Vinterfiske!! Hjälp mig! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterfiske!! Hjälp mig!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterfiske!! Hjälp mig!

Tjenare hade tänkt börja pimpla i år men jag vet inte riktigt vad man ska ha för något lixom. Några bra tipps och vad ska man ha för bete som är bra? (vill få gädda) Svara gärna/ Oliver, Skitfiske på er!!

Säkrast för o få gädda vintertid är ju o ismeta . Köp ett ismeteskit o livebait tackel . Och agna med mört ,så kommer det gå lysande . Skitfiske på dig!

Kommentera

Tack för att du svarade! Skulle du kunna hitta något bra pimpel sett? vet inte vad som är bra lixom :P och måsta jag köpa mört? . Skitfiske på dig!

Kommentera

Du ska inte pimpla gädda utan du ska ismeta gädda. Man använder korta spön typ 1meter långa och agnar med levande mört eller annan vitfisk.
        Du håller inte spöt i handen utan du riggar spöt så det ligger/står vid hålet. Du måste även ha någon typ av markör, tex en vippa avsedd för angeldon för att kunna se när gäddan har tagit ditt bete.
        När detta är riggat och klart då är det bara att sätta sig på en stol och njuta av vädret :-)

Finns utförliga bilder på tex google. Skriv "ismete" så kommer det säkert fram massor med bilder på hur det kan se ut!

Kommentera

Tack för svaret! Nu vet jag hur man gör och ska ismeta gädda i vinter!! Men hur får jag mört? /Oliver

Kommentera

Ursprungligen postat av OliverG Visa inlägg
            Tack för svaret! Nu vet jag hur man gör och ska ismeta gädda i vinter!! Men hur får jag mört? /Oliver
            Kolla på blocket i ditt län.
            Eller så går du in på den lokala fiskebutiken, där ska de ha all utrustning du behöver och de har säkert tips på var man kan köpa mört !

Kommentera

Ok tackar då får man väll hålla tummarna på gädda i vinter da! Skitfiske på dig!

Kommentera

Kolla på youtube! Där finns massor av klipp!
                http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Jag kör den snåla metoden. Angeldon med trekrok

Kommentera

Det går utmärkt att pimpla gädda. Det som behövs är ett kraftigt pimpelspö, tex ABU pimpel 2, samt nylonlina på typ 0,35mm eller grövre med ståltafs i änden. Haka på ett Atom, Utö, Kuusamo Professor eller liknande fladdrigt skeddrag eller alternativt en stor balansare. Ett borr på minst 6", gärna mer, behövs också för att kunna dra upp fisken. Fördelen är att man inte behöver skaffa betesfisk och dessutom hinner man fiska av ett större område. Det optimala är väl att kombinera ismete med pimpel för kamma av vattnet effektivt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31