Om du testar, så se till att ni som är ute på isen är fastbundna med lina vid något träd eller liknande. För risken är ju givetvis strömmen. Går man igenom hjälper ju inte dubbar då men en lina så att någon (som inte är på isen förslagsvis..) kan dra upp den som åker i. Vet dock inte hur strömt det är i lödde och hur pass svårt/lätt det är för en man att dra upp en som är nedströms en vak där.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete på Lödde å?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggOm du testar, så se till att ni som är ute på isen är fastbundna med lina vid något träd eller liknande. För risken är ju givetvis strömmen. Går man igenom hjälper ju inte dubbar då men en lina så att någon (som inte är på isen förslagsvis..) kan dra upp den som åker i. Vet dock inte hur strömt det är i lödde och hur pass svårt/lätt det är för en man att dra upp en som är nedströms en vak där.Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inläggDet är nog rätt så tufft att dra upp någon i den strömmen...
Nu vet jag inte hur strömt det är i lödde men! Är väll olika i vissa delar, som i alla åar/älvar.
Klart det kan va tufft att dra upp någon om det är strömt, men bättre det än att försvinna ner och glida med under isen till ingenstans.
Kommentera
-
Känns som om jag lägger ner detta projektet. Fick ett ryck, en fundering och blev lite sugen...men det verkare faktiskt lite farligt.
Ok, att säga noll i flöde var inte riktigt vad jag egentligen menade. Det jag tänkte på är att just nu är det inget regn, smältvatten eller liknande som trycker på vilket borde innebär väldigt lite ström. Men det spelar ingen roll just nu, Lödde får vänta tills där är öppet vatten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikael Visa inläggKänns som om jag lägger ner detta projektet. Fick ett ryck, en fundering och blev lite sugen...men det verkare faktiskt lite farligt.
Ok, att säga noll i flöde var inte riktigt vad jag egentligen menade. Det jag tänkte på är att just nu är det inget regn, smältvatten eller liknande som trycker på vilket borde innebär väldigt lite ström. Men det spelar ingen roll just nu, Lödde får vänta tills där är öppet vatten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikael Visa inläggHmmm...har både fru och barn. Har inte sett det som att man dör bara för att man går igenom isen. Om man är två pers, en alltid på land med säkerhetslina och att man har flytväst borde ju vara lugnt. Man behöver ju bara gå ut ca 2 meter ifrån land.
Problemet är kanske om strömen är så stark att den drar en under isen. Kan det verkligen vara så stark ström i lödde? Det måste ju i stort vara noll tillflöde till ån just nu, eller?sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera