Angeldon skillnad 3 krok o den som följer med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angeldon skillnad 3 krok o den som följer med?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
    35% grunnar jag på en studie gjord av professionella forskare, sen har du helt rätt i att en del gäddor avlider vid höga temperaturer etc.

Sen kan jag hålla med om att gäddan är en otroligt tålig och seglivad art efter att ha hjälpt Tobias Fränstams vid C&R-studien.

Men jag ser personligen inga problem med angeldon, med att skippa den traditionella angelkroken anser jag gör gott för framtida gäddfisken, även fast dödligheten enligt dig inte är markant högre. Så genererar många bäckar små sämre gäddbestånd, så är det!

Har själv klara bevis på sjöar i trakterna där gäddbestånden har tagit stor stryk efter att angelfiskare varit i farten.

Mvh Rasmus L
    Rasmus Ljungqvist; Det är dags för en allvarlig och genomtänkt ursäkt från din sida! Nu försöker du påstå att jag uttalat mig om att dödligheten vid angelfiske med vanlig V-formad angelkrok med en enda krokspets, en typ av isfiske efter Gädda som jag själv bedrivit i mer än 25 års tid, skulle vara högre än vid ismete med 3-krok. Inte i något sammanhang har jag påstått detta sedan jag började skriva om sportfiske i svenska fisketidningar i början av 1960-talet. Snarare tror jag att det är helt tvärtom. Ju färre krokar som sitter i en Gädda som ska återutsättas efter fighten, desto mindre skadas hon är min personliga uppfattning och övertygelse grundad på 60 års eget Gäddfiske.
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Din vän Tobias Fränstams lovade för en tid sedan att som vanligt brev skicka berörda C&R-studier till mig, vilket ännu inte har skett. Det skulle verkligen vara intressant att få ta del av utlovade studier för att jämföra med egna journalförda fångster och anteckningar för att kunna komma med senare kommentarer. Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2010-02-02, 23:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Rasmus Ljungqvist; Det är dags för en allvarlig och genomtänkt ursäkt från din sida! Nu försöker du påstå att jag uttalat mig om att dödligheten vid angelfiske med vanlig V-formad angelkrok med en enda krokspets, en typ av isfiske efter Gädda som jag själv bedrivit i mer än 25 års tid, skulle vara högre än vid ismete med 3-krok. Inte i något sammanhang har jag påstått detta sedan jag började skriva om sportfiske i svenska fisketidningar i början av 1960-talet. Snarare tror jag att det är helt tvärtom. Ju färre krokar som sitter i en Gädda som ska återutsättas efter fighten, desto mindre skadas hon är min personliga uppfattning och övertygelse grundad på 60 års eget Gäddfiske.
      Old Firehand
      Jag har all respekt för dig och tycker bra om dina böcker Leif! Har du några digitala bokföringar över ditt angelfiske och återfångster skulle jag gärna ta del av dom?

Än så länge har endast läst forskarnas rapporter och grunnar min uppfattning efter dom. Bedriver själv mitt gäddfiske med trekrokstackel och har vid det bla. återfångat samma individ inte mindre än 6ggr. Vilket visar att överlevnaden är god.

Kan inte be om någon ursäkt innan jag har säker fakta, jag är skolad till att vara källkritisk och vill ta del av ett material innan jag ändra uppfattning.

Simma Lugnt/ Rasmus
      På jakt efter 15+

Kommentera

Sedan påstår jag inte att du har sagt att dödligheten skulle vara större med angelkrok, kanske jag formulerat mig konstigt
        På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
          Jag har all respekt för dig och tycker bra om dina böcker Leif! Har du några digitala bokföringar över ditt angelfiske och återfångster skulle jag gärna ta del av dom?

Än så länge har endast läst forskarnas rapporter och grunnar min uppfattning efter dom. Bedriver själv mitt gäddfiske med trekrokstackel och har vid det bla. återfångat samma individ inte mindre än 6ggr. Vilket visar att överlevnaden är god.

Kan inte be om någon ursäkt innan jag har säker fakta, jag är skolad till att vara källkritisk och vill ta del av ett material innan jag ändra uppfattning.

Simma Lugnt/ Rasmus
          Rasmus Ljungqvist; Jag har tyvärr inte skrivit några böcker som du kan tycka bra om! Jag har bara skrivit en enda bok om Gäddfiske, Gäddfiskarens Specialknep (Bonniers 1972) grundad på 13 års journalfört Gäddfiske i Trosa skärgård. Däremot har jag skrivit artiklar om Gäddfiske i två årsböcker Fiske 72 och någon av Fiskejournalens årsböcker plus kanske ett 100-tal artiklar om fiske med spö efter Gädda, Gös, Lax, Öring och Sej i diverse svenska och norska fisketidningar förr om åren...långt innan du var född och kunde källkritisera andra skribenters alster.

Jag har inte doktorerat i vare sig Gädda eller Gäddfiske och därför finns inga offentliga publikationer om mitt fiske som du kan ta del av. Enda sättet för dig att läsa vad jag skrivit är att kontakta fisketidningarnas redaktörer och eventuellt annonsera efter tidningar där jag har skrivit artiklar.

One day spent fishing adds another day to your life!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Old Firehand
            Gjorde han ju inte alls det :P

Han påstod precis samma som du skriver nu. Att han själv (Rasmus) påstod att dödligheten var högre med angelkrok och att du påstod motsatsen. Han påstod aldrig att du ansåg att dödligheten var högre med angelkrok.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg

Han påstod precis samma som du skriver nu. Att han själv (Rasmus) påstod att dödligheten var högre med angelkrok och att du påstod motsatsen. Han påstod aldrig att du ansåg att dödligheten var högre med angelkrok.
              Däremot har ju OF i flera inlägg påstått att det skulle vara mer sport att isfiska efter gädda med angelkrok jämfört med trekrok. Svårare kanske det kan vara, men i mina ögon är det inte särskilt sportsligt att använda en krokuppsättning som dödar en så stor andel av fångsten.

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
                Däremot har ju OF i flera inlägg påstått att det skulle vara mer sport att isfiska efter gädda med angelkrok jämfört med trekrok. Svårare kanske det kan vara, men i mina ögon är det inte särskilt sportsligt att använda en krokuppsättning som dödar en så stor andel av fångsten.
                Precis.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg

Nej precis!

Jag har min uppfattning och OF sin, sen vet jag inte vem som har rätt, men det finns ingen anledning att bli irriterad över en stillsam diskussion...
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie
                    Ps. Din vän Tobias Fränstams lovade för en tid sedan att som vanligt brev skicka berörda C&R-studier till mig, vilket ännu inte har skett. Det skulle verkligen vara intressant att få ta del av utlovade studier för att jämföra med egna journalförda fångster och anteckningar för att kunna komma med senare kommentarer. Ds.
                    Det är upp till Tobias, skicka ett Pm så kan han säkert fixa det där, jag har läst rapporten för länge sedan men har inte access till den. Han har säkert glömt att skicka den, rätt stressigt jobb.

Påminn honom om den, rätt intressant läsning var det ialf
                    På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg

Hej Svikarn; Min egen uppfattning, grundad på decennier av eget angelfiske, står jag fast vid! Att fiska Gädda från isen vid angel med en konventionell V-formad angelkrok med endast en krokspets anser jag, förutom det rent sportsliga, vara betydligt humanare mot Gäddor som ska återutsättas jämfört med ismete med två och ibland även tre 3-krokar i mörten. En 3-krok fästs ofta genom mörtens läppar, en genom skinnet bakom ryggfenan och den tredje 3-kroken (Stinger Hook) fästs ofta glidande på ståltafsen mitt emellan de två andra 3-krokarna. Med två eller tre, kemvässade 3-krokar i betesmörten lär ingen Gädda som gapat över mörten komma loss!
                      Nobody & Nothing is forever!
                      Old Firehand
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2010-02-03, 17:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                      0 svar
                      159 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      200 visningar