Isfiska röding! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isfiska röding!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isfiska röding!

Har kikat lite i forumet men hittar inge bra svar på de jag vill vet...

Har inte isfiska så mycket men har hänt då och då, kan inte riktigt kalla mig erfaren.
    Tycker mest om att köra med balanspirkar men har inte hittat någon favorit ännu.
    Har ni några tips på bra balanspirkar till röding?(mesta dels planterad)

Jag fiskar en "hel del" efter röding och båge på p&t vatten vintertid, måste erkänna att ytterst få om någon (!) jag träffat fiskar med balansare...

Det vanligaste kombinationerna jag använder är;

rödingblänke med mormyska
    blink, blänke med mormyska
    blink med mormyska
    mormyska

Samtliga kombinationer fiskas gärna med en upphängarfluga. Mormyskan kan bytas mot enkelkrok men det gör jag aldrig själv, ser inte anledningen.

Samtliga agnat med rom och/eller maggot (för röding, för båge är kokt räka också ett väldigt bra alternativ).

Större balansare använder jag personligen bara då jag jagar öring, abborre och i teorin gös, fast jag har ännu kvar att lura en gös på annat än jigg...

Chansar väl för lite, men man använder ju det man vet fungerar... Får dra på en flygplanare nån trög dag och se

Kommentera

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
      Jag fiskar en "hel del" efter röding och båge på p&t vatten vintertid, måste erkänna att ytterst få om någon (!) jag träffat fiskar med balansare...

Det vanligaste kombinationerna jag använder är;

rödingblänke med mormyska
      blink, blänke med mormyska
      blink med mormyska
      mormyska

Samtliga kombinationer fiskas gärna med en upphängarfluga. Mormyskan kan bytas mot enkelkrok men det gör jag aldrig själv, ser inte anledningen.

Samtliga agnat med rom och/eller maggot (för röding, för båge är kokt räka också ett väldigt bra alternativ).

Större balansare använder jag personligen bara då jag jagar öring, abborre och i teorin gös, fast jag har ännu kvar att lura en gös på annat än jigg...

Chansar väl för lite, men man använder ju det man vet fungerar... Får dra på en flygplanare nån trög dag och se
      Tackar för snabbt svar!

Var tyvärr lite rädd att jag skulle få det svaret:P Tycker inte riktigt om blänken, vet inte varför men de är nått med de. Ska testa de imorgon och se om jag kan lura någon.

När jag ändå skriver så hur är det med haspel/multi rullar och spö? Nått ni föredrar även till öring, röding och regnbåge?(snackar fortfarande isfiske)

Kommentera

jag skrev faktiskt just i en annan tråd angående små haspelspön för ändamålet.

Jag ser att du är från sundsvall (?) så jag kan varmt rekommendera Jaktia i birsta "set" som består av spö (salmo medium/heavy rött/orange) och en av dom bästa rullarna jag testat (jämn broms och fungerande hela vägen ner till minus 33!) för isfiske, MEtis 500 (den svarta modellen!) för 500kr. Det spöt är verkligen ett av dom bättre noname spöna jag äger och rullen är den jag kör på alla mina dyra usa klingor också. Där finns dessutom rapalas r-type ul-haspel pimpelset. Den klingan är riktigt bra också, rullen till det settet är jag inte lika förtjust i dock.

PO's hade berkley lightning isfiskeset innan och dom klingorna är riktigt bra, tyvärr är dom slut nu och dom har bara några billigare berkleyklingor som jag inte kan gå i god för.

Annars kan du beställa från lundgrens (st.croix)

Kommentera

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
          jag skrev faktiskt just i en annan tråd angående små haspelspön för ändamålet.

Jag ser att du är från sundsvall (?) så jag kan varmt rekommendera Jaktia i birsta "set" som består av spö (salmo medium/heavy rött/orange) och en av dom bästa rullarna jag testat (jämn broms och fungerande hela vägen ner till minus 33!) för isfiske, MEtis 500 (den svarta modellen!) för 500kr. Det spöt är verkligen ett av dom bättre noname spöna jag äger och rullen är den jag kör på alla mina dyra usa klingor också. Där finns dessutom rapalas r-type ul-haspel pimpelset. Den klingan är riktigt bra också, rullen till det settet är jag inte lika förtjust i dock.

PO's hade berkley lightning isfiskeset innan och dom klingorna är riktigt bra, tyvärr är dom slut nu och dom har bara några billigare berkleyklingor som jag inte kan gå i god för.

Annars kan du beställa från lundgrens (st.croix)
          Tack igen för snabbt svar!

Ja jag ska ju ut till jaktia alldeles strax så får kika där.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
          3 svar
          285 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Niklar
          av Niklar