen utväxlingen 1:60 eller 1:288. Medföljande vevslängar kan monteras på axeln för att skapa en fram- och återgående rörelse."

    Tror 1:288 upplagd för sån "fram- och återgående rörelse" borde funka ganska väl tillsammans med en liten rigg där en lina hakas fast i spötoppen och själva motorn med växlar får sitta under eller på spöhållaren på något sätt.

    Kommentera


    • #3
      sätt linan på en sån här....http://www.racerback.se/rav-rorlig-kaninbulvan
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
        Jag tror det absolut enklaste och mest ekonomiska (eftersom jag antar att du gärna vill ha några stycken) vore att växla ner en standard 3V-elmotor.
        Om du köper en sån här t.ex.
        Beskrivningen säger "Två uppsättningar kugghjul ger antingen utväxlingen 1:60 eller 1:288. Medföljande vevslängar kan monteras på axeln för att skapa en fram- och återgående rörelse."

        Tror 1:288 upplagd för sån "fram- och återgående rörelse" borde funka ganska väl tillsammans med en liten rigg där en lina hakas fast i spötoppen och själva motorn med växlar får sitta under eller på spöhållaren på något sätt.
        Den där motorn setupen såg riktigt intressant ut! Skall klura lite på hur man kan tänkas göra och om den motorn kan fungera. Min idé är riktigt simpel där man sätter en platta med en eller två utstickande stänger som lyfter upp en slags stång som vippar. Stången skall ha en motvikt på motoränden som gör att den åker ner igen när stången på plattan släpper taget. Detta gör att betet skulle åka långsamt nedåt och snabbt uppåt. Det är ytterst osäkert om jag kommer göra mer än en, är mest nyfiken på om idén fungerar. Sedan får man nog fundera på om det ens är lagligt att använda men skall kolla lite med de på jobbet och se vad de säger. Kanske stannar det vid en idé...

        Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        sätt linan på en sån här....http://www.racerback.se/rav-rorlig-kaninbulvan
        Hehehe! Den där såg aningen "suspekt" ut. Billig var den iofs
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

        Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

        Kommentera


        • #5
          Har du tänkt dig använda det till ismete med spö och rulle eller typ angeldon?
          Om det är till för angeldon och det är själv motorn som ska sköta rörelsen av den här stången som du beskriver så kan det nog behövas en ganska omständig set-up och det lär nog inte bli superenkelt.
          Jag fick en bild i huvudet av hur den här motorn skulle kunna användas vid ismete med spö och rulle så man kan utnyttja spöts flexande egenskaper; alltså fästa en lina från motorn som drar i spötoppen upp och ner och orsakar rörelse. Sen exakt hur det skulle se ut för att optimera rörelsen och ändå göra det så simpelt som möjligt vet jag inte, behöver nog klura lite till på det.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
            Har du tänkt dig använda det till ismete med spö och rulle eller typ angeldon?
            Om det är till för angeldon och det är själv motorn som ska sköta rörelsen av den här stången som du beskriver så kan det nog behövas en ganska omständig set-up och det lär nog inte bli superenkelt.
            Jag fick en bild i huvudet av hur den här motorn skulle kunna användas vid ismete med spö och rulle så man kan utnyttja spöts flexande egenskaper; alltså fästa en lina från motorn som drar i spötoppen upp och ner och orsakar rörelse. Sen exakt hur det skulle se ut för att optimera rörelsen och ändå göra det så simpelt som möjligt vet jag inte, behöver nog klura lite till på det.
            Tanken var att använda den till ismete för att få liv i dött bete. Men behöver kolla upp om det ens är ok att använda en sådan anordning. Tanken är att den skall röra linan och inte själva spöet.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

            Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

            Kommentera


            • #7
              Har kollat runt lite nu och allt som finns är ju riktigt ordentligt otympligt känns det som.
              Verkar som att de autojiggers som finns på marknaden för ismete är enligt två principer:





              Det måste gå att få till en autojigger på något sätt så man slipper dra runt på ett stort släp om man skulle behöva ha några set med sig liksom.

              Kommentera


              • #8
                Jag tänker mig något i stil med detta om du förstår min enkla skiss

                Click image for larger version

Name:	image_30467.jpg
Views:	1
Size:	732,7 KB
ID:	1776073
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                Kommentera


                • #9
                  kanske funkar mot isbildning i hålet med....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Borde inte det enklaste vara att sätta ett litet segel på vippan samt förlänga den så den rör sig mer i vinden

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    699 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    3 svar
                    264 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    461 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Startad av Sikt1, 2024-03-09, 10:41
                    3 svar
                    182 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Fiskefuralles  
                    Arbetar...
                    X