Ismete- hur många spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete- hur många spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kör 4st spön, tycker det räcker men vissa polare kör 6 och jag ser inga problem i det.
    Ser man alla fäll och har bra koll hela tiden så är det lugnt.
    Är man själv (vilket jag aldrig är) tycker jag 6-8 spön är lagom, är man med en polare så tycker jag 4-6 st är passande.

Kommentera

Vid sidan om den "etiska" diskussionen kan man ju också fråga sig hur mycket cash man vill lägga på ismeteutrustning. Bor man norrut och fiskar mycket gädda från isen kan det kanske vara motiverat med en hel bukett av ismetekit. Men för oss som bara är ute någon gång då och då känns det kanske mer lagom med 3-4 spön? (Sedan att vi här nere i södern också har börjat få långa vargavintrar på senare år är ju en annan, och ganska sorglig, diskussion).

Kommentera

Som vanligt känns sunt förnuft tillämpbart. Spelar väl ingen roll hur många spön man använder, så länge man håller sig inom bestämmelserna och behärskar det. Utövar man C&R, följer satta regler och behärskar fisket så att det inte går ut över fiskarna som hugger så ser jag inga problem med att man kör med 10 spön om man nu vill det.

Själv fiskar jag nästan alltid med fyra spön av den anledningen att jag tycker det passar mig bäst. Täcker av en hyfsad yta och jag (som är ganska slö) orkar samtidigt vara aktiv och pyssla med spöna och flytta dem när jag har lust

Kommentera

Jag brukar ha olika många beroente på bryggans storlek oc om de finns möjlighet till att slå i spikar och böja så de blir som byglar som man sicker in spöt i
          Btong-flytbryggor brukar jag nobba

Kommentera

Tackar för bra svar! Håller med Lucius att det är ett kul ämne att diskutera, blir bara onödigt och irriterande att hålla på att tjafsa över 2 spön mer eller mindre.. ;-)
            <¨)))>C

Kommentera

Jag har inget större tycke i frågan, är väl upp till var och en hur många man metar med.

Jag ismetar med 8 spön med farsan så det blir väl 4 var då, men mest för att pulkan inte har fler hållare.

Trollar med 10 spön efter lax o röding och ser inget konstigt alls i det heller.
              Skitfiske då!!!

Kommentera

Jag kör med 5 spön på tda-vatten och 6 på andra vatten. Har aldrig haft mer än dubbel hugg och jag brukar drilla snabbt och hårt.

Tappar hellre en gädda än att dra ut på tiden så att den blir utmattad.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Jag kör med 10st spön när jag får med nån med-fiskare som inte har egna grejor, och som hjälper till o borra hål. 10st 200mm hål i 40cm is är ingen lek

När jag fiskar själv så brukar jag köra med 5 eller 6spön.

Kommentera

4 spön för mig, då jag vill kunna registrera fisken om det blir någon

Kommentera

Jag kör bara 2-spön dels för att jag inte är så intresserad av ismete samt att jag bara har två jerk-rullar ... snål egentligen men men,

Angående max antal spön så har jag ingen åsikt om vad som är för mycket, bara man har koll på allt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      220 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      195 visningar
                      0 gillar