Tja! Jag skulle vilja ha lite tips om pimpelfiske efter abborre och vet att det är fler som vill. Vilken är eran favoritpirk? Hur ser eran skrylla ut? Vilket väder är är bäst för att man ska få mycket fisk? Vad gör man en trög dag när inte abborren vill hugga, några speciella rörelser eller annan pirk kanske? Inte vet jag. Olika teknik på djupt och grunt vatten? Tänker mest på tävlingsfiske där allt ska gå snabbt och man ska få mycket fisk. Vart går man om man kommer till en ny sjö som man inte vet något om?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allt om pimpelfiske efter abborre
Collapse
X
-
Använder för det mesta numera Vim-pirken i olika storlekar ,en annan favorit är Anders-pirken original men där är jag lite försiktig när det är sjöar med mycket gädda eftersom dessa inte är så lätta att få tag på( mer eller mindre bra kopior finns). Mellan pirk o krok använder jag panglänk, i regel dubbel eller trippel. Kroken blir oftast i storlek 14 eller 16. Kör med gamal hedelig plastdunksskrylla. När fisken är trög finns bara ett recept ,borra o borra nånstans står fisken. Så den viktigaste utrustningsdetaljen är definitivt borren . Själv använder jag Rantanen Competion 100mm vid tävlingar trots att Mora Nova idag dominerar marknaden.
-
kan väl bara skriva under på vad fiskarlennart skriver....en bra borr är A och O vid tävlingsfisket, leta,leta leta...är bästa receptet
för att finna dom....numer har jag dock lagt detta stressfiske på hyllan....Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inläggAnvänder för det mesta numera Vim-pirken i olika storlekar ,en annan favorit är Anders-pirken original men där är jag lite försiktig när det är sjöar med mycket gädda eftersom dessa inte är så lätta att få tag på( mer eller mindre bra kopior finns). Mellan pirk o krok använder jag panglänk, i regel dubbel eller trippel. Kroken blir oftast i storlek 14 eller 16. Kör med gamal hedelig plastdunksskrylla. När fisken är trög finns bara ett recept ,borra o borra nånstans står fisken. Så den viktigaste utrustningsdetaljen är definitivt borren . Själv använder jag Rantanen Competion 100mm vid tävlingar trots att Mora Nova idag dominerar marknaden.
Kommentera
-
Jag brukar köpa panglänkarna men har testat att knyta av nylonlina enl en beskrivning som jag inte hittar just nu, har gjort detta nu i höst så det är inte provat i skarpt läge. Färg på krok kan definitivt ha betydelse men det kan variera från dag till dag så jag har svårt att ge några rekomendationer. Det viktigaste enl min mening är dock att tro på kroken du använder
Kommentera
-
Sjön jag pimplar på håller hög medelvikt på abborren. Fiskar enbart med 12-15g vertikalpirkar. Istället för panglänk så använder jag en variant som skulle få vilken tävlingspimplare som helst att gråta. Köper mycket små (kan inte storleksnr.) leken och fjäderringar och gör länken av dessa. Blev trött på att stora borrar drog sönder länken eller bände upp snabbhakarna och simmade iväg med limkroken i munnen. Fiskar med samma resultat som tidigare, så det funkar utmärkt till större abborre. Tusenbröderna skyggar heller inte där jag fiskar.....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
|
3 svar
285 visningar
0 gillar