Ursprungligen postat av Team CTM
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Linor för pimpel efter röding, öring & båge?
Collapse
X
-
-
Jag kör inte med tunn lina för spänningen utan för att jag fiskar med små mormyskor som kräver tunn lina. Lika som vid flugfiske, går man ned i flugstorlek får man anpassa tafsgrovleken därefter. Sen att fisken går in buskar mm och att linan smäller mot iskanten är faror man alltid löper. krokarna på dessa mormyskor pallar inte så mycket heller så en grövre lina är inte lösningen på allt. Den längre spötoppen + att man kan ställa in motståndet på spolen på pimpelspöt gör att man kan trötta ut fisken samt undvika linbrott som är bra mycket större när man tar fisken med händerna och rycker upp fisken..
Ursprungligen postat av saiko Visa inläggDet går bra att drilla med en lite starkare lina också.Sedan beror det lite på djupet mm.Får man på en 3-kilos öring på grunt vatten så är nog risken väldigt stor att din lina går mot iskanten vid första rusningen.Spänningen vid fiske ska inte vara att om linan ska brista eller inte.Men visst går det att ta stor fisk på lätta grejer.Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
Kommentera
-
Nu har jag inte fiskat i Landösjön men var det inte ifjol som det var 30gr kallt vid premiären? Kan man verkligen anv Fireline då? Det kanske är en speciell lina som klarar många minusgrader men för några år sedan försökte jag anv vanlig Fireline vid vinterfisket och fick då problem med linan när det var flera kallgrader.När jag pimplar röding, modell större, så anv jag en nylonlina 0,25mm DAM Tectan Plus som jag tycker är tillräckligt stark(6,3kg) och inte fryser fast i isen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team CTM Visa inläggDrillar 2-3kg bågar och öringar utan problem, större har jag inte fått ännu. Kör mormyska spö med lång topp och drillar fisken med spöt och ställer in spolen så att fisken får lite motstånd när den rusar. Folk säger hela tiden att linorna går av och krokarna blir rätade med betydligt kraftigare grejer än vad jag använder, men konstigt!!!!! Folk sliter upp dom med händerna. Vansinne och skittråkigt, förtar ju hela upplevelsen att drilla fisk ju + att man riskerar att tappa fisken..abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team CTM Visa inläggDrillar 2-3kg bågar och öringar utan problem, större har jag inte fått ännu. Kör mormyska spö med lång topp och drillar fisken med spöt och ställer in spolen så att fisken får lite motstånd när den rusar. Folk säger hela tiden att linorna går av och krokarna blir rätade med betydligt kraftigare grejer än vad jag använder, men konstigt!!!!! Folk sliter upp dom med händerna. Vansinne och skittråkigt, förtar ju hela upplevelsen att drilla fisk ju + att man riskerar att tappa fisken..abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Matte Mawtew Liw Visa inläggPrecis så kör jag å !! Det är 100000000000000000 gånger roligare med tunna linor och mormyska spön :-) själv kör jag 0.16 stroft och tjockare lina är helt onödigt ..... är hälsinge själv :-)Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team CTM Visa inläggHåller med, funkar kanon! Hälsingar is the shit!abborrgalning.... det är roligare att fiska med klen utrustning ! Så tjata på med era torskspön och 10 +are , jag håller mig till abborre och snipor ...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
|
3 svar
276 visningar
0 gillar