tjocklek på linan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tjocklek på linan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tjocklek på linan

Tjenare.

Har tänkt skaffa lite nya pimpel saker inför vintern. Sitter och kollar på vad jag ska ha för lina. Har väll tänkt köra vm-spön , och det är främst abborre som vi ska fiska, djupet 3-11 meter.

Men i den sjön som vi är i finns det rikligt med stora abborrar samt gott om elaka gäddor, och när vi var ute nu på sommaren och körde med några sett där det var lina på ifrån början, så blev vi av med pirk och allt.

Funderade på 0,25 stroft som verkar kunna tåla bra tryck. Hur påverkar egentligen linan min förmåga att få alla fina abborrar ?

.12-15 nanofil och en kort .30 tafs borde fungera bra, fick en gädda på ca 2kg i vintras, pimpelspö och .14lina ytan tafs. Pimplade mört

Kommentera

Men åter till min fråga, är det någon skillnad egentligen på om jag kör med tjockare lina från början ? Har det någon påverkan så jag får mindre med fisk ? eller är det bara att jag inte får lika mycket lina på rullen ?

Kommentera

Ju tunnare lina desto bättre rör sig ditt bete ju. Men tycker det är viktigast när man mormyska fiskar elle med balansare. Då vill man ha tunna linor, absolut tunnaste till mormyska. Men ska du använda pirk tycker jag inte det spelar någon större roll. då räcker det med typ 0.22 är väll lämpligt till borre med pirk. Använda tafs är lite överkurs tycker jag, att en gädda tar pirken ibland får man nog tåla. Händer väldigt sällan tycker jag

Kommentera

Tunnare lina behövs till mindre fisk så du har känslan kvar, annars missar du många hugg.

Men som du ska fiska, djupare efter grövre borre så är som sagt 0,20-0,25 lagom, nylon alltså, nanofil vet jag inte.

Nån dag fick jag upp 7 gäddor på samma dag utan att tappa pirken, så skippa tafs.

Kommentera

Till djupfiske är nanofil 0.19 kanon.

Kommentera

Jag kör med Pirk , och skippar tafs och så. Ett litet beteslås kör jag för att smidigt kunna byta pirk. Det blev 0,25 Stroft , och känns det inte bra är det ju bara att man byter =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
              3 svar
              285 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Niklar
              av Niklar