Inlopp eller utlopp- hydrodynamik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inlopp eller utlopp- hydrodynamik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inlopp eller utlopp- hydrodynamik

Hejsan, jag har en liten fundering kring inlopp resp utlopp på vintern. Min utgångspunkt är att betesfisken resp gäddan söker syresatt och varmt vatten.
    Vid ett inlopp kommer det syresatt vatten men enligt min gissning är det ofta kallt. Fördelen är att trycket och rörelseenergin gör att detta vatten fortsätter en bra bit in under isen.

Hur är det vid utlopp. Vattnet som sugs ut ur en liten sjö vart tas det ifrån? Det borde ju inte dras ut från botten om sjön är djup. I mitt fall är den det över 20 m. Där utgår jag ifrån att vattnet är 4 grader och tyngst. Dvs det stannar kvar i sin hölja. Vattnet direkt under isen borde vara nästan nollgradigt. Hur är det med vattnet däremellan har det en jämn temperaturgradient eller kan det finnas vatten varmare än 4 grader ovanför språngskiktet. Vad är det för temperatur på vattnet som sugs ut? Går det att hitta en temperaturhöjning vid utloppet. Har ibland konstaterat att det går mycket fisk pelagiskt på kanske 2-3 meter under isen. Vilket jag tolkat som att det skulle kunna vara antingen gynnsam temperatur eller syresättning.

Är jag helt fel ute, er det någon som har vetskap eller har några bra teorier kring detta??
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Hej igen, startade denna tråd för att jag trodde att någon på detta forum satt på kunskap. Då responsen varit skral har jag idag gjort lite självständig forskning.
    För den sjö jag har focuserat på mätte jag temperaturen vid inloppet respektive utloppet. Temp vid inlopp i strömmande vatten var 1,0 grad celsius. Vid utloppet var det 1,7 grader. Åkte även upp till sjön som ligger ovanför och mätte i dess utlopp, dvs inloppet till ån, och där var temperaturen 1,6 grader.
    Snabb som jag är att vilja generalisera så är vattnet som drar sig ut ur sjön, i alla fall idag, varmare än det som rinner till.
    En sak som jag dock tycker är märklig är att vattentemperaturen kan sjunka i ån när lufttemperaturen är 5-6 grader (bilens termometer) och det blåser som sjutton.
    Kan eventuellt förklaras av att jag mätte ytvattentemperatur och att vattenmassan är skiktad vid utloppet men omrörd efter den ganska strida ån då vattnet rinner in i sjön. Alternativt så avger vattnet värme till isen vid kanterna utefter ån.

Har någon en sjysst teori om hur det hänger samman så vore det trevligt om ni delade med er.

Hej, Tok-Torsten
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
    2 svar
    482 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg lyly19
    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
    2 svar
    325 visningar