Tjena, jag pimplar i en sjö som är ca 5km lång å 1km bred ca, som djupast är den lite över 40m! vi får hur mycket mört som helst på sommaren! men på vintern har jag bara lyckats få 1 mört på 10 år!!! jag fiskar med mormyshka, jag har mest fiskat på 1-4meter djupt! men även provat djupare, nån som har nån teori om vad det här beror på?? Tack på förhand
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mörtmysterium
Collapse
X
-
Mörtens kroppsfunktioner går på lågvarv under vintern och det leder helt enkelt till att dom äter mindre.
Sen ställer dom sig ofta i tjocka stim på djupbottnar(?)
Vissa har haft lycka att locka till sig dom med hjälp av mäsk.Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
En del mört står grunt även på vintern men det verkar som dom stora stimmen står djupare. Fick fruktansvärt mycket mört förra veckan på ett ställe där det planar ut på 7-8 m djup nedanför en djupbrant. Abborrarna var tröga som tusan så det var ju kul att bara få nånting, men maggott är ett måste! Använde bara vanlig vertikalpirk.. Hittade förra året på sista isen en vik där mörten samlades på knappt 1m djup. Var ute efter sik då men fick dessutom över 200 mörtar!!! Dom största pressade sig upp mot 8hg så det var riktigt skoj faktiskt
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera