Hur ser din favoritlimkrok ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser din favoritlimkrok ut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ser din favoritlimkrok ut?

Jag gjorde mina första limkrokar i helgen och jag får säga att jag blev ganska nöjd men för framtida krokars utseende:
    Hur ser din (officiellt) bästa/mest fångstgivande limkrok ut?
    Och stämmer min lilla tanke om att en abborre blir mer triggad att hugga på en limkrok med en massa lim och glittrigt garn än en ganska glest klädd krok?

Jag tyckte det var relativt enkelt att göra dem och det blir nog många egengjorda krokar i linans ände i fortsättningen!

<*)))><

PS. Lägg gärna in en bild också! DS
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

mest abborre har jag nog tagit på krokar med en fluoorange droppe på med svart under och ett vitt öga i det svarta...
    glest dressade krokar fiskar ibland nog så bra, en liten,liten droppe lim i olika färger i varje krokböj kan vara modellen när dom är tröga och endast en liten limmad garntofs ibland...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det finns oändligt många krokfärger och kombinationer... Jag vill ha skrikigt i röda/gula/orangea toner, eller en mörk/självlysande ibland. När du sätter på en, eller två maggots så syns knappt något utav din dekoration utav kroken ändå. Alla tävlingspimplare har sina egna favoriter, läs på lite om färgerna, kolla vad andra har, och skapa din egna favorit som du tror fångar mest fisk för dagen. Och framför allt, köp INTE en krok för 15kr bara för den är väldigt fint dekorerad och ser bra ut. Köp egna lösa krokar och så får du fler krokar för pengarna, på så sätt kan du byta krok oftare och ha en "fräshare" krok hela tiden.

Här kan du läsa lite om färger och fiskens syn : http://www.teamnonstop.com/?p=585

Kommentera

Jag kör med doft krok,fisken går lika mycket eller förmodligen mer efter doft än syn och doften drar till sig fisken som en magnet,fisken har som bekant mycket bra luktsinne.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag använder bara limkrok under balanspirkar och till röding. Därför är de här rätt så mycket större än vad en normal abborrpimplare någonsin kommer i närheten av. De är gjorda på storlek 6. För abborre så gillar jag en garnkrok bättre. Den tar själv upp smak från tidigare fångade abborrar och är lättare att suga in i munnen för en abborre. De här är mer en huggpunkt än ett agn men förbättrar en balansares fisklighet med det dubbla.
          Click image for larger version

Name:	limkrok.jpg
Views:	1
Size:	555,6 KB
ID:	1761699

Kommentera

Tycker själv att pirkens gång är oändligt mycket viktigare än vilken färg kroken har.Pirkens gång i vattnet ändrar sig också ganska mycket beroende på vilken sorts krok du använder.Anv man garnkrok så blir gången lugnare än med limkrok.Ett par maggott brukar vara bra om intensiteten i nappning börjar avta men de kan också ställa till att pirken inte fungerar alls.Jag brukar testa pirkarna från bryggan då jag kan ligga och kika ner på dem.Sedan ändrar jag öglorna både upptill och nertill för att ändra gången.har man en pirk som är gjord med bly kan man också böja den lite i motsatt till om den är gjord av tenn då det lätt blir ett veck på den.Ett tips är alltså att få till en bra gång på pirken allra först!

Kommentera

En bra "gång"? på pirken kan va riktigt dålig ena dagen medan en pirk med "dålig gång" med samma krok kan va riktigt bra, så det är väl bara abborren som inte tycker som vi ibland
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
              2 svar
              495 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lyly19
              av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
              2 svar
              348 visningar