Kvalitets isborr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvalitets isborr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kvalitets isborr

Måste skaffa mig en isborr nu!

Så har kollat runt och försökt läsa till mig vilken borr som skulle vara bäst dvs ha bäst kvalitet!

Vet att det finns fladen borr på ÖoB för 399kr som sägs tillverkas i samma fabriker som Moras borrar, men det låter jag vara osagt.

Sen har Jula borrar för en spottstyvelse, men av erfarenhet så är det mesta Jula säljer till billiga priser fullkomligt kines skräp!

Tillbaka till kvalitet, så har jag fått för mig att Mora och UR Heinola original ska vara den bästa.

Har därmed fastnat för just finnarnas heinola 155mm då jag gissar den lämpar sig bra som en allroundborr för vanligt skitfisk och ädel.

Denna hade ett bra pris får jag väl säga i och med en utgående modell "UR/Heinola borr Orange 155mm" http://www.olssonsfiske.se/urheinola...46-c-1076.aspx Denna gillar jag för att jag lockas till att som är orange :P

Sen har vi originalet "Heinola Original" http://stockholmsfiske.se/vinterfisk...nola-isborrar/

Samt denna Mora borr "Mora ICE PRO 150mm" http://www.olssonsfiske.se/mora-ice-...464-c-405.aspx

Vilken av dessa anser ni lämpar sig bäst för mina behov, givetvis betalar jag minsta möjliga Men är kvalitén högre på "heinola original" så är slutpriset inte så låst. En fördel är hur pass "liten" den kan bli ihopfällbar också, då den på så vis blir lättare att ta med sig på skotern.

Så vad säger ni ?

Tack på förhand!
    Senast ändrad av PerJoel; 2014-02-05, 00:47.

När jag kika lite snabbt såg det ut som du kan spara nån hundring genom att gå in här http://www.ofc.nu/FrameworkBasic/Sho...=1&pagesize=20

Kommentera

Men det är ju bra pris på UR/Heinola.. så...

Kommentera

UR/Heinola är mer eller mindre det bästa du kan få tag på.

Kommentera

Jag köpte den Rantanen (UR/Heinola) som jag har nu för 25 år sedan och den har aldrig ens behövts slipas än! Jag tävlingsfiskade mycket förr, så det är borrat flera tusen hål med den och är fortfarande som ny! They don't make em like that any more...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Jag köpte den Rantanen (UR/Heinola) som jag har nu för 25 år sedan och den har aldrig ens behövts slipas än! Jag tävlingsfiskade mycket förr, så det är borrat flera tusen hål med den och är fortfarande som ny! They don't make em like that any more...
            Är det den Heinola som är grön/blå ni menar att jag ska lägga beslag på ? Eller är det samma kvalitet i den orange ? Båda är ju en UR Heinola.

Den länk du ger ovan till ofc.nu så finns den inte i lager i 155mm tyvärr, priset var ju ett par hundringar som du säger billigare.

Kommentera

Heinola Original Isborr med inbyggd adapter för skruvdragare 155mm för 999 finns i lager iaf

Kommentera

själv har jag kört rantanen i 30 år och jag tror inte en bättre isborr går att uppbringa,just 155:an är suverän som allround
                MEN....skall man köpa borr bör man ha i åtanke att även köpa ett reservskär att ha med sig och med tanke på att ett
                reservskär till en rantanen betingar nästan samma pris som en hel borr så vete tusan hur jag skulle göra i dag...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av PerJoel Visa inlägg
                  Är det den Heinola som är grön/blå ni menar att jag ska lägga beslag på ? Eller är det samma kvalitet i den orange ? Båda är ju en UR Heinola.

Den länk du ger ovan till ofc.nu så finns den inte i lager i 155mm tyvärr, priset var ju ett par hundringar som du säger billigare.
                  Jag tror (men vet inte säkert) att skillnaden mellan den blågröna (orginalet) och den orange, är att den blågröna har en borrkrona och den orange har lösa utbytbara skär. Min egen erfarenhet av borr med lösa skär är väldigt gammal och kanske är konstruktionerna bättre idag, men det var alltid ett j-la strul med med skär och skruvar som skakade loss, isbeläggningar som gjorde att det inte gick att borra etc.

Om jag skulle köpa borr idag skulle jag köpa en likadan som jag har, d.v.s. en blågrön Rantanen/Rapala/UR/Heinola (eller vad fan dom nu heter) med fast krona. Jag har borrat i backen EN gång och det var på en tävling i någon långgrund slättsjö, där jag borrade mitt första hål lite för nära land och jag siktar på att inte göra om den grodan...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                    Jag tror (men vet inte säkert) att skillnaden mellan den blågröna (orginalet) och den orange, är att den blågröna har en borrkrona och den orange har lösa utbytbara skär. Min egen erfarenhet av borr med lösa skär är väldigt gammal och kanske är konstruktionerna bättre idag, men det var alltid ett j-la strul med med skär och skruvar som skakade loss, isbeläggningar som gjorde att det inte gick att borra etc.

Om jag skulle köpa borr idag skulle jag köpa en likadan som jag har, d.v.s. en blågrön Rantanen/Rapala/UR/Heinola (eller vad fan dom nu heter) med fast krona. Jag har borrat i backen EN gång och det var på en tävling i någon långgrund slättsjö, där jag borrade mitt första hål lite för nära land och jag siktar på att inte göra om den grodan...
                    Om jag går in på den orangea som ska gå ur sortiment och har rea, alltså färgen slutas säljas. Så står det såhär:

Skärkronan(blå)
                    - (Blå) Passar bra under hela vintern blad för både torr och våt is
                    - härdat och segt Rautaruukki Steel 355 Multi stål
                    - Rostfritt stål med en härdad blad som är slitstarkt och kommer att förbli vass under en längre tid
                    - Skär slipas i nio olika som ger en mycket skarp skärpa
                    - Robust och tåligt skärfäste

Det ska väl menas att det är en borrkrona och inte utbytbara skär ? Återigen den som säljs på ofc är med skruvdragar adapter och inte med vev. Orka släpa med sig en 18volts dragare när en ska pimpla.. Nej tack!

Här ska det ske på traditionellt vis

Vad säger ni proffs den orange för ett riktigt bra pris eller en orginalborr för drygt 400 till ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    3 svar
                    285 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar