Isfiske efter regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isfiske efter regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isfiske efter regnbåge

Tja !

Har många vintrar i rad pimplat efter regnbåge utan fångst, har testat små mormyskor med maggot, testade också att lägga på powerbait, blänke med krog och olika sorters bete..
    Min fråga är, vad brukar fungera för er, vill gärna fånga min första vinter-regnbåge

Jag har haft mest lycka på antingen en liten mormyska med maggot eller helt enkelt sänke och enkelkrok riggad med skalad, färsk räka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
      Jag har haft mest lycka på antingen en liten mormyska med maggot eller helt enkelt sänke och enkelkrok riggad med skalad, färsk räka.
      Har du något blänke eller tyngd när du använder mormyskan, vilka färger, bilder ?

Kommentera

Funkar det med mask också? behövs något blänke en bit ovanför för att locka dit dem?
        Min fiskeblogg:
        www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Kör själv med lite större mormyskor laddade med maggots.
          Har även funkat med upptinad skalad räka.
          Färgmässigt så kör jag mest med en vit självlysande (glow) mormyska, men har även haft bra fiske med röda och i färgen "firetiger".

Kommentera

Behövs inte blänke ovanför, kanske kan vara effektivt, men ingenting jag har testat. Orange funkar bra i min lokala P&T-sjö, men det är ju såklart beroende på fiskevatten.

Kommentera

får du mycket på bottenmetes anordningen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sakkeee Visa inlägg
                Tja !

Har många vintrar i rad pimplat efter regnbåge utan fångst, har testat små mormyskor med maggot, testade också att lägga på powerbait, blänke med krog och olika sorters bete..
                Min fråga är, vad brukar fungera för er, vill gärna fånga min första vinter-regnbåge
                Att köra på diverse blänken, gummimaskar och andra konstgjorda beten är enbart slöseri med tiden.

Det absolut bästa sättet är att flötmeta i hålet och använda antingen färsk räka eller kokt sådan. Någon rörelse på betet behövs inte. Bågen går nästan uteslutande efter lättillgängligt, dvs stillasittande bete.

Det bästa djupen på vintern är antingen 2 dm ovanför botten eller på ett djup av ca 1.7 m. Det kan funka med mäskning med räkskal och ströbröd med Thai Fisksås.

~Paul~

Kommentera

Ekolod!

Då fisken kommer in i strålen så höjjer/sänker man sin agnade myska/krok/fluga och då följer bågarna efter och committar i ofta stenhårda hugg. Då man höjjer betet och bågarna kommer underifrån måste man vara beredd på att dom ibland lyfter betet och då måste man göra mothugget på slak lina utan att man kände hugget, man ser ofta tydligt på lodet om fisken stiger med betet också.

Fungerar på röding också men där kan det behövas finlira med lite mer darr på betet för att dom skall hugga.

I helgen var vi tre pers på en röding/båge sjö och vi två som hade lod och kunde locka med oss fiskarna på höjjning/sänkning fick 16st medans personen utan lod som fiskade helt stilla efter botten fick två (!) vi satt inte mer än fyra meter mellan oss i en triangel. Samma bete och samma färg på myskorna - alla körde blink.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                  3 svar
                  277 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Niklar
                  av Niklar