Ursprungligen postat av byggarn
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allt om MÖRTSTUGOR 2014
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av JAWest Visa inläggVad är det minsta hålet som man kan vittja paraplymjärden i? Svärdet på min motorsåg är bara runt 35cm så det går inte att komma genom isen med den. Jag kan tänka mig att vittja ganska ofta så det inte blir allt för tjockt med fisk i stugan.
Men 250 hål fungerar fint!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Spow Visa inläggBörjade mäska upp en plats för några dagar sen, ca 5m djupt bredvid en brygga.
Har också en paraplymjärde men stöldrisken är rätt stor där jag har den nu
.
1: Gör en vak där buren kommer ner/upp.
2: Borra ett litet hål ca 1-2 meter från vaken.
3: Loda djupet i hålet du borrat. Är det 4 meter djupt? Kapa då till ett rep på ca 3,5 meter.
4: Fäst repet i borrhålet.
5: Fäst änden på repet i mörtstugan.
6: När du nu sänker ner stugan i vattnet glider den åt sidan och lägger sig precis nedanför borrhålet.
7: När du nu ska vittja stugan har du en båtshake eller stör som du för in under isen och hakar i repet i!
8: Dra i repet och vips så kommer nu din ovittjade stuga!
Denna metod kör jag med på ställen där jag fått stugor vittjade och stulna!
Vad jag vet har aldrig någon lyckas vittja mina burar när jag kört med ovanstående metod.
Kommentera
-
Hejhopp
Har lite frågor och funderingar hur ni förvarar eran levande mört på bästa sätt? Jag har själv en kubiktank som jag förvarar mörten i men jag tycker att vattnet blir så fruktansvärt grumligt/skitit direkt.
Det är ju både kostsamt och mycket jobb att byta vatten i tanken hela tiden så därför undrar jag helt enkelt om ni sumpar fisken i sjön innan ni flyttar dom till tanken, använder ett reningsverk/innerfilter eller kanske andra bra knep?
Mycket tacksam för svar och bifoga gärna bilder med era lösningar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DarkpikeRolle Visa inläggGör gruset eller sanden i tanken att det blir mindre grumligt? Kan tänka mig att det binder mycket skit.
Hvis du vil bruke noe annet enn sand, så bruk i hvertfall ikke grus eller stein fra hvor som helst. Grus og stein for dette bør ha avrundede kanter, så ikke fisken får skader. Men akvariesand er klart best.
Kommentera
-
Nu måste jag ändå passa på när det är ny tråd och allt ;-) Jag har STORA problem att få mört i mina 2 stugor och ja, innan någon får ett spel, så har jag läst på det som finns skrivet här på forumet sedan tidigare. The story so far...
Jag har inte haft mörtstugor tidigare, utan denna vinter är första gången. I sjön där dom ligger har det inte varit någon is än, så jag hanterar dom med båten som fortfarande ligger i. Första stugan jag hade är en s.k. Jula-stuga och första gången lade jag den kanske 5 m utanför vasskanten bredvid ett strömsatt sund (där det finns massor av mört på sommaren) och djupet var ca: 3 meter. Några dagar senare kollade jag stugan och det var inte en mört. Flyttade den då närmare vassen (på inrådan av min dotter!), fyllde på mer mäsk/bete (den gamla vanliga havregrynsblandningen). Djupet då 2-2.5 meter och vattentemperaturen 4 grader.
Kollade stugan 3-4 dagar senare och hade då fått ca: 30 hyfsade mörtar. Lyckan var fullständig, det var alltså inte svårare än så. Skall kanske tillägga att stugan hänger ett par dm ovanför botten. Den hänger i en plastdunk som i sin tur hålls på plats av ett rejält sänke. Efter detta har jag inte fått EN ENDA mört! När kylan kom och vattentemperaturen föll (den är nu ca: 1.5 grader i ytvattnet) trodde jag att fisken kanske flyttade ut djupare, så jag flyttade stugan djupare, men inte. Jag flyttade tillbaka den in mot vassen, noooo! Jag flyttade ut den mot mer strömt vatten, nehej! Vad i h-e är det som jag inte fattar? Tips mottages tacksamt!
Har även tillverkat en egen stuga i "kaninbursnät" efter en fin beskrivning på nätet. Jag tycker själv den blev riktigt bra, men det tycker inte mörten. Jag har fått NOLL mörtar i denna. Jag kan köpa att det är något konstruktionsfel på denna som gör att den inte fiskar, men Jula-stugan har jag ju faktiskt fått fisk i...
Vad skulle DU prova som nästa steg? Jag börjar bli desperat för jag får ingen gädda heller just nu och jag vill prova att meta dom j-larna...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sikt1, 2024-03-09, 10:41
|
3 svar
300 visningar
1 gilla