Pimpelspö bygge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelspö bygge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpelspö bygge

Hej på er nu skulle jag behöva hjälp av den händige!

Det är såhär, jag fiskar röding på vintern i en sjö där dom kan bli riktigt stora. Fiskar på 5kg inte ovanligt. Även tagits mycket större.

Jag har tappat riktigt stora, och jag tror jag tappat dom pga för dåligt spö. jag kör med ett spö med haspel rulle. Men dom pimpelspön med rulle som säljs anser jag är för korta och för styva. Resultatet blir då att man måste släppa ut mycket lina därför att spöt är för kort å styvt för kunna skydda linan mot fiskens rusningar. Och det är inte bra att släppa ut mycket lina pga av att folk sitter mkt nära.

Så jag funderar på att bygga ett eget för mitt eget tycke och smak. Men jag behöver hjälp med hur jag ska göra helt enkelt. Saknar kunskap inom detta område.

Dessa egenskaper ska spöt ha,
    Rätt så långt för fisken ska ha en hel del att dra i som sviktar och dämpar.

Tillräckligt med ryggrad för att kunna sätta emot lite mot fisken. Men det får inte bli "påk" aktigt! inte för styvt!

Det ska vara tillräckligt känsligt för att använda balanspirkar. Använder inte mycket pirkar, så det lite tyngre finlirs fiske ska det klara. Men ska inte använda små mormyskor med det.

Rätt så känslig topp

vill inte behöva jättetjock lina pga balanspirkarna, därför ska det dämpa bra. Runt 0.22 max 0.25 nylon ska jag ha

så kom med tips å ideer hur jag ska göra! Tänkte försöka bygga av en lämplig flugspö topp eller liknande. Vad tror ni om det?

Även tips på bra färdiga spön tas emot!
    Tack på förhand! Förlåt för mkt text
    Senast ändrad av Fiske token; 2012-11-03, 20:01.

Har byggt om ett vertikalspö som blev klämt i en bildörr. Använde handtaget o en bit extra, kapade av toppdelen i lagomlängd, vira på med eltejp så det precis passa i den andre delen. Fyllde den nedre delen med epoxilim o tryckte dit toppdelen o la på o snygga till skarven med mer epoxy. Blev helt ok

Kommentera

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Så här gjorde jag, ta en titt så kanske du får nån idé: http://hrfishing.blogspot.se/2011/12...pimpelspo.html Spöets egenskaper beror i princip enbart av vilket spö man har utgått ifrån. I mitt fall är det ett väldigt mjukt glasfiberspö som kanske inte är optimalt för finlir men den jobbar fantastiskt under drill. Trasiga gamla spön brukar man alltid kunna få tag på i fiskebutiker, hitta nått du gillar som råmaterial.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Tack för väldigt bra tips ni! Fått flera bra tips men har ni mer så ös på

Kommentera

Ron Thompson har pimpelspön till haspelrulle och jag tror de finns i olika grovlekar för på mitt står det att det är medium (nästan nyinköpt och ska provas i vinter).

Det heter "Ron Thompson Ice Fishing Pimple Lux 60 cm Medium"
            http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Nån mer som har nå tips?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiske token Visa inlägg
                Hej på er nu skulle jag behöva hjälp av den händige!

Det är såhär, jag fiskar röding på vintern i en sjö där dom kan bli riktigt stora. Fiskar på 5kg inte ovanligt. Även tagits mycket större.

Jag har tappat riktigt stora, och jag tror jag tappat dom pga för dåligt spö. jag kör med ett spö med haspel rulle. Men dom pimpelspön med rulle som säljs anser jag är för korta och för styva. Resultatet blir då att man måste släppa ut mycket lina därför att spöt är för kort å styvt för kunna skydda linan mot fiskens rusningar. Och det är inte bra att släppa ut mycket lina pga av att folk sitter mkt nära.

Så jag funderar på att bygga ett eget för mitt eget tycke och smak. Men jag behöver hjälp med hur jag ska göra helt enkelt. Saknar kunskap inom detta område.

Dessa egenskaper ska spöt ha,
                Rätt så långt för fisken ska ha en hel del att dra i som sviktar och dämpar.

Tillräckligt med ryggrad för att kunna sätta emot lite mot fisken. Men det får inte bli "påk" aktigt! inte för styvt!

