Varken sixstar eller eon görs längre.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete rullar!
Collapse
X
-
m@
Ställ er frågan till vilket fiske ni ska ha det till först. Gäddismete duger i princip vilken rulle som helst bara det inte kärvar för mycket i spolen. den ska ju i princip fungera som en linförvarare, broms är oväsentligt då bästa känslan är att tumbromsa fisken och känna dess nycker (håller handdrillat för enklare faktiskt). Vid gösfiske däremot så är det det a och o att rullens spole kan rotera helt fritt när den är frikopplad, annars är det ofta då gösen spottar innan man ens hinner fram. Här har en anglare en stor fördel som kör med modifierade angeldon, där linan löper direkt från spolen ner i hålet och inte löper risk för att hindras via spöringar etc, eller nägra trilskande multirullar.
Kommentera
-
Håller med m@!
Var snål och köpte fladens multirullar (även om det tog emot att köpa det märket - men 6* några hundra är trevligare än 6* 1-1500).
Dom fungerar faktiskt utmärkt till gäddfisket och det går att få dom hyfsat frikopplingsbara för att slippa motstånd. Nackdelen är ju om en pigg gädda blandar sig i leken och ordnar ett trassel... Risken är överhängande att utrustningen försvinner. Så till gös kan det nog vara idé att använda ett omgjort angeldon... Även om det naturligtvis är roligare ju mer utrustning man har
/D
Kommentera
-
Jag skulle köpt www.sportfiskebutiken.se :s minimultiplikator för ismete. 189:- finns också en anna variant, mindre utrustad, för 139:-
Kommentera
-
Tjena Kangas! Min kollega har en EON och han tyckte inte om den när han hade den till ismetet förra vintern. Kommer inte riktigt ihåg varför, men tror att det var någonting med att den inte pallade kylan så bra. Annars gillar han den. Sen kanske det var någonting fel just på den rullen vem vet.Originally posted by carpfenmazter
Jag kör sixstar. utmärkt broms och linuppläggning. Allt som behövs till ett bra pris... Ska man upp ytterligare en plats är det nog EON man ska satsa på, för att de har i princip minst motstånd av alla multirullar.
Kommentera
-
Jag håller med dig om att handjaga är bäst. Jag har funderat på att använda några gamla flugrullar som ändå bara ligger och samlar damm. Dom fyller sin funktion som linförvarare alldeles utnärkt. Och om man bottnar med nån grov lina och tejp så får man en stor spole som inte ger något linminne.Originally posted by m@
Ställ er frågan till vilket fiske ni ska ha det till först. Gäddismete duger i princip vilken rulle som helst bara det inte kärvar för mycket i spolen. den ska ju i princip fungera som en linförvarare, broms är oväsentligt då bästa känslan är att tumbromsa fisken och känna dess nycker (håller handdrillat för enklare faktiskt). Vid gösfiske däremot så är det det a och o att rullens spole kan rotera helt fritt när den är frikopplad, annars är det ofta då gösen spottar innan man ens hinner fram. Här har en anglare en stor fördel som kör med modifierade angeldon, där linan löper direkt från spolen ner i hålet och inte löper risk för att hindras via spöringar etc, eller nägra trilskande multirullar.!!!!!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
|
2 svar
463 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg