Keramiskt vässade krokar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramiskt vässade krokar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Keramiskt vässade krokar?

Vilken tillverkar har keramiskt vässade krokar som tål lite tyngre fisk utan att rätas ut? Just nu så har jag mustad krokar som inte håller måttet alls. Rätas ut på mindre fisk vid lite hårdare krokning.

Jag misstänker att du menar kemiskt vässade Är det enkel eller trekrok du ska ha, och till vilket fiske?

Kommentera

Ursprungligen postat av mrpipen Visa inlägg
      Vilken tillverkar har keramiskt vässade krokar som tål lite tyngre fisk utan att rätas ut? Just nu så har jag mustad krokar som inte håller måttet alls. Rätas ut på mindre fisk vid lite hårdare krokning.
      Hej Marcus Johansson;

VMC BZ7650 (Bronze) och PS7650 (Perma Steel) är kemvässade och otroligt vassa 3-krokar som jag själv sedan massor av år tillbaka föredrar att använda vid både kastfiske och trolling efter Gös, Gädda, Havsöring, Lax och Öring. VMC BZ7650 (Bronze) är avsedda för sötvattensfiske. PS7650 (Perma Steel) är avsedda för saltvattensfiske. Förr innan Normark var agent kunde jag köpa kemvässade VMC 3-krokar i tusenpack direkt från tillverkaren i Frankrike.

VMC håller för de flesta stridbara fiskar utan att rätas ut. Å andra sidan har de flesta sportfiskare ställbar slirbroms på sina rullar och brukar ytterst sällan ställa slirbromsen så hårt att krokarna rätas eller linan går av....

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

inga dåliga mothugg om krokarna rätas även vid mindre fisk....vad räknar du som mindre fisk? och vad använder du för krok?
        Verkar som du använder mer våld än nöden kräver så att säga...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Stefa1: Haha, så klart jag menade kemiskt vässade . Trekrok som klara lite större abborrar men även gös runt 1-2kg.

Old Firehand: SKa kolla upp de krokarna du tipsar om =D

Byggarn: Krokarna är köpta på mekonomen och tillverkarn är Mustad. Man kan lätt räta ut trekroken själv utan att det krävs någon styrka, väldigt mjuka i matrialet. Visst blir man lite het när fisken ska upp, men såfort det är lite större runt 0,5kg så ser man att kroken har öppnat sig så man får böja tillbaka den igen. Känns ju sådär om man ska tappa drömfisken pga dåliga krokar.

Kommentera

Jag gissar att det är pimpelkrokar vi snackar om för annars kan jag inte se möjligheten i rätningnar ärligt talat?

Hade verkligen ingen aning om att Mekonomen sålde sånt för övrigt :P

Kommentera

Ursprungligen postat av mrpipen Visa inlägg
              Visst blir man lite het när fisken ska upp, men såfort det är lite större runt 0,5kg så ser man att kroken har öppnat sig så man får böja tillbaka den igen. Känns ju sådär om man ska tappa drömfisken pga dåliga krokar.
              Vad jag förstått så ska man väl aldrig böja tillbaka en rätad krok, den ska bara kasseras. Har själv böjt tillbaka krokar förr när jag bara spontanfiskade på yngre dar, men då blev de bara mjukare och mjukare. Det är självklart då, efter 5 tillbaka-böjdningar, som drömfisken hugger ju..
              Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                Jag gissar att det är pimpelkrokar vi snackar om för annars kan jag inte se möjligheten i rätningnar ärligt talat?

Hade verkligen ingen aning om att Mekonomen sålde sånt för övrigt :P
                Japp pimpelkrok det gäller. Mekonomen i Kristinehamn säljer lite av allt inom fisket, kanske lokalt?

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
                    Vad jag förstått så ska man väl aldrig böja tillbaka en rätad krok, den ska bara kasseras. Har själv böjt tillbaka krokar förr när jag bara spontanfiskade på yngre dar, men då blev de bara mjukare och mjukare. Det är självklart då, efter 5 tillbaka-böjdningar, som drömfisken hugger ju..
                    Jo det är så jag känner med. Därför söker jag nu nya krok som klara de stora fiskarna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    767 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31