Ismetevagn!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetevagn!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av savbrink
    Har du försökt åka längdskidor i 1 meter nysnö? Simma i sirap? Finns mycket dumt man kan hitta på..
    Mmm, håller med...., mycket dumt med medar i lössnö. Faktiskt sämre än med skidor.

Tror inte vi kommer längre i denna diskussion, ha en bra dag!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Pontus, han menar nog att medar/skenor skär igenom snön bättre och det har han fullständigt rätt i. MEN när det ligger så mkt snö att det tar emot mot underredet på pulkan suger medar eftersom det blir väldigt ostabilt då eftersom medarna hela tiden söker sig mot isen till skillnad från skidor som går "på" snön ist för igenom.

Sedan är skidor MYCKET bättre att dra på barkmark, som iaf jag ofta utsätts för än medar som bara gräver ner sig o.s.v.
      Jo, jag är helt på det klara med att medarna skär igenom bättre. Men det spelar som sagt ingen roll när det ligger mycket snö på isen eller när det är barmark.

Ursprungligen postat av Savbrink
      Har du försökt åka längdskidor i 1 meter nysnö? Simma i sirap? Finns mycket dumt man kan hitta på..
      Talar av egen erfarenhet?
      Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av MWI
        Mmm, håller med...., mycket dumt med medar i lössnö. Faktiskt sämre än med skidor.

Tror inte vi kommer längre i denna diskussion, ha en bra dag!
        Klart vikommer längre! En idé är ju att vinkla skidorna (med stålkanter) sisådär några grader så får man allt-i-ett. Medar när det är is och skidor när det är snö. Är enklast med aluplåtvarianten som jag ska ge mig på nån dag när jag har tid att snacka med nån plåtis. Har dragit min släde på 30 cm tösnö och backen står direkt på skidorna, vilket (&/%/! slit. Men det är ju inte ofta...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jann
          Klart vikommer längre! En idé är ju att vinkla skidorna (med stålkanter) sisådär några grader så får man allt-i-ett. Medar när det är is och skidor när det är snö. Är enklast med aluplåtvarianten som jag ska ge mig på nån dag när jag har tid att snacka med nån plåtis. Har dragit min släde på 30 cm tösnö och backen står direkt på skidorna, vilket (&/%/! slit. Men det är ju inte ofta...
          Det skulle nog faktist bli den ulitmata pulkan. Jag nöjjer mig dock med 30 cm frigång ligger aldrig mer snö här nere.

Kommentera

Här är en dålig bild på min senaste iskälke.

Jag ställer mig också till skaran som föredrar skidor. Denna "farkost" som är byggd (hopp satt) av en barnkälke och ett par slalomskidor och en back med mera. Det går fort och lätt att montera upp och ihop den.

Efter som skidorna är lätt vinklade går den även väldigt bra på glans is.

De stora skidorna med ett stort spann gör den extremt lättdragen med väldigt tung packning.

Ett stort plus är att tackvare slalomskidornas längd och deras breda placering så ger denna kälke en grym bärighet på svaga isar. Det har hänt mer än en att jag har gidigt över råkar på kälken, detta är kanske inget man ska rekommendera andra men det är väldigt spännande.

// Ivman
            Bifogade filer

Kommentera

Jag har haft problem med att hitta någon stor rektangulär låda?? Någon som vet vart man kan köpa bra lådor??

Kommentera

Jula har bra lådor...
                There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Jag köpte min på ÖB. De finns på de flesta liknande affärer.

Kommentera

Ursprungligen postat av JerkHunter
                    Neej,tror inte det Jag körde med det hela den här vintern och det blir jobbigt när grejorna åker av då och då
                    För LITE fantasi.

Kommentera

En vanlig pulka funkar utmärkt. Vanligvis finns det en "upphöjning" (sätet). Där kan man skruva fast hinkar, lådor etc. Då skrapar inte skruvarna i isen när det är blankis.
                      Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      3 svar
                      276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar