Ismete - hur många spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete - hur många spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

"Endast flugfiske med torrfluga är sportfiske allt annat är trams "

Var gränsen går på antal spö för att det skall kallas sportfiske är upp till var och en att skälv bedöma, förra århundradet diskuterades det om det var sport att mäska eller använda ekolod mm.
    "HalvDan var här"

Kommentera

4 spön om jag fiskar själv. har 6 spön, och oftast blir det 6 spön, men då är vi 2 och drar alltid varannan fisk. Precis som när jag trollar så tar vi varannan fisk även fast det alltid är mina grejer i vattnet.... :P

Har dock fiskat gånger då jag gärna sett vi hade både 10 och 15 spön. En gång förra vintern satt vi med 11 spön i vattnet i 6 timmar utan ett pill. En gång en snipa... Ja sådana gånger finns det ännu större risk att man bommat med 4 spön, så jag tycker man kan anpassa antal spön efter vatten och situattion. Om man nu tycker det är så osportsligt med många spön kan man väl börja köra ett spö som man håller med död mört och rycker den...

Vid lakmete fiskar jag dock bara med 3 spön, väldigt nära då man måste ha grym koll på försiktiga laknapp.

Har aldrig varit med om att man haft mer spön än vad man klarar av, däremot så har det någon enstaka gång varit intensivt då huggen varit täta....
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Bra talat Morta! Håller med!
        Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
        http://www.ichtys.se

Kommentera

Nilsson du får gärna berätta i vilka sjöar man får trippelhugg på 4 spön..
          Dubbelhugg kan det bli ibland men jag tror aldrig jag varit med om ett trippel..
          Vi är alltid minst 2 när vi ismetar och sammanlagt brukar det bli mellan 15-20 spön..
          Men jag vet inte om vi fiskar i fel landskap eller något för det är verkligen inga problem att köra ett sjysst C&R fiske med så många spön även om man bara är 2 pers.. Ni kan ju inte gå ut till uppslagen

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
            Trippelhugg har hänt mig 4 eller 5 gånger, när jag varit själv ute. Det är ju inte mycket sett till mina 3 ismetesäsonger som jag gjort och många pass, men det har ändå hänt!

Dubbelhugg händer titt som tätt och det är inte så jäkla "kul" när man är själv.

Alltså jag ser inte ni som har tex 6 spön som några jävla rovfiskare, men jag själv skulle inte fiska med 6 spön. Jag kör med 5 spön vid enstaka tillfällen om jag har tex farsan med mig, som oftast går och pimplar men kan ta ett spö om det skulle bli dubbelhugg eller något, men skulle aldrig ha 5 spön SJÄLV.
            Vänta nu.. denna vinter inleder jag min första ismetesäsong.. jag har fått för mig att om man är ensam så har man 4 spön och sen så tar man antal fiskare x4?
            Senast ändrad av Cookie o0; 2012-11-21, 00:34.
            KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
            Gös: 77cm 4,56kg
            Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
            Öring: 500g+
            Röding: 1,03kg 46cm
            Regnbåge: 2.5kg 53cm
            Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            2 svar
            216 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg ArvillaKovacek  
            Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
            1 svar
            175 visningar
            0 gillar