Varför volfram? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför volfram?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tror att det där med volfram i mormyskor mest är ett marknadsföringstrick. Det går ju lika bra med vilken metall som helst som tål vatten och som är hyfsat tungt.. Ta en mormyska med en diameter på 4mm. För att få samma vikt med ett ämne med halva volframs densitet krävs bara en ökning av diametern på knappt 1mm. Spelar roll..

Samtidigt har vi oss själva att skylla. Konsumenten står och väljer mellan en volfram för 40kr och en bly för 13,50. Volfram, åhåå! Dyrt, ohoo! Det låter tufft och avancerat, den köper vi..

Poängterar att detta fenomen ingalunda är speciellt för fiske, men dock lite vanligare just på sport och fritidsutrustning än på andra produkter i samhället.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

ralf! där slog du hammarn på spiken! det va nog lite av vad jag ville få fram.

Kommentera

För hobbyfiskare i allmänhet är det säkert så. Men när hela svenska tävlingseliten använder volfram så bör det rimligtvis ligga något i påståendet att volfram är det matrial som idag är bäst. Sedan hurvida en icke tävlingsfiskare (läs: söndagsfiskare) verkligen "måste" ha volfram är en annan sak. Att volfram är klart bättre lär det nog inte råda tvekan om.

Kommentera

volfram används även i glödlampor
          Så,nu har jag också bidragit med lite "värdt att veta"

Kommentera

Volframkarbid är oerhört hårt och används i pansarbrytande ammunition. Det ingår även i vissa verktygs stållegeringar, tex borrar och skär.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Undrar om wolfram (kallas tungsten på engelska) används till spinnare också? Ju tyngre blad desto fortare börjar den den spinna.
              Dagspriset i maj 2007 var 180kr/kilot för wolfram.
              Enorm skillnad i smälttemperatur också, +327C för bly och +3422C för wolfram.
              Senast ändrad av Alessandro; 2007-07-31, 09:26.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus Visa inlägg
                Det sägs ju att mormyskorna tillverkas i volfram för dess tunga egenskap men efter lite forskning så kom jag fram till följande:

Grundämnet Volfram har Atom-massan 183,9u vilket är relaterat till hur tungt grundämnet är. Ju högre Atom-massa ju högre vikt.

Grundämnet bly har Atom-massan 207,2 vilket leder till att bly är tyngre och därmed är "myten" att volfram används för att det är så tungt knäckt.

Anledningar som att det skulle vara miljövänligare köper jag inte då Volfram lär va lite "radioaktivt" det med.

Rätta mig gärna om något av påståendena skulle visa sig vara fel. Anledningen till att jag skriver är ju för att jag försöker finna svar och anledning till att köpa en 0,3 grams plutt för 40 surt förtjänade riksdaler.
                Atommassan stämmer. Anledningen till att Wolfram är tyngre är att det är en relativt liten atom i förhållande till sin massa. Olika grundämnen har olika stora atomer. Atommassa och densitet är alltså inte samma sak.

Mormyskor i Volfram är märkbart tyngre än bly-myskor. Sen är det ju inte alltid avgörande, men om du till exempel tävlar i myskafiske så tror jag definitivt att det kan ge ett övertag. Då kan du gå ned nån eller ett par meter djupare och ändå sträcka linan ordentligt med en Volfram-myska. När jag fiskade mycket med myska så körde jag både bly och volfram. Bly dög helt klart till vanligt "nöjesfiske" som jag sysslade med och jag köpte inga mer i Volfram till slut. Onödigt dyrt...

Kommentera

Att en pråm i betong flyter är inte så konstigt. Det är inte direkt helgjutna! Bara ett "skal" som fångar luft under sig när det ligger i vatten. Man kan genom att pumpa in/ut luft få pråmen (bryggan, bro mm) att ligga på rätt sätt i vattnet med olika lastvikter.

Tänk till nu, använd njuren!
                  Team El-Ge Småland
                  http://nizzeofredde.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    Volframkarbid är oerhört hårt och används i pansarbrytande ammunition. Det ingår även i vissa verktygs stållegeringar, tex borrar och skär.

Stämmer bra de.
                    Jag jobbar med att slipa just olika fräs/svarv skär.
                    Men själva hårdheten får du ju inte endast genom volframkarbiden de är ju en hel djungel av material som blandas i pulvret för att sedan framställa själva skäret.

/mvh Jesper

Edit: såg ju att du skrivit att de ingår i så sorry
                    Senast ändrad av krull; 2007-12-06, 02:36. Anledning: edit

Kommentera

Klart att hela eliten använder det som någon gjort det bra med.
                      Då en rekordlax togs i mörrum på Thunder&Lightning så fiskade alla med den sen. Gissa vilken fluga som tog flest laxar årena efter? Rätt gissat, just T.&L.
                      Det samma gäller allt annat fiske. Nästa gång någon tar mycke/mest fisk på en mormyska i guld, vad tror ni resten av tävlingseliten använder sig av sen? Rätt gissat, guld-mormyskor, självklart. Inget nytt under solen, hehehe.

mvh
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                      0 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      199 visningar