Varför hugger det bara när man sätter ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför hugger det bara när man sätter ut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför hugger det bara när man sätter ut?

Som rubriken lyder.
    Varför hugger det bara när jag sätter ut när jag ismetar på en viss sjö?
    Mer eller mindre varje gång man kommer dit oavsett om man kommer 8 på morgonen eller 13 på dagen så hugger det alltid 2 gånger när man sätter ut. Det spelar heller ingen roll på vilken del av sjön man är. Ofta hugger det 2 gånger i samma hål, gärna i första eller andra hålet. Man har precis satt ut en död mört och ska börja borra nästa hål så fäller det. Sen när man satt ut en ny mört händer precis samma sak igen och det är inte samma gädda som hugger.

Man kan ju tänka sig att dom blir aktiva av någon konstig anledning när man borrar, men när man fiskar i gamla hål utan att borra händer det samma sak. När man väl fått ut alla saker så är det oftast bara en väntan på ingenting. har man tur så får man ett eller två ströhugg till under en hel dag.

Kan det bero på att sjön är ganska grund och att gäddorna därför märker extra lätt att det rör sig något på isen? personligen tycker jag ju att dom snarare borde bli skrämda än huggvilliga när någon kommer. det hjälper heller inte att borra nya hål och försöka leta upp fisken.

Är det någon som har liknande erfarenheter eller vet vad det beror på? För mig är det ett mysterium, men det har hänt aldeles för ofta för att kunna vara slumpen att gå ut precis vid en huggperiod varje gång.
    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Var med om det förra helgen.. gäddan högg när vi höll på att borra hålet brevid :/

Kommentera

Har varit med om detta oxå oftast e de ju när man satt ut en eller två spö som det kommer ett hugg missar man det då så tar det väldigt lång tid innan det kanske sker nått igjen
      PB Gädda Vikt: 9616 gram

PB Öring Vikt: 2120 gram

PB Abborre Vikt: 1370 gram

SKITFISKE....

Kommentera

Någon hade en teori om att när man drar igång och låter på isen får man liv i all betesfisk vilkas tumult får igång gäddornas/rovfiskarnas huggperiod.
        Låter inte helt otroligt.

Ska f*n ta me en hammare ut på isen nästa gång och gå runt och slå lite en bit bort och se om de vaknar till. Jag har i stort sett bara haft hugg när jag typ... borrat...

// Totte

Kommentera

Ursprungligen postat av tottebygger Visa inlägg
          Någon hade en teori om att när man drar igång och låter på isen får man liv i all betesfisk vilkas tumult får igång gäddornas/rovfiskarnas huggperiod.

Ska f*n ta me en hammare ut på isen nästa gång och gå runt och slå lite en bit bort och se om de vaknar till. Jag har i stort sett bara haft hugg när jag typ... borrat...

// Totte
          Har du provat göra hål med isbill ? Ett tips bara..istället för hammare.Isbill triggar fisken bättre än borr..
          Senast ändrad av LazziLax; 2011-02-11, 08:57.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
            Har du provat göra hål med isbill ? Ett tips bara..istället för hammare.Isbill triggar fisken bättre än borr..
            Men, Du vet ju hur mycket is det är på mälaren nu!?
            Man lär ju få hacka ett tag med isbillen för att få upp ett rejält hål! Spett kanske =)

Kommentera

Ta med ett elverk och en bilmaskin nästa gång =)
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

// Totte

Som sagt så kör jag ju med dött bete, men gäddorna verkar ju bli aktiva av ljudet.
                I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
                Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Men, Du vet ju hur mycket is det är på mälaren nu!?
                  Man lär ju få hacka ett tag med isbillen för att få upp ett rejält hål! Spett kanske =)
                  Haha.. det stämmer ett djävla slit..och nu mycket snö..pimplar abborre och använder ett Rantanen isborr och det kommer gäddor då och då..och inte så jobbigt.Fick bra med abborre utanför Taxinge innan snö helvetet kom.
                  Skitfeske
                  Senast ändrad av LazziLax; 2011-02-11, 15:32.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Kan också vara den urgamla naturlagen om alltings jävlighet......Någon mer än jag som har erfarenheten att det alltid hugger när man häller upp kaffe? :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Arbetar...
                    X