KG, glömde att svara dig. Visst där har du ju rätt. Jag gillar också Rantanen. Men det får inte bli att man överdriver. Rantanen har sina fördelar och Mora sina.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Isborr Jula
Collapse
X
-
För den som vill se en isborr med raka skär. Gå in på Fiskarnas Redskaps Handels hemsida och kolla. Där marknadsför dom också den vassaste stöveln för vinterfiske just nu. Thermoliten den gudabenådade för frusna fötter.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenRogga 3. Nu är det andra stövlar som gäller. Nokia är man bara tvingad att använda när man behöver ha broddgaloschen. På grund av att dom nya varma stövlarna behöver större storlek och är kraftigare som stövel. Nokia var på topp för en 5 år sen. Nu har andra märken lätt tagit över. Angående ditt resonemang om Rantanen så är det också en gammal uttjatat sanning. Idag har Rantanen fått känning av Mora i antal varv och snabbhet. Att massorna följer varann är ju ett välkänt svaghetstecken hos människorna. Jag var inte svag ens på den tiden jag tävlade i pimpel. Jag hade min Mora Expert Elit. Och jag kan lova dig att jag piskade upp många gånger en tredjeldel av dessa Rantanen freaks. Om du inte hittar nån fisk, vad hjälper då ett varv hit eller dit. Och vid stöp så var Rantanen oduglig. På grund av dess kraftiga skärvinkel. Mora är bra i pris och har massa olika varianter av borrtyper som passar vartenda fisketomte. Den blå med raka skär är däremot en katastrof. Men för dom som fiskar ett par gånger om året duger den. Och till dom som inte ser skillnad på ett svängt och ett rakt. Behöver nog gå till en ögonläkare.
Jag isfiskar inte så ofta så jag har bara införskaffat en enkel Mora (svänga skär) och den duger gott för mig. Om det tar några sekunder mer per hål så gör det mig inget. Varför skall många ha sån f*rbannad brådska på isen, blir sällan en trevlig situation av det. Vad är vitsen med allt jäkt, för mig har tävling och fiske absolut inget med varandra att göra.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SturgeonOm det tar några sekunder mer per hål så gör det mig inget. Varför skall många ha sån f*rbannad brådska på isen, blir sällan en trevlig situation av det. Vad är vitsen med allt jäkt, för mig har tävling och fiske absolut inget med varandra att göra.
Det är rent hysteriskt vad det kan stressas och mörkas på pimpeltävlingar, jag blev less på det direkt när jag prövade på det som junior.
/Martin
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Martin_GEn själsfrände
Det är rent hysteriskt vad det kan stressas och mörkas på pimpeltävlingar, jag blev less på det direkt när jag prövade på det som junior.
/Martin
Martin G:
Det är dock en underbar känsla på tävlingarna att vinna över farsan med några gram ..de gånger det händer
Kommentera
-
Skönt att höra att det finns andra här som kan förstå vad man skriver. Tävlingsfiske är ett jäkla stress. Det kan jag intyga som tävlat i olika fiske. Men däremot tävla mot sina polare är bara skoj. Det bästa är att höja sitt pers. Det ger bara stimulans till fortsatt jakt. Men en skön sådan. Tycker idag att många tävlingsformer i fiske ligger i inbördes beundran. Vissa vill vara med för att hävda sig. Och hur många sitter inte innan tävling och tar sig ett par supar. Är en massa gamla alkisar som håller på med det. Synd att juniorerna alltid kommer på efterkälken av dessa många egoister. Viktigast är ju att den yngre generationen får rätt uppfattning om fiske. Sprit och fiske hör inte ihop. Är alldeles för många så kallade sportfiskare som har alldeles för lätt för flaskan. Vid fiskeresor ska det supas till max. Oftast bakisfiske som brukar gälla för många. fiske är behöver en sån koncentration att man i regel är väck efter ett par pilsner. Vet det av egen erfarenhet och av att haft törstiga typer i båten. Fler som tycker samma sak.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Tack för alla svar. Har övervägt det hela och då jag varken har bråttom eller tävlingsfiskar och tänker aldrig göra det för den delen heller. Så kommer mitt val att falla på en Moraspiral från Jula, tror det är ett utmärkt val för mig som pimplar lite gös 10gg om året i väntan på att vårfisket efter gädda drar igång.
Att kasta upp en massa abborrar på isen tycker jag verkar vara slöseri. Har alltid undrat vart fisken tar vägen när tävlingen är slut, för det är väl inte så att tävlingspimplarna tillämpar C&R. Rätta mig om jag har fel.
Kommentera
-
Blohm, det är inte fel att rensa upp småborre. Utan det ger bättre tillväxt till större abborre i sjöar. Grejen är att det är fjantigt att sitta och gnugga i vassarna på såna pinnar. Va fan det känns ju inget i linan. Inte skulle det gå att vara guide eller sköta en fiskesafari med jakt på dessa glin. Det är ju som att satsa på spiggfiske. Vem som får mest spigg vinner. Och det finns heller inget att äta på dessa glin. Är nåt som jag tror ingen ens som tävlar förstår vad det går ut på. Var nog en bra tanke en gång som fiskevård. Men sedan blev det junk av det. När jag tävlingspimplade för FFF sket jag i dessa små. Och gick i stället och redan då på jakt efter dom stora. Ibland knäckte jag många just på att ta dom stora i stället för dom små. Min vikt blev bättre.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenSkönt att höra att det finns andra här som kan förstå vad man skriver. Tävlingsfiske är ett jäkla stress. Det kan jag intyga som tävlat i olika fiske. Men däremot tävla mot sina polare är bara skoj. Det bästa är att höja sitt pers. Det ger bara stimulans till fortsatt jakt. Men en skön sådan. Tycker idag att många tävlingsformer i fiske ligger i inbördes beundran. Vissa vill vara med för att hävda sig. Och hur många sitter inte innan tävling och tar sig ett par supar. Är en massa gamla alkisar som håller på med det. Synd att juniorerna alltid kommer på efterkälken av dessa många egoister. Viktigast är ju att den yngre generationen får rätt uppfattning om fiske. Sprit och fiske hör inte ihop. Är alldeles för många så kallade sportfiskare som har alldeles för lätt för flaskan. Vid fiskeresor ska det supas till max. Oftast bakisfiske som brukar gälla för många. fiske är behöver en sån koncentration att man i regel är väck efter ett par pilsner. Vet det av egen erfarenhet och av att haft törstiga typer i båten. Fler som tycker samma sak.
Huvudet på spiken! Vem står ut med en massa fyllpåsar i båten?....Nej, ett par öl efter fisketuren sitter ju fint.....Nästan lika illa är kaffetanterna som börjar yla om det går en halvtimme utan en kopp......Hälleflundrafiskare
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Sikt1Behöver både ny skruvdragare och isborr. Tänkte kombinera det hela men vill helst inte köpa isborrspaketen...1 Foto
-
Kanal: Vinterfiske - Utrustning
2024-03-09, 10:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sikt1, 2024-03-09, 10:41
|
3 svar
279 visningar
1 gilla