Det blev en Lazer 200.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köp av isborr?
Collapse
X
-
Äger en 205a Rantanen och den är riktigt fin att borra med, tar lite tid att göra hål och det krävs lite muskler men stora hål blir det
Rantanens 155a går mycket lättare att borra med men då blir som sagt marginalerna mindre om storgäddan hugger. Allt under 155mm är dessutom för betesfisk
Nästa borr jag köper blir med all säkerhet en Rantanen av något slag. Om man inte borrar i sten eller smäller ned skären i isen håller de hur länge som helst. Nackdelen med Rantanen om man nu ska hitta någon är att de har hel borrkrona=dyrt att köpa ny och bökigt att hitta skickliga borrslipare. Fast det kostar alltid lite extra att ligga på topp.
Lazern är nog mest prisvärd bland borrar, men jag tycker nog att min 130mm känns lite smäckig. Själva spiralen är bara punktsvetsad vilket gör att den skramlar "lite" och känns mindre gedigen gentemot Rantanen som har helsvetsad spiral. Visserligen kan man be någon snäll farbror att helsvetsa spiralen på lazerborren mot en vetekrans eller liknanade, och då skulle den genast bli 10-15% bättre.Allt eller inget är min filosofi!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan150mm går till gädda, men det e tajt att plocka upp en 10+ gädda i dem.
En 205mm ser jag som det enda alternativet vid seriöst gäddfiske. 205;an är även bra till t.ex. Regnbågsfiske då stora hål inte skadar. Men att jaga småabborre med det är helt hopplöst, det går bara inte...
Så det är som med allt annat, en kompromiss är alltid en dålig kompromiss, det bästa är helt klart att köpa två stycken olika borr. Köper du ett nu, kommer du snart tröttna, och då har du ingen som helst användning för det sedan. Bara att sälja och förlora massa cash :S
Måste bara fråga varför går det inte ta abbore med ett 205 hål? går nämnligen i samma tankar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SantaMåste bara fråga varför går det inte ta abbore med ett 205 hål? går nämnligen i samma tankar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av qwertyFör att aborren är väldigt stationär på vintern och du måste borra en jäkla massa hål. På en dålig tävling/dag kan det nog bli uppimot 100/150hål
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SantaSkönt att man inte tävlar. jag bruka nämnligen fikse lite abbore när jag väntar på gäddan ska hugga på angeldonen och det är ju skönt att slippa ha med 2 borr. båra just nu 3 hål i en triangel med ett vanligt mora spiralen sen hugger upp i mellan för angeldonen. bättre med 1 stort då pallar inte det mer
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
|
3 svar
284 visningar
0 gillar