linan sprutar ut till trassel! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

linan sprutar ut till trassel!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• linan sprutar ut till trassel!

Hej jag har ännu inte hunnit med mitt första ismetepass, jag har köpt 3st wiggler spön med en multirulle som jag inte äns vet hur man får ut linan på vettigt sätt. Har 2st haspelrullar som nylonlinan sprutar ut på då man öppnar haspeln, alltid kört med flätlina innan och då den inte är lika elastisk så händer inte samma sak med den. Är det meningen att man ska släppa på spärren och dra ut linan för handen? knappast.. 0,40 nylon på alla rullar, kanske har för mycket lina på en av rullarna men händer lika på båda. Kanske går det bättre då man har mört på kroken, dvs tyngd i andra änden.

kan någon förklara??

Edit: vill åtgärda felet så snart som möjligt då jag vill kunna börja isfiska, rådfrågade på en fiskebutik och han sa att jag kunde köra med två gamla haspelrullar och köpa en multi, så jag köpte en lite dyrare multi med räkneverk och allt bara för att jag hade tänkt ha den på trolling i sommar också, verkar som att jag skulle behöva 2 till multi nu.. om det är enda lösningen om jag ska köra med 0,40 lina så undrar jag om någon har tips på rullar till bra pris?
    Senast ändrad av Cookie o0; 2013-01-03, 11:15.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

0,40 är för grovt för haspel. En sådan lina är ofta styv (särskilt i kyla) och ör dessutom spoldiametern litet så "fjädrar" linan av spolen på det sätt du beskriver. ´På multirullen har du antagligen inte ställt in (dragit åt) den mekaniska bromsen. Det sitter antagligen en mutter på ena gaveln i spolaxelns förlängning. Vrid på den tills problemet upphör.

Kommentera

vad kör du me för lina?

Kommentera

Ursprungligen postat av ZEN10 Visa inlägg
        vad kör du me för lina?

waterspeed super mono

Edit: står "extra strong, super soft" på den om det är till nån hjälp
        Senast ändrad av Cookie o0; 2013-01-03, 11:09.
        KassPåAttHåva

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          0,40 är för grovt för haspel. En sådan lina är ofta styv (särskilt i kyla) och ör dessutom spoldiametern litet så "fjädrar" linan av spolen på det sätt du beskriver. ´På multirullen har du antagligen inte ställt in (dragit åt) den mekaniska bromsen. Det sitter antagligen en mutter på ena gaveln i spolaxelns förlängning. Vrid på den tills problemet upphör.
          Jo.. linan kanske är för grov, på ena spolen står maxgränsen 100m 0,30 lina och den andra 130m 0,35mm, men tycker att man borde kunna ha i t.ex 50m 0,40 på den första och 80m 0,40 på den andra, eller tänker jag fel nu?
          KassPåAttHåva

Kommentera

Kör med 0,40.

Du kommer inte att komma ifrån att linan vill krypa av rullen. Sätt ett linclip alt ett gummiband på spöt framför rullen. Spänn sedan upp linan från spolen mot linclipet eller gummibandet. Nu kan den inte krypa av spolen och när fisken hugger lossnar den utan större motstånd.

Enkelt är bäst!

Kommentera

Som JohanP säger så är det på det viset med ny lina på haspel. Inte för att det försvinner helt men det blir bättre när linan suttit på rullen ett tag. Ett linclip av något slag är populärt, men själv kör jag uteslutande med rullar som har baitrunners när jag använder dem till ismete. Då behöver du inte tänka på detta eftersom du inte öppnar haspeln.

Nylonlina vill gärna hålla den formen som den hade på spolen när du köpte den, och försöker gå tillbaks till den formen när du öppnar haspeln vilket ofta leder till att den skuttar ut som en fjäder. Det problemet är inte alls lika stort hos flätlinor.

Kör på 0.40 nylon till ismete, det är en bra tjocklek som de flesta håller sig runtom. Och så får du tänka på vad som händer när du öppnar haspeln, och stoppa det från att hända med pekfingret på spolen tills du satt linan i någon sorts linclip.

Kolla bilden en bit ner i inlägget hos Luis här och se hur du kan göra:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
              3 svar
              285 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Niklar
              av Niklar