Angeldon - Hur gör man egentligen? :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angeldon - Hur gör man egentligen? :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

nu har jag inte läst hela tråden, men jag läste i början en rekomendation om angelkrok.

Jag ids inte leta fram, men det finns en studie som påvisar att angelkrok skadar gäddan mer än trekrok, så om du har intentioner på att återsätta fisken, avänd trekrok. att göra trekrokstafsar är enkelt och billigt.

I boken modernt ismete står det mesta du behöver veta om konverterade angeldon. Men om du inte ids låna/löpa boken kan jag ta det i korthet:
    Byt ut linan till 0.40-0.45 nylon. gör dina egna tafsar med trekrok, antingen en något större, eller 2 något mindre. Det finns gds beskrivningar här på FS. Jag fiskar oftast med så stor mört att bly behövs, men blya så lite du behöver, tafsvikten + krokarna gör sitt med. glidbly har av erfarenhet inte varit någon höjdare för mig, så vanligt päronbly fäster jag med beteslås i övre delen av tafsen, lätt att byta beroende på vilken vikt man vill ha.

ett annat tips är att du lätt efektiviserar dina nappindikatorer med några få kronor och en pysseltimme. Det finns en, eller flera beskrivningar om hur man gör indikatorer till större betesfisk. sök reda på den gds beskrivningen och använd samma princip. jag har dels helt hemmagjorda, men även tagit vanliga angelindikatorer som jag kapat av 2 cm av vippan, på med krympslang på den lilla biten samt en cm krympslang längst upp på vippan. fäst sedan ihop med ytterligare en bit krympslang över. denna utlösare funkar betydligt bättre än orginal. brukar även sätta ett vanligt frigolitflöte storlek större istället för den orangea plastbiten, då syns vippan från alla håll bättre.

Ja, det var väl egentligen det jag ville flika in.
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Självklart ska du INTE använda angelkrok. Risken är stor att du förstör fisken totalt i munnen. Köp 3st Ismetespön(tex. http://www.olssonsfiske.se/wiggler-i...534-c-409.aspx) och Ismete stativ (tex http://www.olssonsfiske.se/ismete-st...k-p-14903.aspx). Använd 3 gamla rullar du har alternativt köp ett par billiga ismete rullar. Behöver varken vara dyrt eller krångligt. Har du problem att få tag på levande mört på vintern så funkar ofta död mört också. Går att styckförvara i frysen under lång tid...

Kommentera

Risken är stor att du förstör fisken totalt i munnen när man använder angelkrok? Vad får du det ifrån? Jag har upplevt att angelkrokarna oftast sätter sig i mungipan på gäddan vilket gör att de är lätta att kroka av. Det här är viktigt, då gäddorna måste tillbaka i vattnet så fort som möjligt när det är minusgrader ute för att inte bli blinda. Inte heller har jag upplevt att jag någonsin slitit sönder någon gäddas mun när jag använt angelkrokar, och jag har anglat i två år.

Det här året började jag med ismete och trekrok, och då har problemet varit att kroka av dem. Några gånger har gäddan svalt hela trekroken så att jag är tvungen att bonka den för att få ut kroken. Jag har aldrig i mitt liv behövt bonka en gädda jag tagit på angel för att kroken satt sig illa. Om du har bra argument mot att trekrok är mycket bättre är jag glad om jag får höra dem, då jag inte vill sprida fel kunskap till andra som frågar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pastorn81 Visa inlägg
          Självklart ska du INTE använda angelkrok. Risken är stor att du förstör fisken totalt i munnen. Köp 3st Ismetespön(tex. http://www.olssonsfiske.se/wiggler-i...534-c-409.aspx) och Ismete stativ (tex http://www.olssonsfiske.se/ismete-st...k-p-14903.aspx). Använd 3 gamla rullar du har alternativt köp ett par billiga ismete rullar. Behöver varken vara dyrt eller krångligt. Har du problem att få tag på levande mört på vintern så funkar ofta död mört också. Går att styckförvara i frysen under lång tid...
          Nu vet du inte alls vad du pratar om... Jag har aldrig varit med om att en gädda gått sönder i käften, däremot kan dom svälja en trekrok ner i magen och det händer INTE med angelkrok.
          Och JAG har anglat mycket i mitt liv även fast jag inte är alltför gammal så jag vet vad jag pratar om.
          Senast ändrad av Fiske token; 2011-11-07, 09:21.

Kommentera

Min erfarenhet efter ett par isturer med angeldon kontra flera vintrar med "3-krok ismete" är att sistnämnda är betydligt snällare mot fisken. Tar upp fisken med gälgrepp direkt från hålet ner i en gäddsäck/ikeakasse med lite vatten och krokar av. Är det en större fisk som ska fotas+vägas så häller man vatten över fisken med jämna mellanrum och så fort som bara går tillbaka i hålet. Har sällan haft några problem med detta. Däremot vid mina första isfisken då angeldonskrok användas så satt den ofta snett i munnen och spände inte sällan upp hela käken på fisken. Erfarenheten verkar dock vara väldigt olikt mot ovanstående. Jag kommer fortsätta med mitt ismete med 3-krok då detta fungerat absolut bäst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pastorn81 Visa inlägg
              Min erfarenhet efter ett par isturer med angeldon kontra flera vintrar med "3-krok ismete" är att sistnämnda är betydligt snällare mot fisken. Tar upp fisken med gälgrepp direkt från hålet ner i en gäddsäck/ikeakasse med lite vatten och krokar av. Är det en större fisk som ska fotas+vägas så häller man vatten över fisken med jämna mellanrum och så fort som bara går tillbaka i hålet. Har sällan haft några problem med detta. Däremot vid mina första isfisken då angeldonskrok användas så satt den ofta snett i munnen och spände inte sällan upp hela käken på fisken. Erfarenheten verkar dock vara väldigt olikt mot ovanstående. Jag kommer fortsätta med mitt ismete med 3-krok då detta fungerat absolut bäst.
              Gör det du, alla har sina åsikter om vad dom tycker är bäst .

Kommentera

Angla är det mest avkopplande jag vet, hoppas du tycker det med.

Jag har slutat köra med "gå upp av sig själv-knuten" och trycker in linan mellan vippan och vippans markering. Det orkar de dra med sig.
                Sen kör jag oftas nära botten. 2-3dm upp. Ibland högre, beroende på djupet på platsen.
                Köpte på mig en ny mekanism för ollonskott till den här säsongen. Klart överlägset! Knallkorkarna som säljs nu, i friggolit vet jag faktiskt inte vad man ska ha till...

Ang krokar som blivit en liten disskution här vill jag tillägga att jag kör med angelkrok i olika storlekar. (Lättare att få abborre med de mindre)
                Var ute med en kille som körde med 3krok. Aldrig har det tagit så långtid att få tillbaks gäddan i hålet som den gången. (Den kom aldrig tillbaks i hålet) heller Kalla fingar, en lång tång och en gluppsk gädda var ingen kombination jag skulle rekommendera.
                Jag har kört med angelkrok ända sedan jag var grabb och ALDRIG har jag varit med om en förstörd gäddmun.
                (Sen kanske man ska ta upp disskutionen vilket skadar gäddan mest vid CR vintertid, kroken eller minusgrader på våta ögon...)

Hur som helst, ha en härlig stund på isen och, som nämndes ovan, finns inga igentliga rätt eller fel. Bara en smaksak.
                [FONT="Tahoma"]En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                2 svar
                216 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                1 svar
                176 visningar
                0 gillar