för kallt för o ismeta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

för kallt för o ismeta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• för kallt för o ismeta?

tja!

rakt på.

är det för kallt för o dra ut o ismeta nu?
    folk säger att det inte bör vara kallare än -5 men nu är det ju -15 över hela landet o folk ger sig ändå ut o metar gädda...

ngr konkreta tips på hur man ska handha fisken vid storfångst för att minska skaderisken vid de temperaturer som nu råder?

/frid

Oavsett om storfångst eller liten, så har jag en kapad 2 liters petflaska som vi har för att ösa vatten över fisken, speciellt över ögonen.... MYCKET vatten, heeeela tiden!!!

Kommentera

ja precis som petri sa! mkt vatten hela tiden!

man kan även hålla dem med ett stadig grepp i själva hålet och se till att allt annat är klart för avkrokning/vägning osv. sen fort upp, göra de man ska + mkt vatten!

själv tycker jag att det är alderles för kallt nu! min absoluta gräns går vid 7-10 minus!

Kommentera

För kallt för ismete tror jag knappast att det är. Däremot så är det för kallt för att jerka nu, var ute en sväng idag men det funkade inge vidare. Fick is i öglorna vid varje kast och linan blev full med isdroppar och stel. Men polaren lyckades dock dra en gädda på ~2kg på den knappa timmen vi var ute.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

kanske behöver

var rädd om fisken, tex håll den kvar i hålet då du krokar av, om du absolut skall ut när det är minus 15. Och som sagt , ös vatten över fisken., och lägg den på din avkrokningsmatta.

Ett alternativ är ju också att faktiskt ta med sig endel av fångsten hem och avnjuta den vid köksbordet. . . det går faktiskt att "ta vara" på fisk, men inte fär på FS utan att bli hackkyckling...

Ursprungligen postat av sooman Visa inlägg
          tja!

rakt på.

är det för kallt för o dra ut o ismeta nu?
          folk säger att det inte bör vara kallare än -5 men nu är det ju -15 över hela landet o folk ger sig ändå ut o metar gädda...

ngr konkreta tips på hur man ska handha fisken vid storfångst för att minska skaderisken vid de temperaturer som nu råder?

/frid
          Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

....Fisken blir blind om man inte öser vatten på den!!

Kommentera

Var ute och pimplade bäckröding,båge och öring idag . . . . Tempen stod på 27 - när vi gick ut för och borra första hålen....

Det går och fiska nu. Men ha rätt grejer på dig. Och var ändå beredd på att det kommer vara galet kyligt.

Vi bonkade våran fångst idag (två bäckrödingar) C&R är nog ganska svårt och få till i den kylan vi har just nu.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

ok, som följer:

kroka av i hålet, vatten på fisken, plåta&mäta o sen ner igen.

borren följer med hem o hamnar på tallriken.

tack!

Kommentera

det är iofs inte 15 minus över hela landet. Inte här iallaf. Själv hade jag aldrig dragit ut och ismetat vid 15 minus. Varmare än -10 gäller för min del. Men oftast varmare än så, både för mig och gäddornas skull.

Kommentera

Jag vill inte fiska kallare än -5 på mina favoritvatten. Vad man kan göra om fiskesuget är för stort är att man kan utforska nytt vatten dessa dagar. Och då köra stenhårt med att direkt släppa tillbaka fisken och ta det som ren bonus dessa dagar.
                    Då kan man hitta nya heta vatten som man kan lägga seriösare tid på då vädret tillåter.
                    Visst , är man 2st så kan man ta ett kort, men skippa allt från mätning, vägning mm om man vill vara på säkra sidan och tänka på fisken bästa !!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    449 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Arbetar...
                    X