Angeldon skillnad 3 krok o den som följer med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angeldon skillnad 3 krok o den som följer med?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angeldon skillnad 3 krok o den som följer med?

har inskaffat angeldon vad är det för skillnad med en 3 krok eller den grejen som följer med angeldonet? hade tänkt klippa bort grejen som följer med och fixa en tafs med 3 krokar vad tycker du 3 krok eller det som följer med bra eller dåligt?

/Fredrik

3krokstafs istället för angeldonskrok - alla dagar i veckan.

Kommentera

Ursprungligen postat av lewzer Visa inlägg
      har inskaffat angeldon vad är det för skillnad med en 3 krok eller den grejen som följer med angeldonet? hade tänkt klippa bort grejen som följer med och fixa en tafs med 3 krokar vad tycker du 3 krok eller det som följer med bra eller dåligt?

/Fredrik
      Hej Fredrik; Den V-formade grejen som följer med angeldonet är en angelkrok som normalt används av angelfiskare! Gillrar du en eller två 3-krokar i mörten kommer du att bedriva ett mellanting mellan ismete och angelfiske eller ismete med angeldon. Det blir ju betydligt lättare att fånga en Gädda om du gillrar dubbla kemvässade 3-krokar i mörten; en 3-krok genom mörtens läppar och en 3-krok genom ryggskinnet bakom mörtens ryggfena. På så sätt slipper du stå och passa angeldonen eller ismetespöna när Gäddan gapar över mörten och sväljer den. Det är bara att gå runt och vittja varannan timme och se hur många Gäddor som fastnat....

Liksom gamla tiders angelproffs tycker jag att angelfiske med äkta V-formad angelkrok är den sportsligaste metoden vid isfiske med levande agn efter Gädda! Vid angelfiske måste du blixtsnabbt vara framme vid hålet, ta den utlöpande linan mellan tummen och pekfingret och kroka Gäddan när hon vänder mörten för att svälja den. Sedan måste du hålla press på Gäddan tills du snabbt kan dra upp henne ur hålet och allt måste ske i ett enda svep. Går Gäddan förbi hålet då är hon borta. Vid exempelvis ismete och andra isfiskemetoder med levande agn fastnar Gäddan oftast "automatiskt" av sig själv.

Vid båda metoderna krävs konsten att läsa sina fiskevatten och hitta produktiva områden att placera ut mörtarna över.

Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Håller med föregående talare! Fiske med trad angelkrok är en utmaning som dessutom avslöjar något av gäddans naturliga jaktbeteende.
        Häpp!

Kommentera

Ursprungligen postat av Antevanten Visa inlägg
          Håller med föregående talare! Fiske med trad angelkrok är en utmaning som dessutom avslöjar något av gäddans naturliga jaktbeteende.
          Häpp!
          Hej Andreas "Antevanten" Svensson;

Många år innan det "fria handredskapsfisket" infördes i Stockholms och Södermanlands skärgårdar brukade vi angelfiska under vintrarna åt "Kråknäsa" på hans stora privata vattenområden söder och sydväst om Mörkö i Trosa skärgård. Kråknäsa hade ständigt värkande ischias och svårt att pulsa i snön och svårt att gå på de hala isarna vintertid och svårt och billa upp en massa angelhål. För att vi skulle få spinnfiska på hans vatten under vår, sommar och höst hade vi ett avtal om att alla Gäddor vi drog upp vid angel vintertid skulle Kråknäsa ha...och då fick vi spinnfiska och trolla på hans vatten hur mycket vi ville. De första tio vintrarna 1962 - 1972 fick vi otroligt med Gäddor vintertid på Kråknäsas vatten. Efter några år blev Gäddor över tretton kilos vikt allt sällsyntare. Då började vi fuska och släppte tillbaka de Gäddor som vägde mer än cirka nio kilo för att kunna locka dem till hugg vid spinnfiske när vattnet var öppet.

Vid vårt angelfiske kom vi på fler och fler säkra knep som gjorde att Gäddan lättare hittade och kunde lockas att bita i våra mörtar under de uppbillade angelhålen. Ett säkert knep var att öka ljusinflödet från "taklampan", dvs solen och dagsljuset ovanför angelhålen. Då fick Gäddan lättare att upptäcka den sprattlande, blänkande mörten under hålet. Ett annat knep, ett riktigt "Dirty Trick" var att knyta strimlor av blänkande, glittrande aluminiumfolie runt angellinan ovanför mörten för att locka fram Gäddorna...

Ytterligare ett riktigt fångstökande isfiskeknep efter Gädda var att gå runt flera varv bland angeldonen och lyfta upp mörtarna någon meter under varje bill- eller borrhål och sedan släppa dem så att de fick sprattla, blänka och simma ner igen mot botten. Ofta dröjde det inte många sekunder innan en Gädda som kanske stått och stirrat på den slöa mörten attackerat och tagit mörten som fått åka hiss upp och ner under hålet.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2010-02-02, 18:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Fredrik; Den V-formade grejen som följer med angeldonet är en angelkrok som normalt används av angelfiskare! Gillrar du en eller två 3-krokar i mörten kommer du att bedriva ett mellanting mellan ismete och angelfiske eller ismete med angeldon. Det blir ju betydligt lättare att fånga en Gädda om du gillrar dubbla kemvässade 3-krokar i mörten; en 3-krok genom mörtens läppar och en 3-krok genom ryggskinnet bakom mörtens ryggfena. På så sätt slipper du stå och passa angeldonen eller ismetespöna när Gäddan gapar över mörten och sväljer den. Det är bara att gå runt och vittja varannan timme och se hur många Gäddor som fastnat....

Liksom gamla tiders angelproffs tycker jag att angelfiske med äkta V-formad angelkrok är den sportsligaste metoden vid isfiske med levande agn efter Gädda! Vid angelfiske måste du blixtsnabbt vara framme vid hålet, ta den utlöpande linan mellan tummen och pekfingret och kroka Gäddan när hon vänder mörten för att svälja den. Sedan måste du hålla press på Gäddan tills du snabbt kan dra upp henne ur hålet och allt måste ske i ett enda svep. Går Gäddan förbi hålet då är hon borta. Vid exempelvis ismete och andra isfiskemetoder med levande agn fastnar Gäddan oftast "automatiskt" av sig själv.

Vid båda metoderna krävs konsten att läsa sina fiskevatten och hitta produktiva områden att placera ut mörtarna över.

Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Men det är inte speciellt sportsligt att fiska med krokar som dödar gäddan!
            Visst kan man ta en matfisk då och då, men att veta att ca 35% avlider vid en återutsättning är inte att främja för ett hållbart fiske.

Du Leif Engström är en av Sveriges mest rutinerade gäddfiskare och har otroliga kunskaper, men förnyelse tillhör fisket. Världens fiskbestånd exploateras allt mer i och med en stadig befolkningstillväxt, då bör man vara lite mer selektiv i vilka metoder man använder.

Vård av fisken är ett måste för framtida fiskenöjen, annars blir det kanske som du brukar säga:
            Nothing is forever

Mvh Rasmus L
            På jakt efter 15+

Kommentera

Förespråkar trekroken framför angelkroken av några logiska skäl.

Bra och säker krokning samt hur mörten hanteras.

Något säger mig att en angelkrok upp i baken och genom halva kroppen är onödigt lidande när det finns möjlighet att sätta krok lite lätt i munnen och i ryggfenan.

Fiske för mig innebär respekt för all fisk. Visst är man en god fiskare som tillämpar C&R på gäddan som kommer upp. Men om det är på bekostnad av att man brutalt skadat 30 mörtar som lidit i timmar faller resonemanget om att verkligen visa respekt...

Tänker man fel då?
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                Något säger mig att en angelkrok upp i baken och genom halva kroppen är onödigt lidande när det finns möjlighet att sätta krok lite lätt i munnen och i ryggfenan.

Tänker man fel då?
                Tror inte mörten tycker varken det ena eller andra är speciellt festligt och undviker nog båda lika gärna, 'om jag bara ändå vore krokad i huvudet och ryggen nu innan jag blir uppäten' Tror snarare att en fisk på en angelkrok dör snabbare och därför utsätts för mindre stress och obehag. Inget av alternativen kan anses att undivka onödigt lidande, fiske med med levande är ju inget annat än onödigt lidande för mörten, och ett sätt att njuta för fiskaren..

Jag skulle välja trekrok för att den krokar bättre, det här argumentet köper jag inte!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
                  Men det är inte speciellt sportsligt att fiska med krokar som dödar gäddan!
                  Visst kan man ta en matfisk då och då, men att veta att ca 35% avlider vid en återutsättning är inte att främja för ett hållbart fiske.
                  Du Leif Engström är en av Sveriges mest rutinerade gäddfiskare och har otroliga kunskaper, men förnyelse tillhör fisket. Världens fiskbestånd exploateras allt mer i och med en stadig befolkningstillväxt, då bör man vara lite mer selektiv i vilka metoder man använder.

Vård av fisken är ett måste för framtida fiskenöjen, annars blir det kanske som du brukar säga:
                  Nothing is forever

Mvh Rasmus L
                  Hej Rasmus Ljungqvist; Att jag är en av Sveriges 1.500.000 Gäddfiskare som fiskat efter Gädda kan jag kanske hålla med dig om.

Om du hade följt mina artiklar i fiskepress hade du även läst att jag inom vårt eget Team Saida introducerade Catch & Release vid Gäddfiske hösten 1977. Sedan dess har det flutit åtskilliga liter vatten under våra broar och jag har gång på gång också skrivet att alla Gäddor överlever inte upprepad Catch & Release. Speciellt Stora Gäddor som fångas i sommarvarmt vatten har svårt att hämta sig efter en längre fight....

Ditt påstående att 35 % avlider vid en återutsättning får du stå för själv! 35 % avlidna Gäddor gäller kanske bara de Gäddor du själv fångat och returnerat. Den siffran är cirka trettio gånger högre än vad jag själv kommit fram till efter att ha återutsatt drygt 18.000 både små och stora, journalförda Gäddor sedan C&R-introduktionen år 1977.
                  Nobody & nothing is for ever!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Rasmus Ljungqvist; Att jag är en av Sveriges 1.500.000 Gäddfiskare som fiskat efter Gädda kan jag kanske hålla med dig om.

Om du hade följt mina artiklar i fiskepress hade du även läst att jag inom vårt eget Team Saida introducerade Catch & Release vid Gäddfiske hösten 1977. Sedan dess har det flutit åtskilliga liter vatten under våra broar och jag har gång på gång också skrivet att alla Gäddor överlever inte upprepad Catch & Release. Speciellt Stora Gäddor som fångas i sommarvarmt vatten har svårt att hämta sig efter en längre fight....

Ditt påstående att 35 % avlider vid en återutsättning får du stå för själv! 35 % avlidna Gäddor gäller kanske bara de Gäddor du själv fångat och returnerat. Den siffran är cirka trettio gånger högre än vad jag själv kommit fram till efter att ha återutsatt drygt 18.000 både små och stora, journalförda Gäddor sedan C&R-introduktionen år 1977.
                    Nobody & nothing is for ever!
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    35% grunnar jag på en studie gjord av professionella forskare, sen har du helt rätt i att en del gäddor avlider vid höga temperaturer etc.

Sen kan jag hålla med om att gäddan är en otroligt tålig och seglivad art efter att ha hjälpt Tobias Fränstams vid C&R-studien.

Men jag ser personligen inga problem med angeldon, men att skippa den traditionella angelkroken anser jag gör gott för framtida gäddfisken, även fast dödligheten enligt dig inte är markant högre. Så genererar många bäckar små sämre gäddbestånd, så är det!

Har själv klara bevis på sjöar i trakterna där gäddbestånden har tagit stor stryk efter att angelfiskare varit i farten.

Mvh Rasmus L
                    På jakt efter 15+

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    159 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    200 visningar