Angeldon - Hur gör man egentligen? :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angeldon - Hur gör man egentligen? :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angeldon - Hur gör man egentligen? :)

Tjena alla fiskevänner!

Länge sen jag va inne på fiskesnack, så tänkte att det var dags att kika in nu.
    Lägligt nog så hade jag även några frågor som jag säkert tror att många kan ge väldigt bra svar på

Jag har redan nu börjat tänka på vinterfisket! Denna gång hade jag tänkt mig att ta upp de dammiga angeldonen på garagehyllan (som jag dessvärre aldrig använt... men nu är det dags!).

Som rubriken lyder och som jag har förklarat så vet jag inte alls mycket om angeldonfisket (efter gädda).
    Sååå... Hur gör man egentligen?

Hur tacklar man upp ett angeldon - tyngder? någon sorts tafs? krokstorlek (hur många krokar m.m.) Hr tacklar man upp till dött respektive levande bete? - någon skillnad?

Själva fisket - Vart ska man fiska (djup? grynnor? branter?)? - bästa omständigheter (väder? snö täckt is? blank is?)?

Sen självklart bete - (Dött? Levande? vilket sorts bete?)

Det är säkert fler frågor som jag behöver ha svar på, klockan är ju ändå ganska mycket.....
    Fyll gärna på med svar på annat som ni tycker är viktigt att komma ihåg inför en lyckad fisketur.

Dela gärna mer er om egna erfarenheter, om vad ni anser fungerar bäst - eller kanske en bra hemsida som skulle kunna ge svar på någon fråga.

Jätte tacksam för svar!!
    Allt går om man bara vill, så ge inte upp

Hej . Jag tycker du gör alldeles rätt att börja angla, det är skitroligt! . Angående krokar tycker jag att du ska göra som mig, använd angelkrokar, många använder trekrokar men jag använder angelkrokar därför att det blir svårare att landa gäddan med dom. jag tycker det blir mer sport helt enkelt. Så det är en smaksak hur man vill göra med det, finns inget rätt eller fel.

Sen vart man ska fiska: jag fiskar mycket kring grynnor och på områden där jag vet att det finns mycket betesfisk. Men jag har även djupanglat några gånger. Det betyder att jag sitter på typ 30m djup med mörten 2m under iskanten. Brukar inte bli så många gäddor men det är större chans att dom är stora. Detta funkar inte på alla sjöar. Det ska vara större sjöar då funkar det bäst. Och jag använder mört, levande.

Väder: Jag tycker det inte spelar roll om det är lite mulet eller klart väder men det får inte snöa! Då brukar det oftast inte bli bra. Regnar det gör det inget. Jag föredrar att angla när det lite eller inte snö alls, tycker det funkar bäst då.

Ja det är väll vad jag kom på nu lycka till=)
    Senast ändrad av Fiske token; 2011-10-25, 22:08.

Kommentera

Tusen tack för svaret! Gav mycket intressant info!!

Tror du att du (eller någon annan snäll själ) skulle kunna förklara lite mer ingående (kanske en lite bild/hemsida/en ful liten paint bild) hur man tacklar upp sitt angel på bästa sätt?

Har du (eller någon annan) någon erfarenhet av dött bete?

Kommentera

Ursprungligen postat av R03 Visa inlägg
        Tusen tack för svaret! Gav mycket intressant info!!

Tror du att du (eller någon annan snäll själ) skulle kunna förklara lite mer ingående (kanske en lite bild/hemsida/en ful liten paint bild) hur man tacklar upp sitt angel på bästa sätt?

Har du (eller någon annan) någon erfarenhet av dött bete?
        Det är inte svårt att tackla angeldonet, ska försöka förklara
        Borra hål och ta isen/snön och gör en hög på sidan hålet. Tryck ner donet i högen, släpp ner kroken och mät djupet. Bestäm på vilket djup du ska ha betet. Ta tag i linan och gör en "Går upp av mig självknut" . Ta upp kroken och trä på mörten. Släpp ner mörten och vänta tills linan sträcks, ta öglan och häv den på spetsen på angeldonets fjäder/vippa. Inte avancerat alls .

Angående dött bete tror jag inte det gör något bara det är färskt, Men använder alltid levande bete när jag anglar. Men när man tar någon som legat död i hinken en stund brukar det kunna nappa då också. Är gäddan trög så är det nog bra med levande bete . däremot fryst bete tror jag inte på alls

Kommentera

Tack tack tack tack och tack!

Nu blev jag riktigt taggad!! Nu är det bara att hoppas att kylan och isen kommer tidigt i år!

Tack åter igen!

Kommentera

Ursprungligen postat av R03 Visa inlägg
            Tack tack tack tack och tack!

Nu blev jag riktigt taggad!! Nu är det bara att hoppas att kylan och isen kommer tidigt i år!

