Sitter och planerar lite inför vinterfisket och är lite sugen på att prova någon av de handhållna modellerna. Har sett att Rapala kommer med en modell inför vinterfisket... Stämmer det verkligen att man kan använda dom genom isen utan att behöva borra hål, eller är det ett påstående med modifikation dvs gäller bara vid ideala fall (glasklar kärnis), i annat fall måste de ju vara helt perfekta att ha med sig på isen...Håller de vad de lovar???
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod för isfiske
Collapse
X
-
i gräshöjd fastnar flugan
hmm.. Tror jag kan svara utan att sett rapalas.
Köpte ett enkelt handhållet lod till flytringsfisket för ett par år sen som även påstods kunna visa djupet genom isen. Och det funkar skitbra hittills =) Mitt lod visar iof bara djupet med siffror och har bara använts i hyffsade förhållanden dvs isar här mot södra sverige.. Sen att mitt lod (och antar rapalas) är vattentätt, relativt litet, batterisnålt och flyter när man tappar det i sjön gör ju inte saken sämmre.. Jag gav 1000:- för mitt och måste nog erkänna att det gett några extra firrar då man snabbare hittar det man letar efter..
(tror att det blir riktiga problem först när isen nästan bara är sörja, lr om det finns stora luftfickor.. men det är gissningar
-
m@
Kör med Marcum LX-i som förvisso endast visar djupet i siffror (fot), men klarar av rätt tjocka och besvärliga isar. Behöver definitivt inte vara glasklar kärnis för att fungera. Såg i Fiskefeber att Polarvision är tillbaka på marknaden. Andra som kört med det är nöjda med det. Köp definitivt inte det där låtsaslodet som ser ut som ett vanligt lod (Hawke tror jag det heter). Köpte på mig första versionen men fick lämna tillbaka det eftersom det i princip var oanvändbart). Enda alternativet om man vill ha samma funktion som på ett vanligt lod är nog dessvärre, att just köra på en portabel variant av standardlod. Är det bara djupet man vill åt, så funkar definitivt Marcum eller Polarvision bra.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
|
3 svar
285 visningar
0 gillar