Få deadbait att röra på sig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få deadbait att röra på sig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
    Hehe, smaschläge på mitt första inlägg. Jag tänker mig att betet skall se ut som det sprattlar till eller rör på sig lite någon gång emellanåt. Inte röra på sig konstant.
    Det vore ju i och för sig kul om det kom en lösning på din frågeställning som inte innebar att det blir en massa saker som måste kopplas ur, fixas och trixas med innan man kan göra det viktigaste... mothugget innan fisken svalt betet för långt. Men problem är till för att lösas och det är roligt att fundera ut olika innovationer!
    Men fram till dess så tror jag att man är hänvisad till de gammla lösningarna med att man aktivt får smyga runt mellan hålen och tillföra betesfisken lite rörelse genom att dra i linan. Det är ju ändå oftast nödvändigt att rensa från is med jämna mellanrum. Jag brukar praktisera tekniken både då det gäller live och deadbait, men deadbait lyfter jag ofta ända upp i hålet och låter singla ner igen. Oftast använder jag dock livebait och då nöjer jag mig oftast med att lyfta lite på mörten så den blir lite mer aktiv en stund.

Något jag dock har funderat på senaste tiden är hur bra det är att ha en för aktiv betesfisk nu när det är kallt i vattnet och om de, även fast de sitter fast, kan unkomma en rovfisks attack?
    Annledningen till att jag fundera så är att jag i mina yngre år (innan ismetet var uppfunnet) angelfiskade mycket tillsammans med min far. Då var det, i tidens anda, den stora angelkroken tillsammans med levande betesfisk som gällde. Detta gjorde ju att betesfisken fortfarande leve och rörde sig, men inte alls med samma frihet som en som är lätt tacklad med ett par trekrokar.
    Efter att ha haft ett uppehåll med fsiket några år så gjorde man återinträde på arenan, fortfarande var det angeldon som gällde men nu med trekrokar och nu för tiden är det ismete som gäller.
    Det uppfattning jag har är att jag har betydligt färre hugg idag än vad vi hade för 20 år sen med den gamla utrustningen.
    Man skulle ju kunna tro att det beror på högre fisketryck, färre spön än angeldon etc. Men en av sjöarna jag fiskar i som är samma som för 20 år sen har sommarfisket blivit bättre med fler och framförallt större gäddor. Jag är dessutom nästan själv där. Och när jag körde angeldon-trekrok var det fortfarande 10st som gällde, idag är det beroende på situation 4-6 spön som används.

Så åter till frågan, kan en lättkrokad betesfisk gäcka en rovfisk så mycket att den tröttnar och avbryter sin jakt på den?
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
      Det är mest på idéstadiet än så länge och vet inte om det blir verklighet. Sedan kanske det inte ens är ok med tanke på sportfiskeregler/etik eller så. Det roligaste är nog att klura på själva problematiken.

Här är några galna idéer:
      - En "minipropeller" på intervallfunktion
      - Någon minipump som bygger upp ett tryck med vatten och sedan släpper ut genom ett munstycke. Borde bli ryckiga rörelser.
      - Något mekaniskt som rör på linan ovan/under isen

Hehe, smaschläge på mitt första inlägg. Jag tänker mig att betet skall se ut som det sprattlar till eller rör på sig lite någon gång emellanåt. Inte röra på sig konstant.
      Förstår vad du menar och har själv tänkt i de banorna men jag tror som sagt "storheten" med dött bete i de vatten och lägen det fungerar bra är just att gäddan ser det som en gratis måltid och har gott om tid att undersöka betet utan att något stör.

Tror säkert dock att ett DB som ibland rör på sig också skulle ge fisk, men det skulle enligt min teori också generera fler smågäddor.

En fördel med DB tycker jag är att man inte behöver ha med sig lika mkt ut på isen. Man slipper ju sump osv. Om man istället då tar med sig kringutrustning för att få fisken att röra sig har man tappat lite av den fördelen

Kommentera

Få deadbait att röra på sig?

Dom gjorde ett litet test i Norge.

Kommentera

Ursprungligen postat av lukkan Visa inlägg
          Härligt! Duplo-metoden var ju stentuff

Det går garanterat att komma på en fiffig idé som funkar. Det blir nog att klura lite mer på det här trots allt
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Tror knappast det behövs, en står gädda käkar nog ändå

Kommentera

Här har ni lösningen! (: http://www.youtube.com/watch?v=aclvdVtOrdA
              "Catch & Release ~ It's ALL about sharing memories too good to only let happen once!"

Kommentera

Ursprungligen postat av EmiiL Visa inlägg
                Jösses... jag gillar att han benämner det hela som "fruktansvärt enkelt".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                3 svar
                285 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar