Köp av isborr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av isborr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köp av isborr?

Jag har både tänkt på 130 och 150 mm borrar
    Finns det någon här som vet hur stor skillnad är det att borra med en borr med diametern 130 och en med 150 mm?
    Eller ska man kanske köpa en med 115mm om den är mycket mer lättborrad?
    Är det stor skillnad i vikt?
    Nu äger jag en gammal mora spiralen 125 mm med enkel vev, så det går säkerligen lättare med vad än jag köper.

jag anglar gädda
    och även endel pimpling av aborre
    Senast ändrad av Bomber_5000; 2005-11-28, 19:00.

Kommentera

vad ska du använda borren till för fiske??
      130 är ju en ganska allround till dom flesta fiska utom möjligtviss
      till ismete efter gädda då man bör ha minst 175-200 mm.
      En på 115 mm till abborrfiske är ju ganska normalt vet dock vissa som använder både 100 mm och 90mm men med en 115 klarar man sig i dom flesta fall.
      vad det gäller vikt så skiller det självklart en del på olika storlekar men det kan du nog räkna ut själv ungefär hur mycket det skiljer. gå in till din lokala fiskebutik och titta,känn och fråga om för och nackdelar om dom olika modelerna.
      Själv så rekomenderar jag ur-borrarna starkt men dom kostar ju lite mer än övriga märken också men då har du en borr du kan använda resten av livet också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bomber_5000
        jag anglar gädda
        och även endel pimpling av aborre
        150mm går till gädda, men det e tajt att plocka upp en 10+ gädda i dem.

En 205mm ser jag som det enda alternativet vid seriöst gäddfiske. 205;an är även bra till t.ex. Regnbågsfiske då stora hål inte skadar. Men att jaga småabborre med det är helt hopplöst, det går bara inte...

Så det är som med allt annat, en kompromiss är alltid en dålig kompromiss, det bästa är helt klart att köpa två stycken olika borr. Köper du ett nu, kommer du snart tröttna, och då har du ingen som helst användning för det sedan. Bara att sälja och förlora massa cash :S
        sigpic

Kommentera

En ur 155 är väl den jag funderat mest på, men blir det för tungt att borra med om man ska fiska aborre och göra en massa hål på en dag?
          En 200 borr blir för grovt för mig då det kan bli rätt mycket is där jag bor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bomber_5000
            En ur 155 är väl den jag funderat mest på, men blir det för tungt att borra med om man ska fiska aborre och göra en massa hål på en dag?
            En 200 borr blir för grovt för mig då det kan bli rätt mycket is där jag bor.
            Skall du fiska gädda som du säger är den inte för "grov" Som jag skrev ovan.

Skall du bara pimpla borre dugen väl en 130mm bra. Men som sagt, kompromisser suger...
            sigpic

Kommentera

Säger som Flodebanan. Minst två borrtyper behöver man. Tre om man ska jag småabborrglin. Typ tävla i pliggborrefiske. En 200 mm borr eller 205mm för gädda eller gös. Eller en 150 mm eller 155 till fetborre. 130 mm går det i nödfall att ta en borre på 1,5 kilo i genom. Men är på gränsen om borren är tjock och fet eller romstinn.

Kommentera

Alltså för småglin en 110 mm.

Kommentera

köp dig en 125 och en 200 moraspiralen. du har ju jula i borlänge 450 kronor stycket som hittat. fiska inte gädda med hål under 200mm om du ska hålla på med c&r för det skadar fisken för mycket.
                  Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

jag äger redan en mora spiralen, dock en med enkelvev, men jag rekomenderar ingen att köpa en mora spiral.
                    Tror nog jag skaffar mig en 150 borr, ur eller lazer kanske

Fast spiralen med dubbelvev är säkert funktionsdugliga
                    Senast ändrad av Bomber_5000; 2005-11-29, 14:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    3 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar