Behöver hjälp angående pimpling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp angående pimpling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp angående pimpling

Tjenare, hade tänkt prova på att pimpla/angla lite i vinter. Har aldrig i hela mitt liv fiskat nu på vintern så det hade varit roligt att testa något nytt. Problemet är att jag har noll koll på vilka grejer jag ska ha. Så nu undrar jag om det finns någon lite mer erfaren som har lust att hjälpa mig lite. Jag undrar vad jag behöver för pimpelset, vilken pirk jag ska ha osv. Sen undrar jag också om det funkar att angla med abborre, eller om det funkar att pimpla mört.

Mvh Sebastian

Inte lätt att svara på.Ska du pimpla efter grov abborre blir det lite annorlunda.Då anv jag oftast sk balanspirk tex Rapala eller Nils Master.Då bör du anv ett lite styvare spö med rulle så du kan ge efter lite lina.Sätt även på några maggot på kroken.Visst kan man få stora abborrar på vanliga pirkar men det brukar oftast vara småabborre som är först framme.
    Köp ett par sk vm-spön för abborrfisket och en nylonlina0,18mm.En burk med maggot kan också behövas ibland.Färgade garn/limkrokar finns det massor av varianter på.Jag brukar anv st 14 på kroken.Orange/rött/grönt brukar vara bra färger.Ett par pirkar ca 40-45mm långa.Finns väldigt fina handgjorda tex kaj-pirken,vim-pirken,vestlipirken mfl.Silver-guld är nog det som är vanligast i pirkfärg.Sedan bör du ha något att sitta på.Finns flera olika varianter:skryllor i glasfiber,ryggsäckar mm.
    Och en isborr.Finns också väldigt mycket och i olika prisklasser.Från ca 400:- till 1800:-.Rantanen borr i storlek 110mm är nog en av de vanligaste men fiskar du efter grövre abborre eller ädelfisk så bör du nog anv 125mm.

Kommentera

Okej tack så mycket, jag vill fiska grövre abborre pga att i den sjön finns det väldigt gott om stora abborrar, har nämligen tagit en på ca 1,5kg där. Sen vill jag även ha små om det nu funkar att angla med abborrar vilket jag inte vet. Men har du tid så får du gärna hjälpa mig hitta ett par fina pimpelspön, någon fin pirk osv då jag är helt värdelös på pimpel/angel fiske.

Kommentera

Angla med abborre går säkert men vanligtvis anv man mört.Du måste kolla fiskereglerna för sjön.Ibland måste man anv agn som kommer från samma sjö som du ska fiska i.Anledningen kan vara flera: sjukdom på fiskar mm.Ibland brukar de som fiskar med mört släppa överblivna mörtar i sjöarna trots att det kanske inte finns mört där tidigare.Lägg gärna ut din mail så ska du få lite råd om var du kan köpa pimpelspön mm.Du kanske ska börja ismeta istället för att angla? Finns billiga ismete-set som du kan köpa och testa.Lite roligare att ta fisken med ett spö än att dra upp den med en grov angellina.

Kommentera

Du kan skicka ett mail till svenssonsebban@hotmail.com, ja den sjön vi fiskar i har inga regler direkt, det är en liten sjö vid min kompis farmors hus, långt långt inne i skogen, det är bara jag och han som fiskar i den så gott som, nån enstaka granne också.
          Jo men eftersom jag både ska ha pimpel och angel så blir det dyrt om man köper ismete istället för angel.

Kommentera

Varför inte lägga ut råden om fiskeutrustning i tråden? Kan ju finnas fler som har nytta av den informationen.

/Jocke

Ursprungligen postat av saiko Visa inlägg
            Angla med abborre går säkert men vanligtvis anv man mört.Du måste kolla fiskereglerna för sjön.Ibland måste man anv agn som kommer från samma sjö som du ska fiska i.Anledningen kan vara flera: sjukdom på fiskar mm.Ibland brukar de som fiskar med mört släppa överblivna mörtar i sjöarna trots att det kanske inte finns mört där tidigare.Lägg gärna ut din mail så ska du få lite råd om var du kan köpa pimpelspön mm.Du kanske ska börja ismeta istället för att angla? Finns billiga ismete-set som du kan köpa och testa.Lite roligare att ta fisken med ett spö än att dra upp den med en grov angellina.

Kommentera

Jag behöver fortfarande hjälp så om det är någon som kan dela med sig av lite kunskaper vore det perfekt

Kommentera

Eftersom hjälpen bla var flera länkar till sportfiskeaffärer så skickade jag det med mail. Vet inte vad reglerna säger om reklam.Men är det ok kan jag lägga ut mailet här.

Kommentera

Sv: Behöver hjälp angående pimpling

Så länge du inte har anknytning till företagen så borde det vara okej. Annars skulle ju var och varannat inlägg tas bort.

Kommentera

Hej! Ska försöka att ge dig något råd.Jag tävlingsfiskade hela vintrarna tidigare men har de sista åren enbart fiskat efter röding+öring.2-3 tävlingar är jag fortfarand ut på varje vinter men sedan jag pajjat ett knä har det blivit svårare.I pimpeltävlingar har man ibland sprungit 6-7km för att om möjligt komma från lite folk.Nu tar jag det lugnare och då passar det att fiska efter grövre fisk.Finns lite trix med abborrfisket och det första är att när du fått en fisk så ska pirken omedelbart tillbaka ner till fiskstimmet.Ju snabbare desto bättre.Vid tävlingsfiske så tränar man på detta och kan på detta vis få oerhörda mängder med abborre.
                    Pirkar.
                    Jag anv 3 olika sätt att pimpla.
                    1= Det vanliga med vertikalpirk+trekrok gjord av garn+epoxy. Pirken för vanligt abborrfiske ska vara ca 40mm lång och kroken storlek 14.Med detta fiskar du småttingar på 1-5m djup.Har också större pirk ca 45-50mm för fiske från 3-8m och för fiske då man verkligen har fått fart på fisken och bara öser på.En mindre pirk är bättre när det är trögt.Aldrig mer än en minut utan fisk sedan borrar jag nytt.Här finns bra pirk om även något dyr.http://kajpirken.blogspot.se/2010/10...en.html.Ibland kommer en gädda och då blir man lite förbannad över att mista en dyr och bra pirk.Fiska ca 20cm ovan botten och med lugna ganska små ryck.Lägg ner pirken på botten då och då för att riva upp lite och locka fisken att hugga.
                    2. balans eller mormyska.Anv ofta en balanspirk typ rapala ca 7cm för att fiska efter större fisk.Ibland känner man något stort på vertikalpirken och då kan man med bra resultat testa en balanspirk.Den fiskas mycket livligare och med ca 10cm ryck hela tiden.balansaren simmar då runt runt med små knyck.Ryck i en minut sedan stilla 10-15sek osv.Går även utmärkt att sätta på en maggot på kroken. Mormyskan är mindre ca 25mm och fiskas genom att lägga den på botten och med små darr långsamt lyfta den ca 50cm.Mormyskan är en lätt pirk som kräver tunnare lina.Till balansen anv jag 0,20-0,25mm lina nylon.Flätlina brukar frysa vid minusgrader.
                    3.Tafspirk. När fisket är trögt och när man fiskar efter mört använder jag en sk tafspirk.En väldigt långsmal pirk som inte lockar särskilt utan mer är till för att få ner betet till fisken.Går även att fiska väldigt djupt med dessa.Betet är oftast en pytteliten mormyscka ca 15mm eller en liten enkelkrok.Kroken sättes på en ca 15cm lång nylontafs under pirken.Både agnas med maggot eller bloodworms.Detta fiske är ett kladdfiske som jag inte gillar speciellt men måste ta till ibland.När man hittar ett mörtstim och använder detta sätt så kan man få fisk under lång tid utan att byta hål. Om fisket är väldigt väldigt trögt använder jag inte pirk utan bara en liten mormyska.men då måste man nog ner på 0,12mm lina för att den överhuvudtaget ska sjunka ner.Det finns mormyskor av volfram som är tyngre men tunna linor är ett måste ändå.Då ska man också ha en mjuk topp på spöt.Här finns lite bilder av pirkar gjorda av Mankan: De näst längst ner är tafspirkar.http://www.mankanpirken.se/bilder.php
                    Spön. Jag brukar anv denna typ av spö:http://www.ofc.nu/vmspo-gult-medium-...290-c-297.aspx För att anv balans eller tyngre pirk anv jag ett spö med lite styvare topp.Väldigt billiga spön. En finess är att om rullen är vänd uppåt så går det att dra ut lina om fisken är stor.Vänder man rullen neråt är det stopp.Så pimpla med rullen neråt men får du på en gädda eller du måste släppa ut lina så vänder du på spöt.Detta har räddat många pirkar.
                    När jag fiskar efter stor röding och öring har jag ett kraftigare spö och en gammal Ambassadeurrulle för att kunna drilla bumlingarna.
                    Att sitta på. Finns flera olika.Vanlig skrylla av glasfiber med ett hål framtill och ett lock så man kan stoppa i en plastkasse för fisken.En annan är denna typ som blivit alltmer populär.Lite mer som en ryggsäck.Denna är det väldigt bra pris på:http://www.ofc.nu/pimpelskrylla-kine...697-c-206.aspx
                    Borr. Vanligast är Rantanen eller Mora. När man tävlar brukar man ha 110mm men jag tycker du som inte har så bråttom ska ha 125mm.Isborrar kostar från ca 400:- och uppåt.Köp en borr som det går att byta skär på.
                    Några tips. När du borrat hål ska du borra fast borren i isen så den inte ligger ner.Sett flera som skurit sig illa särskilt vid blankis då de halkat och satt ner handen eller knät på det vassa skäret.När man tävlar måste man borra fast den annars blir man diskad. När du borrat genom isen och ska rensa hålet genom att dra spiralen upp och ner några gånger, stick inte ner borren för djupt.Ibland kan det finnas en sten 50cm under isen och då förstör man skäret.
                    Lycka till och hör av dig om det är något speciellt du undrar över.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31