Tjenare hade tänkt börja pimpla i år men jag vet inte riktigt vad man ska ha för något lixom. Några bra tipps och vad ska man ha för bete som är bra? (vill få gädda) Svara gärna/ Oliver, Skitfiske på er!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vinterfiske!! Hjälp mig!
Collapse
X
-
Du ska inte pimpla gädda utan du ska ismeta gädda. Man använder korta spön typ 1meter långa och agnar med levande mört eller annan vitfisk.
Du håller inte spöt i handen utan du riggar spöt så det ligger/står vid hålet. Du måste även ha någon typ av markör, tex en vippa avsedd för angeldon för att kunna se när gäddan har tagit ditt bete.
När detta är riggat och klart då är det bara att sätta sig på en stol och njuta av vädret :-)
Finns utförliga bilder på tex google. Skriv "ismete" så kommer det säkert fram massor med bilder på hur det kan se ut!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av OliverG Visa inläggTack för svaret! Nu vet jag hur man gör och ska ismeta gädda i vinter!! Men hur får jag mört? /Oliver
Eller så går du in på den lokala fiskebutiken, där ska de ha all utrustning du behöver och de har säkert tips på var man kan köpa mört !
Kommentera
-
Kolla på youtube! Där finns massor av klipp!http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!
Kommentera
-
Det går utmärkt att pimpla gädda. Det som behövs är ett kraftigt pimpelspö, tex ABU pimpel 2, samt nylonlina på typ 0,35mm eller grövre med ståltafs i änden. Haka på ett Atom, Utö, Kuusamo Professor eller liknande fladdrigt skeddrag eller alternativt en stor balansare. Ett borr på minst 6", gärna mer, behövs också för att kunna dra upp fisken. Fördelen är att man inte behöver skaffa betesfisk och dessutom hinner man fiska av ett större område. Det optimala är väl att kombinera ismete med pimpel för kamma av vattnet effektivt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
-
Svar till Haspelrulle hjälp!av Isakhj09Hej, tack! mitt förra spö gick sönder under sommaren när väskan den låg i flyttats runt oförsiktigt,...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-01-07, 22:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Rödingfiske
av Sadda
Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
|
14 svar