Köp av isborr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av isborr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det blev en Lazer 200.

Kommentera

Är det någon som har provat mora expert 110mm?
      kan nog få ett bra pris på en sådan

Kommentera

Själv kompromisserar jag med 150mm. Gäddorna kommer upp.(om de mot förmodan inte skulle göra det kan man rycka in och göra hålet större)
        Tycker det går så lätt att borra så jag använder den för abborrpimpling också, utan problem.

Kommentera

Borrul, ska du tävlingsfiska. Eftersom du är ute efter en 110 borr. Får gärna köpa nån av mina 110:or. En Mora expert Elite, eller en vanlig 110 Expert grön. För mig jag har en till. 200 kr styck.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Äger en 205a Rantanen och den är riktigt fin att borra med, tar lite tid att göra hål och det krävs lite muskler men stora hål blir det
            Rantanens 155a går mycket lättare att borra med men då blir som sagt marginalerna mindre om storgäddan hugger. Allt under 155mm är dessutom för betesfisk

Nästa borr jag köper blir med all säkerhet en Rantanen av något slag. Om man inte borrar i sten eller smäller ned skären i isen håller de hur länge som helst. Nackdelen med Rantanen om man nu ska hitta någon är att de har hel borrkrona=dyrt att köpa ny och bökigt att hitta skickliga borrslipare. Fast det kostar alltid lite extra att ligga på topp.

Lazern är nog mest prisvärd bland borrar, men jag tycker nog att min 130mm känns lite smäckig. Själva spiralen är bara punktsvetsad vilket gör att den skramlar "lite" och känns mindre gedigen gentemot Rantanen som har helsvetsad spiral. Visserligen kan man be någon snäll farbror att helsvetsa spiralen på lazerborren mot en vetekrans eller liknanade, och då skulle den genast bli 10-15% bättre.
            Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Jag ska hämta min nya UR 135 mm´s i veckan, byter ut mitt gamla Mora Silver 110mm som är ca 25-år och funkat kanon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                150mm går till gädda, men det e tajt att plocka upp en 10+ gädda i dem.

En 205mm ser jag som det enda alternativet vid seriöst gäddfiske. 205;an är även bra till t.ex. Regnbågsfiske då stora hål inte skadar. Men att jaga småabborre med det är helt hopplöst, det går bara inte...

Så det är som med allt annat, en kompromiss är alltid en dålig kompromiss, det bästa är helt klart att köpa två stycken olika borr. Köper du ett nu, kommer du snart tröttna, och då har du ingen som helst användning för det sedan. Bara att sälja och förlora massa cash :S

Måste bara fråga varför går det inte ta abbore med ett 205 hål? går nämnligen i samma tankar

Kommentera

Ursprungligen postat av Santa
                  Måste bara fråga varför går det inte ta abbore med ett 205 hål? går nämnligen i samma tankar
                  För att aborren är väldigt stationär på vintern och du måste borra en jäkla massa hål. På en dålig tävling/dag kan det nog bli uppimot 100/150hål

Kommentera

Ursprungligen postat av qwerty
                    För att aborren är väldigt stationär på vintern och du måste borra en jäkla massa hål. På en dålig tävling/dag kan det nog bli uppimot 100/150hål
                    Skönt att man inte tävlar. jag bruka nämnligen fikse lite abbore när jag väntar på gäddan ska hugga på angeldonen och det är ju skönt att slippa ha med 2 borr. båra just nu 3 hål i en triangel med ett vanligt mora spiralen sen hugger upp i mellan för angeldonen. bättre med 1 stort då pallar inte det mer

Kommentera

Ursprungligen postat av Santa
                      Skönt att man inte tävlar. jag bruka nämnligen fikse lite abbore när jag väntar på gäddan ska hugga på angeldonen och det är ju skönt att slippa ha med 2 borr. båra just nu 3 hål i en triangel med ett vanligt mora spiralen sen hugger upp i mellan för angeldonen. bättre med 1 stort då pallar inte det mer
                      Jo om du inte pimplar så finns det ju ingen anledning att ha en mindre borr, men hittar man inte fisken så blir det jobbigt och tidsödande att borra med en stor till slut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      3 svar
                      284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar