Ismeteutrustning för gös och gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismeteutrustning för gös och gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismeteutrustning för gös och gädda?

hallå

Tänkte köpa ismetes spön (ismetes set), läst runt lite på internet, men utbudet är stort och svårt att välja när man inte får klämma och känna på spöna. Grejerna ska vara till Gös och gädda. behöver inte vara några super grejer men viktigaste är rullen, att man kan ställa in så det knappt blir ngt motstånd när fisken drar iväg. har ni något tips hör gärna av er Mvh Daniel.
    Senast ändrad av Daniel,olsson; 2012-11-13, 21:51.

Själv beställde jag 2 set med. 3 wiggler spön och okuma magda rullar i söndags när beten.nu hade 25% på allt. Har ismetat mycket med en polare som har dom rullarna och tycker det är bra med räkneverk. Sen så har jag tänkt trolla med rullarna i sommar!

Tror inte de är så noga vad du väljer faktiskt, nån annan har säkert bra koll på vilka spön/rullar som är bättre/sämre än andra. Men känns som det mesta borde fylla sin funktion när det gäller ismete.

Angående få ut lina lätt så går väl alla rullar lika lätt? Man frikopplar ju rullen när man satt linan på fjädern?
    Besök min blogg! http://ehnlures.blogspot.se/

Kommentera

"Angående få ut lina lätt så går väl alla rullar lika lätt? Man frikopplar ju rullen när man satt linan på fjädern? "

Tyvärr inte helt sant...
      En frikopplad spole är inte samma sak som att linan löper helt utan motstånd. Vissa rullars spolar rullar mycket lättare än andra.
      I det fallet vågar jag nog påstå att det ofta hänger ihop med priset.
      Absolut minst motstånd finner du nog på en haspelrulle men där finns ju andra nackdelar.
      Om du nu inte är ute efter just rullar med räkneverk rekommenderar jag dig att köpa begagnade ambassadeurer på typ tradera till ismetet.
      size does matters!

Kommentera

Precis det jag läste på internet, Det är det momentet när fisken drar iväg kan det bli ett litet motstånd precis när linan ska ut. Speciellt om man fiskar gös är det ju speciellt viktigt att ha så lätt motstånd som möjligt. Har 3 magda rullar med räkneverk som jag köpte som trolling rullar, Men behöver 3 spön+rullar, Därför undrar jag ifall det är någon som vet något Helt okej ismetes set?

Kommentera

Snor tråden lite.
          Går i tankarna att testa på ismete, så jag vill inte lägga ut en förmögenhet.
          Sett att tnt spöna är billiga och verkar rekomnenderas. Så några tnt spön blir det. Då är frågan vilka rullar man ska sikta in sig på som är hyffsat billiga.

Sedan har jag ingen aning va man "behöver" för utrustning till just ismete efter gädda.
          Nappindikator?
          Spöhållare?
          Pulka?
          Förvaring av betesfisk?

Hur ser tacklet ut?
          Övrigt?

Vore skönt att förlänga fiskesäsongen

Tacksam för svar

skitfiske!

Kommentera

om ni har tid så kolla in Mats guide till ismete. Där finns ALLT man behöver veta om ismete. Kanske inte så ingående om vilka ullar som är mest prisvärda dock, så där säger jag att Magdarullar funkar hur bra som helst, även okumas classic, som saknar räknerverk dock...

http://fiskelyckainorr.blogspot.com
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

jag brukar köra med helt vanliga UL spön, funkar skitbra!

Kommentera

Tackar för svaren
                Om jag istället frågar vad ni kör med och era erfarenheter kring rullar,spön osv osv.
                Så kan man bygga vidare efter det. Känner ingen som ismetar så ni på fiskesnack får duga

Kommentera

tnt pilker är ganska toppiga men har mycket att ge om man behöver bända tyngre, jag gillar dom men inte till för stor betesfisk då är ett lite styvare spö bättre. Wiggler medium passar bra till stor betesfisk men är absolut inget jag skulle använda till gös, dom känns ganska styva och det blir ryckigt och äckligt när man drillar på kort lina.

Angående rullar så är räkneverksrullar överlägset men egentligen fungerar vad som helst om man inte är kräsen. Rullar tillverkade till stora delar av komposit kan vara att föredra då dom inte blir lika kalla att ta på som metallrullar. Det där med att det ska vara så litet motstånd som möjligt tror jag inte på. Även den sämsta rullen snurrar nog lätt när den är frikopplad att all annan friktion från ringar, iskanter, bly osv kommer vara större och jag tror inte det är så viktigt.

En rulle man ska undvika är de som heter typ "baitcaster CL50", dom finns i en massa olika färger och med olika vevar men dom är INTE pålitliga. Flera gånger har dom spökat med tappad fisk som följd, om det är kyla eller väta som gör det vet jag inte men dom är inte bra.

Tackel är vanligast med två mindre trekrokar men jag har nu helt gått över till tackel med en större trekrok och har tappat väldigt få fiskar med dessa. Dom är billigare och lättare att göra och betesfisken skadas inte lika mycket. Senast körde jag med 3/0:or och krokade som en gud.
                  Senast ändrad av HR; 2012-11-14, 16:56.
                  Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                  3 svar
                  285 visningar
                  0 gillar