Tack åter igen!
            Varsegod Ja jag hoppas bara att det inte blir så mycket snö för snö = dubbelisar, 2 dm vatten och 2dm snö ovanpå isen.. DET är inte roligt kan jag säga! Har varit så nu ett par år där jag bor. Man har inte kunnat gå på isarna utan att plåga förrän i slutet mars/början på april. Så det blev inte alls så mycket angling som jag vela förra vintern. Man hoppas ju att det blir mindre snö iår!

Skitfiske på dig

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiske token Visa inlägg
              Varsegod Ja jag hoppas bara att det inte blir så mycket snö för snö = dubbelisar, 2 dm vatten och 2dm snö ovanpå isen.. DET är inte roligt kan jag säga! Har varit så nu ett par år där jag bor. Man har inte kunnat gå på isarna utan att plåga förrän i slutet mars/början på april. Så det blev inte alls så mycket angling som jag vela förra vintern. Man hoppas ju att det blir mindre snö iår!

Skitfiske på dig

Det är samma här hos mig... sena skit isar som har ett bra lager med snö över sig.. inte kul på något sätt!
              Så vi får verkligen hoppas på bättringar i år

Skitfiske tillbaka! =)

Kommentera

Här har du en film där de anglar gädda som får en att vilja åka ut på direkten och fiska.. Kanske lär du dig något nytt av filmen? http://www.youtube.com/watch?v=ecKkEsNuE2A

Även om du redan fått en del svar ska jag svara på hur jag gör på alla frågor. Det finns många olika metoder, varianter och teorier. Välj det du tycker bäst om eller det som fungerar bäst för dig.

Hur tacklar man upp ett angeldon - tyngder? någon sorts tafs? krokstorlek (hur många krokar m.m.) Hr tacklar man upp till dött respektive levande bete? - någon skillnad?
                - Du behöver inga tyngder när du använder angelkrok eller fiskar grundare än 4 meter och använder trekrok. När du köper angeldon är det angelkrokar på angeldonen. Om jag var du skulle jag behålla dem, de fungerar minst lika bra som vanliga trekrokar, enligt mig. Du behöver inte heller någon tafs, då linan tål en hel del gäddtänder.

Vi utgår från att du använder angelkrok. Det är då ingen skillnad på tacklingen av dött respektive levande bete. Det svåra är däremot att förklara hur du gör för att sätta på mörten på kroken. Du får prova dig fram på döda fiskar innan du beger dig ut, men jag ska förklara så gått det går. Först tar jag bort lite fjäll på mörten i mitten mellan analfenan och ryggen. Efter det trär jag in kroken så att den ligger vågrätt och sedan trycker jag fram den mellan skinnet och köttet tills den nästan kommer till gälarna.
                Mörten bör sedan placeras 20-50 cm över botten eller precis under ytan. Jag brukar ha 1/3 precis under ytan och 2/3 precis över botten. När jag sedan får fisk ser jag om gäddorna befinner sig under ytan eller över botten.

När du ska börja fiska, ihåg att borra ett stort hål! Normalt till ismete/angelfiske är 150-250 mm på borren, men desto större diameter desto bättre. Det går även bra att borra tre mindre hål och sedan hacka upp isen med en ispik, men det är mycket jobbigare.

Själva fisket - Vart ska man fiska (djup? grynnor? branter?)? - bästa omständigheter (väder? snö täckt is? blank is?)?
                - Beror helt på vilken sjö du fiskar i. Ofta är djupkanter riktigt effektiva, du kan sprida ut angeldonen på olika djup och se vilket djup som är bäst för dagen. Vasskanter kan också vara riktigt bra. Du får som sagt prova dig fram.

Det bästa gäddfisket har du när isen precis lagt sig eller när den håller på att försvinna. Första isen eller sista isen är alltid bäst. Mina erfarenheter har lärt mig att blankis är bäst och absolut roligast att fiska på. Den här isen existerar precis efter isen lagt sig på sjön, så man får passa på. Förra året blev det dock ingen blankis där jag bodde då det snöade under isbildningen. Väder spelar ingen större roll, men om det är för kallt fryser hålen igen mycket snabbare och du får springa oftare och "rensa" hålen.

Förra året anglade/ismetade jag för mycket. Mitt tips är att fiska intensivt den första månaden, sedan ta ett litet uppehåll mitt i vintern ungefär mellan 15 Januari till 25 Februari. Det är då det absolut sämsta vinterfisket är och på isen ligger det oftast ett stort lager med snö och stöpis. Isar som är svåra att gå på kombinerat med kyla och dåligt fiske får en att tappa fiskesuget till vårkanten, då det är som bäst fiske.

När jag fiskar använder jag uteslutande levande mört. Mörtar är tåliga och är oftast gäddans favoritföda. Däremot kan dött fungera bättre vissa dagar. Jag minns när jag var på en angeltävling förra vintern. När jag vaknade på morgonen hade alla mina mörtar dött under natten, men jag gick och fiskade ändå. När tävlingen sedan var slut hade jag trots att alla mina mörtar var döda lyckats får flest gäddor, även om alla andra körde med levande mörtar. En del hade t.om. inte fått några gäddor alls. Den gången var dött bete bättre än levande, så jag tror inte det är en katastrof om du inte kan få tag på levande betesfiskar alla gånger du ska angla. Dock tror jag att de måste vara färska, åtminstone inte frysta.

