Ismete- hur många spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete- hur många spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete- hur många spön?

Tja, är riktigt trött på att bli kallad rovfiskare och osportslig för att ismeta med 6 spön. Så om man vill ismeta med 4 eller 6 så är det väl ens egen val? Kan tycka att 10 spön är överdrift men om man hinner med alla flagg och har uppsikt så kan man fiska så. Jag klandrar ingen för att fiska med 10 men ber bara folk att sluta vara så öppna med sina åsikter. Om man vill "regga" fisk så gäller 4 spön, det får man anpassa sig efter i så fall.

Om en liknande tråd finns så ber jag om ursäkt.
    Skitfiske // Adam
    <¨)))>C

Ismete ingår inte i det fria fisket, eftersom angelfiske inte gör det. Dessutom finns det en definition som bygger på att man har redskapet i handen. Då blir väl två spön en teoretisk maxgräns. Så då gäller det att ta reda på vilka regler som gäller i det vatten du tänker fiska på.

Vad storfiskregistret säger vet jag inte.

Så långt det legala.

Du får själv ta ställning till vad du tycker är en utmaning och vad som ger dig en upplevelse. Själv räknar jag inte en gädda som jag lyckats överlista genom att jag gett den en mört att äta. För mig är det en sådan minimal prestation. Det handlar bara om att lokalisera en vettig plats och sedan lägga tillräckligt med tid på att mat- och sovklockan ska rassla till. Det är ingen prestation i min värld. Andra tycker annorlunda och det respekterar jag.
    Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Förstår dig Adam, en del lägger sig i alltför mycket om hur andra fiskar eller behandlar fisk,beror kanske på något mindervärdeskomplex...inte vet jag...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Eller så beror det på att det är en gemensam resurs...inte vet jag...

Kommentera

Konstigt att de bara bryr sig om fisket i så fall,har aldrig hört nån säga att jag gör av med för mycket bensin...eller vatten heller för den delen...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

håller med dig byggarn. Så länge man gör enligt bestämmelser så ser jag inget fel i att man använder så många spön man vill. Om det nu är, vad mig är känt helt enligt normen att trolla med 10 spön lär det ju inte vara nå fel med att meta med lika många på isen. Så länge man känner att man hinner med alla flagg. Har tagit upp detta i någon tråd förut, vad som är lagom med spön varierar från 2-30 spön nästan. Man kan sitta på ett vatten med 18 spön ute en hel dag utan ett napp. Tro mig, vi har provat. Även sitta ute med 4 spön och knappt hinna med. Det är också beprövat...

Det handlar ju om fiskaren. Om man är nog erfaren så är det inga större problem. Vad gäller den gemensamma fiskeresursen så är ju bönder med 3 spön som bonkar allt betydligt mer slitande på resursen än en seriös fiskare som kör med 8 spön och ser till i mesta möjliga utsträckning återutsätta fisken i gott skick.

Så till ts, skit i vad andra tycker gå efter din egna moraliska kompass(så länge den håller sig inom lagens ramar). Vad anbefaller reg dock så är det ju, som du själv skriver ett maxantal på 4 spön.
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Varför är det konstigt? Det är ju en fiskesajt, då hamnar väl resursen fisk i centrum? Sen kanske vi borde diskutera hur vi sliter på naturen på andra sätt också. Det håller jag med om.

Mindervärdeskomplex tror jag inte på. I sånt falla avundsjuka. Det kan säkert stämma i vissa fall.

Själv tycker jag att gränsdragningsproblemet är rätt kul. Vad är sportfiske? Tittar man på Valdemarsviks kommuns hemsida så hävdar man att fritt fiske inte för utföras från drivande båt... hård tolkning!
              Skillnaden mellan ismete och angel är också kul att diskutera. Angel är tekniskt mycket svårare men räknas inte som sportfiske. Ett litet spö och en rulle gör att det blir sportfiske. En handhållen lina med angelkrok är något annat. Märkligt.

Det är samma med hur nära en annan brygga/mark man får fiska. Också svåra gränsdragningar.

Hur som, det borde ha framgått av mitt första inlägg att det viktigaste är att försöka följa (de luddiga reglerna) och själv definiera vad man vill ha ut av sitt fiske. Det kan ingen annan bestämma åt en.

Kommentera

Kör med hur många spön du vill. Bara du anser att du kan behärska och ha kontroll över alla spön samtidigt
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

I princip en tråd om samma sak med samma rubrik

sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det beror helt på sjön man fiskar på. Har man ett fäll på 10 pass så ser jag verkligen inget fel i att ha 6 spön istället för 4...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    242 visningar