Jag kan berätta vad vanskligt det kan va,två av mina fiskepolare gick på var sida om mig,och gick genom isen, och jag själv klarade mig utan att bli blöt,det slutade lyckligt och det är ju bra.Händelsen skedde för några år sedan. Var ute i går på Mälaren och isen ca 30cm och börjar bli pipig,det är det enda råd jag kan ge dig.
Har planer på att pimpelfiska till helgen. Detta på Mälaren, kring Uppsala.
Nån som vet isläget?
Hej Andreas Sånglöf;
Har du en bra flytoverall (överlevnadsdräkt) och livlina knuten runt midjan och ett träd i strandkanten ska du nog kunna klara dig en liten stund ute på Ekolns långpipiga is till helgen. När isen är mörk och gungig håller den fortfarande för änder och fiskmåsar.
Annars tycker jag personligen att du kan vänta till påskhelgen 21-25 april och med lite tur spinnfiska efter Gädda i öppet vatten. Så här ser de godkända Mälargäddorna ut http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm .
Jag kan berätta vad vanskligt det kan va,två av mina fiskepolare gick på var sida om mig,och gick genom isen, och jag själv klarade mig utan att bli blöt,det slutade lyckligt och det är ju bra.Händelsen skedde för några år sedan. Var ute i går på Mälaren och isen ca 30cm och börjar bli pipig,det är det enda råd jag kan ge dig.
30cm låter ju bra, men vad innebär det att isen är pipig...?
Tips om hur borrarna går annars? Är inte van att pimpla abborrre på mälaren.
Pipig, är väl lika med stavis. Dom mindre insjöarna klarar en helg till. Sen är det nog dags att vänta på båtfiske. Skuggsidorna kan förlänga isfisket en del också.
.Hej Andreas Sånglöf
Pipig is =stav is och kärnisen är nästan borta = livsfarlig och ojämn bärighet.Stav is bildas väldigt fort när snön på sjön smälter igenom isen och bildar fåror genom isen och med sol och blåst går det ännu fortare.Vår isen är absolut den farligaste.
Kommentera