Hoppas du lärt dig något. Om det är något mer du undrar över eller inte förstod är det bara att fråga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
                  Här har du en film där de anglar gädda som får en att vilja åka ut på direkten och fiska.. Kanske lär du dig något nytt av filmen? http://www.youtube.com/watch?v=ecKkEsNuE2A

Även om du redan fått en del svar ska jag svara på hur jag gör på alla frågor. Det finns många olika metoder, varianter och teorier. Välj det du tycker bäst om eller det som fungerar bäst för dig.

- Du behöver inga tyngder när du använder angelkrok eller fiskar grundare än 4 meter och använder trekrok. När du köper angeldon är det angelkrokar på angeldonen. Om jag var du skulle jag behålla dem, de fungerar minst lika bra som vanliga trekrokar, enligt mig. Du behöver inte heller någon tafs, då linan tål en hel del gäddtänder.

Vi utgår från att du använder angelkrok. Det är då ingen skillnad på tacklingen av dött respektive levande bete. Det svåra är däremot att förklara hur du gör för att sätta på mörten på kroken. Du får prova dig fram på döda fiskar innan du beger dig ut, men jag ska förklara så gått det går. Först tar jag bort lite fjäll på mörten i mitten mellan analfenan och ryggen. Efter det trär jag in kroken så att den ligger vågrätt och sedan trycker jag fram den mellan skinnet och köttet tills den nästan kommer till gälarna.
                  Mörten bör sedan placeras 20-50 cm över botten eller precis under ytan. Jag brukar ha 1/3 precis under ytan och 2/3 precis över botten. När jag sedan får fisk ser jag om gäddorna befinner sig under ytan eller över botten.

När du ska börja fiska, ihåg att borra ett stort hål! Normalt till ismete/angelfiske är 150-250 mm på borren, men desto större diameter desto bättre. Det går även bra att borra tre mindre hål och sedan hacka upp isen med en ispik, men det är mycket jobbigare.

- Beror helt på vilken sjö du fiskar i. Ofta är djupkanter riktigt effektiva, du kan sprida ut angeldonen på olika djup och se vilket djup som är bäst för dagen. Vasskanter kan också vara riktigt bra. Du får som sagt prova dig fram.

Det bästa gäddfisket har du när isen precis lagt sig eller när den håller på att försvinna. Första isen eller sista isen är alltid bäst. Mina erfarenheter har lärt mig att blankis är bäst och absolut roligast att fiska på. Den här isen existerar precis efter isen lagt sig på sjön, så man får passa på. Förra året blev det dock ingen blankis där jag bodde då det snöade under isbildningen. Väder spelar ingen större roll, men om det är för kallt fryser hålen igen mycket snabbare och du får springa oftare och "rensa" hålen.

Förra året anglade/ismetade jag för mycket. Mitt tips är att fiska intensivt den första månaden, sedan ta ett litet uppehåll mitt i vintern ungefär mellan 15 Januari till 25 Februari. Det är då det absolut sämsta vinterfisket är och på isen ligger det oftast ett stort lager med snö och stöpis. Isar som är svåra att gå på kombinerat med kyla och dåligt fiske får en att tappa fiskesuget till vårkanten, då det är som bäst fiske.

När jag fiskar använder jag uteslutande levande mört. Mörtar är tåliga och är oftast gäddans favoritföda. Däremot kan dött fungera bättre vissa dagar. Jag minns när jag var på en angeltävling förra vintern. När jag vaknade på morgonen hade alla mina mörtar dött under natten, men jag gick och fiskade ändå. När tävlingen sedan var slut hade jag trots att alla mina mörtar var döda lyckats får flest gäddor, även om alla andra körde med levande mörtar. En del hade t.om. inte fått några gäddor alls. Den gången var dött bete bättre än levande, så jag tror inte det är en katastrof om du inte kan få tag på levande betesfiskar alla gånger du ska angla. Dock tror jag att de måste vara färska, åtminstone inte frysta.

Hoppas du lärt dig något. Om det är något mer du undrar över eller inte förstod är det bara att fråga.
                  Du har nu skrivit min bibel!

Verkar som att ni har svarat på alla mina frågor... får se om det kommer upp några i framtiden, då vet jag vart jag ska vända mig!

Tusen tack för att ni tar er tid att lära en stackars oerfaren angelfiskare!

Kommentera

Kan rekomendera dig att testa ismete. Riktigt kul att drilla gäddan med spö och rulle. Spöna kostar bara 100-200kr. Rullar kan man använda lite utav det man redan har hemma. När man väl fastnat för ismetet kan man köpa lite andra rullar.
                    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    159 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    200 visningar