Det ska vara tillräckligt känsligt för att använda balanspirkar. Använder inte mycket pirkar, så det lite tyngre finlirs fiske ska det klara. Men ska inte använda små mormyskor med det.

Rätt så känslig topp

vill inte behöva jättetjock lina pga balanspirkarna, därför ska det dämpa bra. Runt 0.22 max 0.25 nylon ska jag ha

så kom med tips å ideer hur jag ska göra! Tänkte försöka bygga av en lämplig flugspö topp eller liknande. Vad tror ni om det?

Även tips på bra färdiga spön tas emot!
                Tack på förhand! Förlåt för mkt text
                Helvete vad avundsjuk jag blir!..........
                Sånt rödingfiske på pimpel, så otroligt spännande, kan tänka mej att det är lång väntetid men när det väl händer något måste det vara oslagbart.... nästan iaf.
                Tror inte längre spön är direkt bra, svårt vid hålet och ju längre desto större rörelser på balansaren, för min del skulle jag tippa en ABU pimpel två med flät och känsligt handlag borde vara nära idealet iaf, helst fiskad med frispole och bromsad med finger mot spolkant när det drar iväg.
                Låter lätt men är det förmodligen inte, det jag skriver är bara en känsla inget jag vet med säkerhet.
                Kolla lite Youtube filmer, sök på "lake trout icefishing" dvs kanadaröding från isen, kanske du ser nåt där som passar.
                Använder du ekolod???
                Om inte rigga ett, när den dyker upp därnere blir du svettig!!! lovar!
                Skulle du mot förmodan vilja tipsa så skicka PM skulle gärna besöka om vattnet ligger på någorlunda avstånd riktigt kul lycka till!
                Skulle du ha ett ekolod, om rätt så har jag en riktigt bra givare liggande lovar riktigt bra
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Helvete vad avundsjuk jag blir!..........
                  Sånt rödingfiske på pimpel, så otroligt spännande, kan tänka mej att det är lång väntetid men när det väl händer något måste det vara oslagbart.... nästan iaf.
                  Tror inte längre spön är direkt bra, svårt vid hålet och ju längre desto större rörelser på balansaren, för min del skulle jag tippa en ABU pimpel två med flät och känsligt handlag borde vara nära idealet iaf, helst fiskad med frispole och bromsad med finger mot spolkant när det drar iväg.
                  Låter lätt men är det förmodligen inte, det jag skriver är bara en känsla inget jag vet med säkerhet.
                  Kolla lite Youtube filmer, sök på "lake trout icefishing" dvs kanadaröding från isen, kanske du ser nåt där som passar.
                  Använder du ekolod???
                  Om inte rigga ett, när den dyker upp därnere blir du svettig!!! lovar!
                  Skulle du mot förmodan vilja tipsa så skicka PM skulle gärna besöka om vattnet ligger på någorlunda avstånd riktigt kul lycka till!
                  Skulle du ha ett ekolod, om rätt så har jag en riktigt bra givare liggande lovar riktigt bra
                  Hej TAMTAM! Jag har faktiskt testat med ett abu pimpel 2 som du skrev. Och trivs inte med det när det är stor fisk. Blir för svårt utan rulle tycker jag. Plus att jag har varit där å pimplat i 30minus och då vill man gärna ha en rulle så man slipper bli blöt om fingarna:P . Och sjön är ingen hemlis, det är Landösjön i Jämtland Men tack för visat intresse å jag ska absolut kolla på youtube

Fler tips någon?
                  Senast ändrad av Fiske token; 2012-11-23, 19:53.

Kommentera

Jag köpte ett par sånna här på Dollarstore för 40 spänn st, beror ju på vart du bor och om Dollar finns där

- - - Uppdaterad - - -

http://www.fishingtackle-online.de/shop/product_info.php/info/p229_Fladen-Fishing-Eis-Rute-Arctic-Char-40cm.html/XTCsid/ap0pehp1migsi8jehqo9s9p9a3

- - - Uppdaterad - - -

och dom heter ju tillomed arctic char

- - - Uppdaterad - - -

här kan du få en lite större bild http://217-146-70-129.dip.zone.eu/en/shop/details/2769/174/ice-fishing/ice-fishing-rods/ice-fishing-rod,-40-cm-%E2%80%9Carctic-char%E2%80%9D.html

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31