Portabla handekolod för isfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabla handekolod för isfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Martin_G
    Intressant. Kolla gärna på frivattnet och se om du kan få träff på stim av betesfisk.

/Martin
    ÄVen om jag får upp en fisksymbol på lodet har jag ingen som helst chans att avgöra om det verkligen är fisk Har ingt "riktigt" lod med mig nämligen.

Var inne på Olssons förut, och lyckades få med mig lodet hem på en liten testtur
    sigpic

Kommentera

Ficklamps ekolod har mycket begränsat användnings område, bra för att ta reda på djupet men det är allt.
      Idag finns alla möjligheter i världen för att hålla koll under isen såväl betesfisk positioner djup osv den tekniken är inte ens dyr men den kräver att man har fantasi och intresse.
      Finns det sjökort över området kan man via äldre billiga GPS navigatorer och en gammal dator föra över tio ms kurvor grynnor allt du vill till GPSen via datorn, uppdatera den för varje nytt vatten så länge det finns sjökort i WGS 84 format, även om det inte finns sjökort som exv i insjöar är fortfarande GPSen fantastiskt användbar då du enkelt tar positioner på hugg och fångad fisk även på öppna isar utan landmärken.
      Se er omkring, i USA är detta vanligt för att inte säga normalt under deras isfiske, i de norra staterna gillar de pimpel och angel/ismete lika mycket som vi plus att arterna inte skiljer sej så mycket som man kan tro gott nytt fiske år!!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Iofs sant... Men om den hela tiden säger att det är betesfisk på djup mellan 2 och 20 visar den nog fel. Och visar den aldrig betesfisk på runt 10-12 visar den nog också fel. Om inte du fiskar i rotenonbehandlade vatten

Kommentera

Vi använde ett ficklamps-ekolod häromdagen Jag vart mycket besviken. Har för mig att det var ett sånt från Normark. T.ex: Vid mätning 1 visade det 15,6 fot. Vid en mätning 2 några skunder senare på samma ställe visade det 15,2 fot. När jag sedan borrade hål och mätte med lina fick jag ett verkligt djup på ca 4,10 m. Det är en diff på en meter!!! Oacceptabelt. (Den diffen följde med på i stort sett varenda ställe som vi provade den på)

Kommentera

Snabbt svar där martin tro mej och öppna ögonen som jag skrev det funkar!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
              Snabbt svar där martin tro mej och öppna ögonen som jag skrev det funkar!
              Mitt inlägg var svar till Flodebananen, inte till dig. Du hann emellan där

Men jag har kört över djupkurvor till GPS på det sätt du beskriver, men problemet med det är att inte ens de bästa sjökort har den exakthet som ett riktigt ekolod visar. Bättre än inget dock.

Främst är jag ute efter betesfisken, och den finns inte på mina sjökort

/Martin

Kommentera

Martin vet inte vad du använder för lod och om du är van vid det men tänk på att den inställda förstärkningen påverkar kraftigt den bild du ser på skärmen här gäller det att ha gjort hemläxan har du ett bygel monterat lod dvs icke handhållet som är värdelöst i sammanhanget.
                Om icke handhållet utan båt lod gör följande test på isen, ät en sallad av valfri komposition vid hålet som innehåller oliver helst svarta spotta ut en kärna i hålet ställ lodet så du kan se kärnan sjunka hela vägen till botten ingen ting i övrigt ska synas på bilden förutom det vanliga "surface clutter"
                Min bygel monterade maskin jag kör på isen har inga problem alls att se "kärnan" sjunka ner till 18ms djup och försvinna i botten utan någon som helst störning på skärmen i övrigt, det funkar tro mej, du kan se betesfisk och större fisk också under förutsättning att de befinner sej inom konens träffområde på botten, fisk som står med magen tryckt mot botten är omöjlig att se ända till du skickar ned en pirk som får de att börja röra på sej och stiga upp en aning, då ser du dem direkt, kan säga utan att ljuga; även om du har en dålig och trög dag på isen vid pimpelfiske så kan jag garantera att i minst åtta hål av tio har du fisk som tittar på dina grejor utan att hugga du tror att det är dött men så är det inte alls det är den första lärdomen man drar av att använda ekolod på isen (dvs riktiga ekolod inte ficklampor) Gillar man pimpel efter annat än abborre och super grunda vatten är det otroligt spännande och kul!! lycka till
                Senast ändrad av TAMTAM; 2005-12-30, 22:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av carpfenmazter
                  Vi använde ett ficklamps-ekolod häromdagen Jag vart mycket besviken. Har för mig att det var ett sånt från Normark. T.ex: Vid mätning 1 visade det 15,6 fot. Vid en mätning 2 några skunder senare på samma ställe visade det 15,2 fot. När jag sedan borrade hål och mätte med lina fick jag ett verkligt djup på ca 4,10 m. Det är en diff på en meter!!! Oacceptabelt. (Den diffen följde med på i stort sett varenda ställe som vi provade den på)
                  15,6*0,3048=4,75m
                  15,2*0,3048=4,63m

