Flytoverall anpassad för vandring på is? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytoverall anpassad för vandring på is?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytoverall anpassad för vandring på is?

Har nu slitit ut insidan på 2st Sundridge Crossflow, den senaste klarade ca. 10 ismete-turer och några få heldagar i båten.
    Har ni några tips på en overall som pallar med att man går några kilometer med utan att dom släpper i fodret i skrevet?
    Eller ska man köra tvådelat?

Åsikter?

Problemet för mig är inte att flytisen går sönder utan att jag inte orkar gå med den.. Jag har aldrig varit så förtjust i flytoveraller överhuvudtaget, speciellt inte på is. Har dock en nyligen införskaffat en flytjacka och den är jag riktigt nöjd med, perfekt att dra på sig när man sitter still. Beror väl lite på vad man sysslar med på isen men för egen del blir det i princip bara ismete och då ska man ju som bekant alltid dra en fet pulka över sjön i halvmeterdjup snö och sen borra massa hål och då tycker jag inte en flytis är så trevligt. Crossflow har jag inte provat, den ska väl andas bra? Den har väl sånadär hängslen med så man kan hänga va sig överdelen? Spelar ju iofs ingen roll om den går sönder så lätt..

Kommentera

Gillar det inte heller, men det har hänt att man är ute tidigt på vintern eller på våren när isen kan försvinna snabbt och jag har trampat igenom mer än en gång. Dock bara med ena benet...
      Sen är det riktigt skönt när det blåser eller vid stillasittande om det inte hugger på ett par timmar.

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
        Gillar det inte heller, men det har hänt att man är ute tidigt på vintern eller på våren när isen kan försvinna snabbt och jag har trampat igenom mer än en gång. Dock bara med ena benet...
        Sen är det riktigt skönt när det blåser eller vid stillasittande om det inte hugger på ett par timmar.
        Jo, visst är det säkrare än vanliga kläder. Inte lika säkert som man har trott dock kanske..
        Och naturligtvis är det skönt med en hel overall så det inte blåser in någonstans.

Kommentera

dom är helt enkelt inte gjorda för att gå långt i....själv tar jag av min när jag går ut och in från fiskeplatserna vid ismete, man
          blir ju för tusan sjöblöt inifrån om man skall ha den på sig...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Får se hur jag gör.
            Tvådelat vore ju mycket svalare när man borrar hålen, bara att ta av sig jackan tillfälligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
              Det har jag aldrig upplevt
              Att det inte hugger dvs

Kommentera

Jag tycker nog det är tveksamt om flytoverall fyller någon funktion på isen egentligen , kommer man inte upp omgående så är det stor risk att man fryser ihjäl.Visserligen isolerar flytoverallen och hindrar till viss del nedkylningen i vattnet men den är också väldigt tung när den är genomblöt och försvårar att ta sig upp och det viktigaste är att ta sig upp snabbt.
                Jag använder skälv vanlig vindtät vinteroverall på isen , oftast tar jag inte på den förrän spöna är utsatta .
                Skälvklart har jag hela tiden på mig isdubbar.
                "HalvDan var här"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                3 svar
                277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar