Ismete på Lödde å? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete på Lödde å?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete på Lödde å?

Någon som testat att ismete på Lödde å i år? Var nere en kort sväng idag och "kände" på isen. Det knackade och brakade en hel del trots att jag hade ett ben på land så jag vågande inte mig ut då jag saknade säkerhetsutrustning. Men isen kändes ändå ganska tjock men svårt att avgöra utan att göra hål.

Intressant att höra om någon har testat?

Bilden visar hur det såg ut idag.
    Bifogade filer

Har inte testat Lödde!

MEN, jag har rejält med erfarenhet av isfiske på "strömmande" vatten!

Istjockleken kan variera rejält över dygnet beroende på flöde och därmed också olika strömmar!
    Det går oftast bäst (ismässigt) längsmed kanterna (rätt så självklart). Är man bara två, med rätt utrustning redo så bör det gå, strömmarna i lödde är väll kanske dock så starka att man bör överväga att skita i det? Har dock bara fiskat där två gånger!

Någon måste ju vara först med att testa!

Jag hänger gärna på är student i lund!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Det blir tidigast nästa helg.

Jag skall se om jag kan ta mig ner dit och provborra. Finns en bra brygga så man kommer en bit ut iaf.

Vid fiske måste det bli minst 2 pers, flytoverall, flytväst, isdobbar säkerhetslina och en ispik. Fördelen med en å är ju att man kan sitta på land och bara ha metet någon meter utanför vassen. Men det kändes fan inte säkert!

Kommentera

Ser det ur två perspektiv varav information följer...

1. Är du singel och utan övrig familj såsom barn: Just go for IT med rätt prylar.
        2. Har du älskvärd flickvän alt fru och kanske tom barn: Blåstare kan man inte bli!

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg

1. Är du singel och utan övrig familj såsom barn: Just go for IT med rätt prylar.
          2. Har du älskvärd flickvän alt fru och kanske tom barn: Blåstare kan man inte bli!

Hmmm...har både fru och barn. Har inte sett det som att man dör bara för att man går igenom isen. Om man är två pers, en alltid på land med säkerhetslina och att man har flytväst borde ju vara lugnt. Man behöver ju bara gå ut ca 2 meter ifrån land.

Problemet är kanske om strömen är så stark att den drar en under isen. Kan det verkligen vara så stark ström i lödde? Det måste ju i stort vara noll tillflöde till ån just nu, eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg

Word!

Kommentera

Där jag fiskar i östergötland är strömmen starkare än i lödde.. Men det är ju rätt så mycket kallare på höglandet.. Är nog egentligen som de ovan sa, för att sammanfatta, rätt så dumt!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Får väll hålla sig till insjöarna då, där är +20 cm just nu.

Aja, det var en tanke iaf. Men jag skall ändå ner och provborra...fast då står jag på en brygga!

Kommentera

Tycker nog inte man ska isfiska från en å om man inte vet hur tjock isen är överallt där man ska gå. Och Näe, vatten flödet är INTE noll på vintern! du vet, grundvattnet fryser aldrig (om det inte e istid villsäja )
                  .
                  Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                    Får väll hålla sig till insjöarna då, där är +20 cm just nu.

Aja, det var en tanke iaf. Men jag skall ändå ner och provborra...fast då står jag på en brygga!
                    Usch tamme fan tjockare is i skåne än dalarna, de var de värsta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    159 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    200 visningar