Ingångar till mörtstuga. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ingångar till mörtstuga.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Helt rätt! det har stor betydelse var man lägger stugan, har själv testat mig fram.
    Hade två styckna en gång och den ena var på ett långgrunt ställe och den andra på ett brant ställe utanför land precis, skillde 68 stycken mellan dem!
    Sen är ingångar som är från toppen och ända ner inte bra, du ska ha fyra ingångar med ca 8cm ingång, som ett rör av hönsnät in, sen spänner du upp dem med vanlig angellina tvärsöver, använd gärna straps så man kan spänna hela tiden då stugan sjunker ihop efter ett tag.
    En bra redning till mesk är: Smält socket i en kastrull(obs denna kommer bli din meskkastrull för alltid då den inte blir så ren) obs ha LÅG värme, sen lägger du havregryn, och sist potatismjöl.sen är det bara att lägga på en tallrik och sedan knacka bort biten.
    Och glöm inte att skiffta ställe för stugan varannan dag, funkar bra.
    /c&r:an
    Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Är det någon som har en ritning eller en beskrivning på en mört stuga ?
      Kan han,hon ellar den var så snäll och sända den till mig?
      min mail är glupp73@hotmail.com.....
      tack på för han mvh Gädd frazze

Kommentera

Ang. ingångar till mörtstuga, jag gör mina på detta sätt. Jag tar vanligt rutigt "halkskydd" till mattor. Virar det runt en petflaska 1,5liter. Sen buntar jag ihop kanterna med små buntband. Vart på flaskhalsen du kapar av för strututgången är vilket som, det kommer bara avgöra storleksingången till stugan. Själva materialet innehåller luft och är flytande och kommer bli följsamma och mjuka ingångar för mört att knalla in i.
        Enkelt faktistk......

Stugan. Köp putsnät på ark med mått 1200mm*800mm. Kapa av 800mm sidan till 600mm. Så arket blir 1200*600mm.
        Vik in ändarna 300mm. Så får du ett vinklat "U" med måtten 300*600*300.
        Gör två likadana "u".
        Dessa sätter du ihop med Buntband. Och du har en stuga klar när du sedan klippt hål för strutarna jag ovan nämnde!
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Mjärdefråga

Har precis färdigställt en mörtstuga utan att ha sett en på riktigt innan. Gjorde den efter diverse tips på internet. Gjorde den av putsnät, najtråd och buntband. Det som kan vara kritiskt är ingångarna. Dessa är också av putsnät, kvadratiska 8 x 8 cm i innerdiameter.

Kanske för stora ingångar eller avskräckande med metallingångar. Sett att ni innan har använt halkskydd. Har dock varit noga med att inte göra dessa vassa. Ska ut och pröva snart, någon som kan förutsäga resultatet?

Kommentera

Om inte ingångarna smalnar av innebär det att det är för svårt att komma in och för lätt att komma ut för mörtarna.

Kan funka bra så länge det finns mäsk kvar, men sedan är det risk att de rymmer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
              Om inte ingångarna smalnar av innebär det att det är för svårt att komma in och för lätt att komma ut för mörtarna.

Kan funka bra så länge det finns mäsk kvar, men sedan är det risk att de rymmer.
              Var kanske lite otydlig utformningen på ingångarna. Det är avsmalnande ingångar med ytterdiameter 16x16 cm och innerdiameter på 8x8 cm (fyrkantigt koniska) Längden på konerna ca 18 cm.

Bör jag bygga på med ytterligar material vid slutet på konen, typ halkmatta. Så att firren behöver tränga sig igenom?

Kommentera

Här är min stuga. Funkade fint den månad jag hann använda den.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf
                  Funkade fint den månad jag hann använda den.
                  Och sen fick den fötter eller? Det är mycket vanligt tyvärr...

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf
                    Här är min stuga. Funkade fint den månad jag hann använda den.
                    http://www.nollsex.se/team/stuga/trix.html
                    Ja de ingångarna var också helt av metall. Då borde även mina fungera. Jag får åka ut och pröva...

Hoppas bara att inte någon lat, och dum jävel lägger beslag på den.

Kommentera

Har nu prövar min mörtstuga, det tog bara ca 7 månader. Resultatet för mört blev inte inte alltför bra. Lyckades att fånga en mört iallafall. Däremot var det en otroligt bra kräftbur. Lyckades få ihop 21 st kräftor under en natt som den var nere. Tråkigt att det inte är kräftsäsong. Jag fick snällt återsätta dem.
                      Felet med det dåliga mörtresultatet tror jag beror på att ingångarna är för stora, de hittar ut alltför lätt. Men skam den som ger sig: Jag får göra om ingångarna och pröva igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      749 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31