Du fick med lina 4,1m, detta är väl en diff på 0,5-0,6m?? eller
                  Ok för mycket diff kan jag hålla med om.

Varför inte ställa om det till meter?, sitter en liten switch inne vid batteriena om det var ett Normark lod.

Har inte hunnit och testa mitt något speciellt, mer än att det funkar, verkar vara lite svårt att få det att gå igenom isen om det är torrt, bör vara lite fuktigt runt lodet.
                  Senast ändrad av Guest; 2005-12-30, 21:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
                    15,6*0,3048=4,75m
                    15,2*0,3048=4,63m

Du fick med lina 4,1m, detta är väl en diff på 0,5-0,6m?? eller
                    Ok för mycket diff kan jag hålla med om.

Varför inte ställa om det till meter?, sitter en liten switch inne vid batteriena om det var ett Normark lod.

Har inte hunnit och testa mitt något speciellt, mer än att det funkar, verkar vara lite svårt att få det att gå igenom isen om det är torrt, bör vara lite fuktigt runt lodet.

Oops Nu skrev jag nog lite fel.! På stället där det visade 15,2-15,6 m var det drygt 3,90. 4,10 var det på ett ställe den visade strax över 16 fot.

Kommentera

Hej angla, jag har alltid använt Lowrance/Eagle grejor i mellanstorlek dvs X-75 och X-85 det senare är riktigt bra faktiskt för det har hög uteffekt men det finns andra som funkar också Eagle Accura/Optima duger också.
                      Har skaffat ett nytt till i vinter Eagle Fishmark 480 som ska bli spännande att testa då det verkar mycket lovande med hög upplösning.
                      Viktigt är att den inte drar mycket ström då man måste driva den med ett MC batteri jag använder ett 9A batteri som brukar räcka hela dan om det är bra laddat och inte för kallt.
                      Absolut viktigast av allt är att du arrangerar en givare som funkar utan problem, den måste vara riktad absolut exakt rakt ner hela tiden annars kan du inte se pirken därnere, lyckas du med detta har du full koll på exv en liten mormyska så djupt som minst åtta meter ner vilket är det djupaste jag gått med små beten, bergman pirkar och liknande ser du utan problem på 25 m för att inte tala om balansare som ger en perfekt träffbild.
                      Titta på bilderna, nåt liknande bör du fixa för att det inte ska bli alltför krångligt vid hålet med givaren, har gjort en egen som funkar som ett nerblyat flöte består av ett bit 2tum avlopp runt 35 cm lång givaren är fastgjuten med epoxy i botten och sen nedblyad med klippta små blybitar invändigt mixat med epoxy den klumpen ligger rakt ovanför själva givaren och allt bör vara så tungt att bara täcklocket är ovanför vattenytan.
                      Finns säkert andra lösningar också men den här funkar för mej och det riktigt bra.
                      (första bilden visar jagande gös på botten vet det för jag fick några att hugga!)
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      3 svar
                      281 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar