Som jag har förstått det ska man med ficklampsloden kunna kolla djupet direkt genom isen. Hur tjock is kan det se genom och hur ska isen kvalitet vara för att det ska funka ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Portabla handekolod för isfiske!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av FlodebananÄVen om jag får upp en fisksymbol på lodet har jag ingen som helst chans att avgöra om det verkligen är fisk Har ingt "riktigt" lod med mig nämligen.
Var inne på Olssons förut, och lyckades få med mig lodet hem på en liten testtur
Måste poängtera att jag personligen inte skulle köpa ett sådant ficklampslod utan ett "vanligt". Betesfisken är viktigt när det gäller pelagiska drömgäddorsigpic
Kommentera
-
carpfenmazter, troligen är det absolut inget fel på det ekolod du använde.
Anledningen till att du tror att det inte stämmer är enkelt, du måste förstå vad det egentligen är som ekolodet ser därnere först av allt.
Här har du ett exempel tänk dej att du har en botten med sten inunder dej på isen och gör en mätning vid det här tillfället träffar ljudstrålen toppen av en sten som ligger i kanten av strålen och du får säger vi 4,7m på displayen nästa mätning du gör i hålet har du vickat en aning på handen och strålen träffar en annan sten som ligger lite grundare med sin topp och du får ett annat värde ekolodet ser alltid högsta punkten som botten och det gäller alla ekolod oavsett bygel eller hand djupare punkter runt omkring på bergig botten är alltid osynliga för lodet därför kan du få ett kanonhugg utan att ha sett ett skit på botten innan, så fort du är på slätbotten dock så ser du alltid fisken om den är i rörelse eller har släppt botten en aning.
Om du pimplar med ett bygel lod så kommer du att märka att du är på stenig botten pga av att pimpeln fortsätter en bit till förbi det som ekolodet markerar som botten, detta är spännande då lyfter man upp pirken så den är synlig och gör några ordentliga lockryck om fisken är där fast du inte kan se den så kommer den troligen att stiga och då ser du den på skärmen!
Bergsbranter ger också konstiga och alltid varierande djup siffror inget onormalt med detta då mycket av ljudstrålen studsar bort åt sidan då den träffar bottnen.
Vill du veta mer om ekolod och hur de fungerar så läs "sonar tutorials" på lowrance hemsida eller läs artiklarna på den här sidan som gäller isfiske www.vexilar.com/ men framför allt fiska med grejorna du lär dej så fantastiskt mycket på kort tid jämfört med utan så hur många gånger jag än säger det så kommer du inte att tro mej i alla fall!!
Nä snart dags för champagnen!!
Gott nytt årSenast ändrad av TAMTAM; 2005-12-31, 16:11.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAMcarpfenmazter, troligen är det absolut inget fel på det ekolod du använde.
Anledningen till att du tror att det inte stämmer är enkelt, du måste förstå vad det egentligen är som ekolodet ser därnere först av allt.
Här har du ett exempel tänk dej att du har en botten med sten inunder dej på isen och gör en mätning vid det här tillfället träffar ljudstrålen toppen av en sten som ligger i kanten av strålen och du får säger vi 4,7m på displayen nästa mätning du gör i hålet har du vickat en aning på handen och strålen träffar en annan sten som ligger lite grundare med sin topp och du får ett annat värde ekolodet ser alltid högsta punkten som botten och det gäller alla ekolod oavsett bygel eller hand djupare punkter runt omkring på bergig botten är alltid osynliga för lodet därför kan du få ett kanonhugg utan att ha sett ett skit på botten innan, så fort du är på slätbotten dock så ser du alltid fisken om den är i rörelse eller har släppt botten en aning.
Om du pimplar med ett bygel lod så kommer du att märka att du är på stenig botten pga av att pimpeln fortsätter en bit till förbi det som ekolodet markerar som botten, detta är spännande då lyfter man upp pirken så den är synlig och gör några ordentliga lockryck om fisken är där fast du inte kan se den så kommer den troligen att stiga och då ser du den på skärmen!
Bergsbranter ger också konstiga och alltid varierande djup siffror inget onormalt med detta då mycket av ljudstrålen studsar bort åt sidan då den träffar bottnen.
Vill du veta mer om ekolod och hur de fungerar så läs "sonar tutorials" på lowrance hemsida eller läs artiklarna på den här sidan som gäller isfiske www.vexilar.com/ men framför allt fiska med grejorna du lär dej så fantastiskt mycket på kort tid jämfört med utan så hur många gånger jag än säger det så kommer du inte att tro mej i alla fall!!
Nä snart dags för champagnen!!
Gott nytt år
Kommentera
-
Ville faktiskt bara hjälpa till uppfattar du det som att du är dum i huvudet så ber jag om ursäkt för detta naturligtvis kan grejen vara felaktig.
Förklaring i övrigt hjälper nog inte mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Tackar för infon. Verkar som om man ska hoppa just över den här modellen om den bara klarar kärnis.
Har ruskig beslutsvånda om jag ska köpa ett Marcum eller satsa på att bygga portabelt kit med vanliga lodet. Vet nog alla för- och nackdelar med bägge varianter, men vad som är bäst för mig vet jag ej.
/Martin
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
|
3 svar
276 visningar
0 gillar